SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rekordowy debiut giełdowy Allegro, w tej chwili to największa spółka notowana na warszawskim parkiecie

W poniedziałek w pierwszym dniu obecności na warszawskiej giełdy akcje Allegro podrożały o 62,8 proc., a kapitalizacja spółki sięgnęła 70,2 mld zł. Według analityków pytanych przez Wirtualnemedia.pl popyt na akcje Allegro nadal będzie duży, bo firma wejdzie w najbliższym czasie do ważnych indeksów giełdowych.

Prezes Allegro Francois Nuyts podczas debiutu giełdowego spółki, fot. AllegroPrezes Allegro Francois Nuyts podczas debiutu giełdowego spółki, fot. Allegro

W poniedziałkowym debiucie Allegro pobiło kilka rekordów warszawskiej giełdy. Już wcześniej było wiadomo, że oferta pierwotna firmy będzie rekordowo duża, bo w drugiej połowie września sprzedano jej akcje za 9,2 mld zł. Poprzednim rekordzistą było PZU, które w 2010 roku przy wejściu na giełdę sprzedało akcje za 8,1 mld zł.

Akcje Allegro podrożały o 63 proc.

Pierwszego dnia notowań cena akcji Allegro poszła w górę o 62,79 proc. - z 43 do 70 zł. Zaraz po starcie sesji kurs osiągnął ok. 65 zł, a po południu wzrósł nawet do ok. 72 zł.

W ciągu sesji handlowano walorami spółki za 4 mld zł. Tym samym Allegro pobiło kolejny rekord: poprzednio najwyższe obroty w pierwszym dniu notowań osiągnęło PZU w 2010 roku, było to 2,55 mld zł.

Ponadto w transakcjach pakietowych sprzedano w poniedziałek 193,35 mln akcji Allegro za łącznie ok. 8,3 mld zł. Zdecydowanie największe były dwie transakcje, o wartości 4,18 i 4,11 mld zł.

Przy kursie 70 zł kapitalizacja Allegro wynosi 70,17 mld zł, co jest absolutnym rekordem w historii warszawskiej giełdy. Poprzednio największą wycenę miał CD Projekt - wiosną br. na kilka miesięcy przekroczyła ona 40 mld zł, a obecnie wskutek korekty jest na pułapie ok. 36 mld zł.

Debiutowi Allegro zupełnie nie przeszkodził ogólny przebieg poniedziałkowej sesji: indeks WIG zmalał o 0,51 proc., a WIG20 o 0,92 proc. Przeciwnie, zyskało kilka spółek działających w segmencie e-commerce: kurs Wirtualnej Polski wzrósł o 9,12 proc., a Oponeo.pl o 8,01 proc.

10 spółek notowanych tylko na warszawskiej giełdzie z największą kapitalizacją (stan z końca sesji 12 października):
1. Allegro - 70,17 mld zł
2. CD Projekt - 35,66 mld zł
3. PGNiG - 28,48 mld zł
4. PKO BP - 27,56 mld zł
5. KGHM - 24,38 mld zł
6. PZU - 21,66 mld zł
7. Dino Polska - 21,27 mld zł
8. PKN Orlen - 19,12 mld zł
9. Cyfrowy Polsat - 17,43 mld zł
10. ING Bank Śląski - 17,03 mld zł

Allegro od środy w WIG20

Skąd tak duży wzrost ceny akcji Allegro i obroty nimi? Łukasz Wachełko, szef działu dóbr konsumenckich w Wood & Company, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przypomina, że w czasie sprzedaży akcji spółki prze debiutem redukcja zapisów była wysoka, w przypadku inwestorów indywidualnych wyniosła 84,85 proc.

- Skoro w ramach IPO firmy były tak wysokie redukcje zapisów, chyba żaden inwestor nie kupił tyle, ile chciał. Wydaje się więc, że w poniedziałek fundusze doważały się na akcjach Allegro, zwłaszcza że obroty były potężne - komentuje Wachełko. - Już w IPO Allegro zostało wycenione dosyć wysoko, na wskaźnikach porównywalnych do tych u światowych liderów e-commerce, m.in. Amazona. Nie jest więc tak, że firma była wyjątkowo tania i dopiero po debiucie giełdowym została właściwie wyceniona - zaznacza.

