40 proc. posiadaczy laptopów planuje w tym roku kupić nowy model
Prawie 40% posiadających laptopy Polaków zamierza w ciągu tego roku kupić nowy egzemplarz. Kolejne 40% planuje to zrobić w perspektywie 2-3 lat - wynika z badania TNS Pentor.
Poproszeni o ocenę, co najważniejsze jest dla nich przy wyborze laptopa, ankietowani na pierwszym miejscu wymienili parametry techniczne (np. procesor, RAM). Kryterium to otrzymało ocenę 5,2 w skali od 1 do 6. Respondenci byli tu zgodni niezależnie od płci czy wieku, podobnie jak w przypadku ceny, która uplasowała się na drugiej pozycji z wynikiem 4,7.
W dalszej kolejności wymieniano żywotność baterii, system operacyjny i rozmiar ekranu. Marka sprzętu, wyniki testów, opinie znajomych i waga urządzenia mają zdaniem badanych mniejsze znaczenie (oceny: 4,0 i mniej). Mało istotny okazał się również kolor obudowy (2,6).
Nieco inaczej wygląda sytuacja, kiedy porówna się powyższe deklarowane kryteria z kryteriami utajonymi. Okazuje się, że w rzeczywistości Polacy nie przywiązują aż tak dużej wagi do parametrów technicznych. Do głosu dochodzą natomiast emocjonalne, umniejszane przez nich w deklaracjach kryteria, takie jak: prestiż marki, dobre relacje z nią, a także fakt, co o danej marce myślą inni ludzie.
Głównym źródłem informacji o poszukiwanych produktach jest internet. Potencjalni nabywcy korzystają z niego bardzo kompleksowo - zarówno po to, aby poznać produkt, jak również po to, aby sprawdzić opinie na jego temat.
Jak się okazuje rzetelna informacja na stronie producenta może wydatnie wspomóc proces zakupowy, gdyż źródło to było najczęściej wymieniane przez ankietowanych (50%). Szukając informacji oraz opinii o produkcie użytkownicy chętnie odwiedzają również inne specjalistyczne strony (42%), blogi i fora (41%), korzystają z porównywarek cenowych oraz wyszukiwarek (po 33%). 14 proc. ankietowanych sugeruje się również opiniami zamieszczonymi w mediach społecznościowych.
Wciąż duża, szczególnie u kobiet, pozostaje siła kontaktu bezpośredniego. Na drugim miejscu listy najpopularniejszych źródeł poszukiwania informacji o produkcie uplasowała się rozmowa ze sprzedawcą, którą ceni sobie 44% badanych. Na rozmowę z ekspertem wskazało 32%, a z rekomendacją rodziny i znajomych liczy się 35% konsumentów.
Najmniejszym powodzeniem cieszą się prasa i telewizja, na których opinii polega odpowiednio 8% i 5% badanych.
Porównując sposób pozyskiwania informacji o produkcie przez kobiety i mężczyzn można zuważyć, że płeć piekna znacznie bardziej ceni sobie relacje interpersonalne. 46% pań wybierając laptopa radzi się rodziny i znajomych, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten jest prawie dwukrotnie niższy (25%). Na opinii sprzedawcy polega o 12% więcej kobiet niż mężczyzn, a w stosunku do blogów i for różnica ta wynosi 5%.
Mężczyźni wydają się bardziej polegać na sobie analizując informacje i wyciągając własne wnioski. Ważniejsze niż rekomendacje innych ludzi są dla nich strony producentów sprzętu, specjalistyczne serwisy branżowe oraz inne online’owe narzędzia jak porównywarki czy wyszukiwarki.
66% posiadaczy laptopów wybór i zakup sprzętu zajął nie dłużej niż tydzień, a 18% zrobiło to zaledwie w ciągu jednego dnia.
Po wybrany sprzęt Polacy udają się zwykle do fachowego punktu sprzedaży. Badanie wykazało, iż 63% z nich nabywa swoje laptopy w specjalistycznych sklepach ze sprzętem elektronicznym. Znacznie mniej, bo tylko 10% korzysta z oferty super lub hipermarketów. 17% ankietowanych decyduje się na zakup online.
Badanie zostało zrealizowane przez TNS Pentor na zlecenie firmy Toshiba w dniach 24 listopada - 15 grudnia 2011 r. metodą CAWI na grupie 610 osób posiadających laptop bądź laptopy. Grupa badana obejmowała osoby w wieku 20-60 lat.
Dołącz do dyskusji: 40 proc. posiadaczy laptopów planuje w tym roku kupić nowy model