Ponadto Allegro trafi do wielu najważniejszych indeksów giełdowych. - Według naszych szacunków w ciągu od dwóch do dziesięciu dni Allegro wejdzie z dużym udziałem do WIG20, a także wielu indeksów dotyczących regionu Europy Środkowej. Fundusze inwestycyjne opierają się na wielu indeksach jako benchmarkach - prognozuje Wachełko.

W poniedziałek po południu GPW Benchmark podało, że w środę po sesji giełdowej Allegro w indeksie WIG20 (obejmującym 20 największych spółek z warszawskiej giełdy) zastąpi mBank, a w WIG30 - Energę.

- Korekta nadzwyczajna indeksów wynika z debiutu akcji spółki Allegro, dla której wartość akcji w wolnym obrocie w dniu pierwszego notowania stanowi co najmniej 5 proc. wartości kapitalizacji portfeli indeksów odpowiednio WIG20 oraz WIG30 na sesji w tym dniu - uzasadniono.

- Oferty z rynków pierwotnych często charakteryzują się, tym że ich wskaźniki w dniu debiutu są bardziej wypadkową emocji inwestorów i samego wydarzenia niż innych czynników. Tutaj nie zawsze warto szukać fundamentalnych wyjaśnień - tak wzrost kursu Allegro w poniedziałek komentuje Paweł Szewczyk, wiceprezes Merce.com. - Mimo to e-commerce na pewno będzie zyskiwał na znaczeniu, bo w zasadzie robi to od dekady notując rok do roku dwucyfrowe wzrosty - dodaje.

- Debiut Allegro jest lokalnym potwierdzeniem tego co się dzieje na globalnych giełdach. Spółki związane z e-commerce zaczynają aktywnie poszukiwać środków na dalszy, dynamiczny rozwój. Za oceanem w sierpniu zadebiutowała na giełdzie platforma BigCommerce, a kilka tygodni temu o podobnych planach poinformował marketplace Wish. Inwestorzy przychylnym wzrokiem patrzą na mniejsze (w porównaniu do Allegro i amerykańskich gigantów) spółki e-commerce, bo to one potrafią zapewnić duże stopy zwrotu - opisuje Szewczyk.

- Inwestorzy przychylnym wzrokiem patrzą na mniejsze (w porównaniu do Allegro i amerykańskich gigantów) spółki e-commerce, bo to one potrafią zapewnić duże stopy zwrotu. Choć uwagę mediów przyciąga najbardziej majątek Jeffa Bezosa, to największymi wzrostami na światowych giełdach pochwalić się może nie Amazon, a mniejsze od niego lokalne spółki e-commerce'owe. Przykładem takiej spółki może być szwedzki Boozt, niemiecki Home24 czy polskie SFD. To wszystko powinno zachęcić kolejnych polskich graczy do wchodzenia na parkiet. Zapowiedział to już Answear - dodaje.

Z kolei po sesji 16 października Allegro wejdzie do indeksu FTSE Developed, a po sesji 23 października - do MSCI EM.

Amazon powie „sprawdzam”?

W weekend Allegro poinformowało, że swój raport finansowy z trzeciego kwartału opublikuje 26 listopada. Będzie to pierwsze sprawozdanie finansowe firmy po debiucie giełdowym.

- Nie sądzę, żeby wyniki Allegro z trzeciego kwartału znacząco odbiegały od oczekiwań rynkowych. Przecież spółka dopiero co spotykała się z inwestorami, opowiadała o swoim biznesie i aktualnej sytuacji - mówi Łukasz Wachełko.

- Akcje chińskiego marketplace Alibaba rosły przez ponad miesiąc od debiutu w 2014 r. Potem zaliczyły dwuletnie spadki, mimo iż spółka poprawiała zakładane wyniki finansowe. Najbliższa przyszłość Allegro na giełdzie według mnie może wyglądać bardzo podobnie. Mimo poprawy wyników wycena spółki i tak będzie się urealniała, gdy opadną emocje po dzisiejszym głośnym debiucie - przypomina Paweł Szewczyk.

Według Łukasza Wachełki w najbliższym czasie nastąpi jeszcze jedno istotne wydarzenie dla Allegro. - Według doniesień medialnych Amazon ma wejść z pełną ofertą na polski rynek przed Czarnym Piątkiem, czyli przed 27 listopada. Jeśli tak się stanie, to według mnie będzie to test dla inwestorów zaangażowanych w Allegro, na ile w wierzą w tę spółkę, a na ile obawiają się, że Amazon może trwale zmienić polski rynek - analizuje menedżer z Wood & Company.

Spółki Allegro bez rad nadzorczych

W poniedziałek po sesji giełdowej poinformowano, że z rady dyrektorów (to odpowiednik rady nadzorczej) luksemburskiej spółki Allegro.eu, która bezpośrednio jest jedynym udziałowcem Allegro.pl, odchodzą Danielle Arendt-Michels, Gautier Laurent, Séverine Michel, Cédric Pedoni i Gilles Willy Duroy.

Ponadto w poniedziałek rozwiązano rady nadzorczej spółek Allegro.pl i Ceneo.pl. Wszyscy ich członkowie przestali pełnić swoje funkcje.

W komunikacie giełdowym Allegro nie podano przyczyn tych zmian.

900,5 mln zł na zmniejszenie zadłużenia

W komunikacie w sobotę wieczorem Allegro podsumowało wyniki swojej oferty publicznej: sprzedano 213,55 mln akcji po 43 zł za sztukę (to maksymalna wartość z proponowanego inwestorom zakresu 35-43 zł). Tym samym łączna wartość oferty wyniosła 9,182 mld zł.

204,2 mln akcji Allegro kupili inwestorzy instytucjonalni, a 9,34 mln walorów wyniosła pula dla inwestorów indywidualnych. W przypadku tych drugich złożono tak dużo zapisów na akcje, że poziom ich redukcji wyniósł ok. 84,85 proc.

Dodatkowo w ramach oferty pierwotnej zaproponowano do 32,03 mln akcji dodatkowego przydziału. Allegro poinformowało o tym pod koniec września.

W ramach oferty sprzedano 23,25 mln akcji Allegro nowej emisji. Środki z ich zbycia, po odliczeniu kosztów ofert, wynoszą 900,5 mln zł i zostaną przeznaczone na zmniejszenie zadłużenia „w celu uzyskania lepszej dźwigni finansowej netto, co w ocenie Grupy pozwoli jej na większą elastyczność finansową”.

- Pozostałe kwoty po refinansowaniu zostaną przeznaczone na ogólne cele korporacyjne Grupy - zapowiedziano w komunikacie. Allegro zaznaczyło, że poniesie jeszcze 25,5 mln zł wydatków na zaoferowanie akcji za rok wszystkim pracownikom grupy kapitałowej. Każdy pracownik dostanie prawo do objęcia 233 akcji (przy cenie 43 zł wartych 10 tys. zł).

Obecnie właścicielami Allegro są fundusze Permira, Mid Europa Partners i Cinven. Po debiucie giełdowym firmy przez 180 dni nie będą mogły sprzedawać jej kolejnych akcji. Natomiast walory posiadane przez dyrektorów i członków wyższej kadry kierowniczej spółki oraz akcje przyznane w ramach programów inwestycyjnych będą objęte zakazem sprzedaży przez 360 dni od debiutu.

Allegro w br. zwiększyło wpływy i zysk

Według danych zamieszczonych w prospekcie emisyjnym w pierwszej połowie br. przychody Allegro zwiększyły się o 51,7 proc. do 1,77 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 81,3 proc. do 981,6 mln zł jego zysk netto poszedł w górę ze 195,7 do 289,6 mln zł. Zdecydowaną większość przychodów firmy stanowią wpływy z opłat i prowizji na platformie Allegro. W zeszłym półroczu wyniosły one 1,45 mld zł (w poniższych grafikach kwoty są w tys. zł), wobec 962,6 mln zł rok wcześniej.

Wpływy reklamowe platformy Allegro zwiększyły się z 70,4 do 122,9 mln zł, a przychody handlowe (czyli z własnego sklepu działającego na platformie) - z 37,2 do 82,6 mln zł.

Do Allegro należą też porównywarka cenowa Ceneo. Jej półroczne przychody z usług porównywarkowych poszły w górę z 74,6 do 102 mln zł, a z reklam - z 19 do 19,8 mln zł. Natomiast pozostałe wpływy firmy zwiększyły się z 4,3 do 6,8 mln zł.

W prognozie wzrost wpływów o 35 proc.

Dynamika przychodów Allegro w zeszłym półroczu była znacznie wyższa niż w całym ub.r. Wtedy przychody sprzedażowe firm zwiększyły się o 31 proc. do 2,39 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 46,9 proc. do 1,18 mld zł zysk netto poszedł w górę z 230,08 do 399,02 mln zł.

W prognozie na lata 2019-2021 Allegro stwierdziło, że jego wpływy będą szły w górę średniorocznie o ok. 35 proc. Nieco wyższy ma być natomiast wzrost wartości produktów sprzedanych na platformie (w skrócie, z angielskiego, GMV).

W pierwszej połowie br. GMV poszło w górę z 10,36 do 16,01 mld zł. W prezentacji Allegro z zeszłego tygodnia zwrócono uwagę, że ta wartość w 2018 roku zwiększyła się o 13,9 proc., a w ub.r. o 25,4 proc. Na koniec czerwca na platformie było 12,3 mln aktywnych kupujących, o 13 proc. więcej niż na koniec ub.r.

Mocno w górę koszty dostaw i marketingu

Wydatki operacyjne Allegro w zeszłym półroczu wyniosły 981,6 mln zł, co wobec 541,4 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 81,3 proc.

Jeszcze mocniej, ponad dwukrotnie, poszły w górę koszty usług marketingowych (ze 126,6 do 273,3 mln zł), dostaw (ze 104,4 do 246,2 mln zł) oraz sprzedanych towarów (z 36,6 do 82,3 mln zł).

Wydatki na dostawy podniosła rosnąca popularność programu Allegro Smart! oraz to, że w drugiej połowie marca w związku z epidemią koronawirusa Allegro pozwoliło wszystkim użytkownikom aktywować go za darmo przez trzy miesiące.

Znacząco wzrosły też inne kategorie kosztów firmy, m.in. wydatki pracownicze (ze 181,5 do 264,6 mln zł), koszty płatności (z 67,6 do 74,2 mln zł) oraz usług IT (z 17,6 do 27,2 mln zł).

Na koniec 2018 roku z Allegro Smart! korzystało 684 tys. kupujących, na koniec ub.r. - 1,5 mln, a na koniec czerwca br. - 2,1 mln (czyli 17 proc. wszystkich aktywnych kupujących na platformie). Allegro podkreśla, że Smart! przyczynia się do intensywniejszego korzystania z platformy zarówno przez nabywców, jak i sprzedawców.

- Abonenci programu Smart! ponadprzeciętnie często korzystają z Allegro – odwiedzają platformę 1,4 razy częściej niż pozostali użytkownicy i składają 2,5 razy więcej zamówień niż osoby nieposiadające abonamentu. Klienci ci również dynamiczniej reagują na kampanie informacyjne i marketingowe Grupy, generując średni wzrost GMV na aktywnego kupującego będącego abonentem programu Smart! w wysokości 55% w trakcie pierwszych 12 miesięcy uczestnictwa w programie - opisano w komunikacie Allegro.

290 mln zł zysku netto

Wyraźnie w górę poszły też wskaźniki rentowności Allegro. Zysk operacyjny zwiększył się z 408,2 do 560,4 mln zł, zysk brutto - z 246,3 do 376,7 mln zł, a zysk netto - ze 195,7 do 289,6 mln zł.

Zdecydowaną większość rentowności zapewnia platforma Allegro. Jej zysk EBITDA zwiększył się rok do roku z 577,4 do 739,4 mln zł, natomiast w przypadku Ceneo ten wskaźnik wzrósł z 49,9 do 60,7 mln zł.

6,2 mld zł kredytów do spłaty

W ramach debiutu giełdowego sprzedano nie tylko część obecnych akcji Allegro, lecz także nowa seria walorów, z której zbycia firma chce pozyskać ok. 1 mld zł. Zapowiedziała, że przeznaczy te środki na zmniejszenie zadłużenia.

Na koniec czerwca br. spółka miała 6,17 mld zł zobowiązań kredytowych, wobec 6,34 mld zł rok wcześniej. W części krótkoterminowej (do spłaty przez najbliższe 12 miesięcy) zadłużenie wzrosło z 335,7 do 338,8 mln zł, a w długoterminowej zmalało z 6 do 5,83 mld zł.

W planach ekspansja zagraniczna, Allegro Smart! z potencjałem wzrostu

Wśród celów Allegro w najbliższym czasie oprócz rosnącego zadowolenia kupujących i sprzedających wymieniono wymieniono rozówj Allegro Smart! - Na dzień 30 czerwca 2020 r., jedynie 17 proc. aktywnych kupujących miało subskrypcje Smart!, co daje duże pole do wzrostu w przyszłości - zauważyła firma.

- Allegro zamierza w dalszym ciągu wykorzystywać swoje sukcesy w obszarze dostaw, przez zwiększanie udziału dostaw realizowanych w ciągu jednego do dwóch dni, ze szczególnym uwzględnieniem dostaw następnego dnia, dalszy rozwój sieci skrytek w terenie i punktów nadawczo-odbiorczych, ekspansję w obszarze innowacyjnych usług dostawczych, w tym zwiększenie udziału dostaw tego samego dnia oraz wprowadzenie dostaw „ultraszybkich” lub „natychmiastowych”. Te inicjatywy będzie wspierać uruchomienie Allegro Fulfilment, które będzie wykorzystywane jako narzędzie uzupełniające w wybranych przypadkach, jak w przypadku sprzedawców międzynarodowych i innych wybranych sprzedających, celem skrócenia czasu dostawy i zapewnienia precyzyjności realizacji obiecanych dostaw - opisano.

Jako inny cel wskazano dalszy rozwój w obszarze reklamy i porównywania cen. - Allegro uważa, że istnieje duży potencjał zwiększenia przychodów z reklam poprzez dalszą monetyzację swojego szerokiego zasięgu, ulepszenia w technologii reklam i dzięki sprzyjającym trendom rynkowym w zakresie reklamy internetowej. Grupa uważa, że posiada atrybuty umożliwiające jej pozyskanie dużego udziału w rynku reklam cyfrowych poprzez skalowalne, zautomatyzowane i wspomagane przez sztuczną inteligencję rozwiązania wykorzystujące ruch i dane Grupy. Ponadto Grupa odnosi korzyści z działalności Ceneo, wiodącej porównywarki cenowej w Polsce, zwiększającej ruch przekierowywany do platformy e-commerce Grupy, oraz zapewniającej rozszerzony zasięg reklam - wyliczyła firma.

Allegro widzi też możliwości dalszego rozwoju w zakresie usług finansowych, które w ostatnich latach rozwijała we współpracy z zewnętrznymi podmiotami, m.in. bankami. Niedawno firm uruchomiła Allegro Pay, ofertę własnego fintecha Allegro, którego testy beta będą kontynuowane do końca br. - Grupa jest jednak przekonana, że istnieje duży potencjał integracji świadczonych usług finansowych z jej platformą podstawową, służącej lepszemu wykorzystaniu szans oferowanych przez polski rynek, którego wartość jest szacowana na ok. 300 mld PLN w całym obszarze kredytów konsumpcyjnych i pożyczek dla małych średnich przedsiębiorstw - dodano.

Firma zapowiada też ekspansję biznesową i geograficzną. - Grupa uważa, że istnieje wiele możliwości wzmocnienia jej obecności biznesowej w wybranych pokrewnych obszarach, które obejmują B2B, sprzedawców międzynarodowych oraz pokrewne piony rynkowe, w których Allegro obecnie nie prowadzi działalności lub prowadzi działalność na małą skalę, lub poprzez rozbudowę rozwiązań łańcucha wartości, takich jak usługi logistyczne. W średniej perspektywie czasowej Grupa ma również ambicję rozwoju poza terytorium Polski - napisano w komunikacie.

Allegro przejęte za 3,25 mld dolarów, rok temu kupiło eBilet

Fundusze Permira, Mid Europa Partners i Cinven przejęły Allegro pod koniec 2016 roku, płacąc 3,25 mld dolarów. Przedtem przez 8 lat właścicielem firmy był fundusz Naspers, zapłacił za nią 950 mln funtów

Wiosną ub.r. Allegro przejęło firmę eBilet, za 80 proc. jej udziałów płacąc 88 mln zł. Z kolei jesienią 2018 roku wprowadziło usługę nielimitowanej liczby dostaw zakupów w modelu abonamentowym Allegro Smart. Od połowy marca do połowy czerwca w związku z epidemią koronawirusa można z niej było korzystać za darmo,

Allegro to najpopularniejszy serwis e-commerce w Polsce. Według badania Gemius/PBI w maju zanotowało 18,38 mln realnych użytkowników, 1,76 mld odsłon oraz 16 minut i 33 sekundy średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego, a aplikacja mobilna Allegro - 4,83 mln użytkowników.

Na początku br. Allegro w rankingu mierzącej ruch internetowy firmy Similarweb znalazło się na dziesiątym miejscu wśród platform e-commerce z całego świata.

2,4 mld zł wpływów i 399 mln zł zysku Allegro w ub.r.

W ub.r. Allegro.pl osiągnęło wzrost przychodów sprzedażowych o 31 proc. do 2,39 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 46,9 proc. do 1,18 mld zł jego zysk netto poszedł w górę z 230,08 do 399,02 mln zł.

Przychody firmy Allegro.pl z usług e-commerce zwiększyły się z 1,61 mld zł w 2018 roku do 2,08 mld zł, wpływy reklamowe - ze 128,1 do 165,69 mln zł, przychody ze sprzedaży towarów - z 62,79 do 115,21 mln zł, a pozostałe wpływy - z 25,95 do 30,42 mln zł.

Wpływy z e-commerce to przede wszystkim z prowizji od sprzedaży na platformie, a marketingowe - z opcji płatnej promocji ofert. W ostatnich latach Allegro podwyższało prowizję w niektórych kategoriach (jednocześnie rezygnowano z opłat za wystawianie ofert), a z początkiem czerwca br. zaczęło naliczać prowizję przy każdej transakcji od ceny z uwzględnieniem kosztu dostawy.

Dołącz do dyskusji: Rekordowy debiut giełdowy Allegro, w tej chwili to największa spółka notowana na warszawskim parkiecie

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dorota
Cena spadnie na łeb, kiedy wejdzie na polski rynek Amazon, co już jest w fazie realizacji. To ucieczka Allegro od toksycznych aktywów...
odpowiedź
User
GG
Bańka. Kto miał zarobić na debiucie, ten zarobił. Rynek jest nasycony, a w strategii nie ma ani słowa o jakimś ciekawym rozwoju. Nawet spekulacji na ten temat nie ma. Czyli ewentualny dalszy wzrost jest możliwy przez zachęcenie tych, którzy z Allegro nie korzystają. Tylko że to nie są nowi użytkownicy, a raczej tacy, którzy korzystają sporadycznie albo kiedyś się zrazili
odpowiedź
User
koko
Redakcjo, zerknij na farsę w przetargu http://polskie-mieso.pl/aktualnosci/ Drugi raz unieważnione postępowanie z "przyczyn formalnych"
odpowiedź