Audi ze wzrostami w 2017 r., ponad 20 premier w 2018 r.
Koncern Audi AG w 2017 r. powiększył swe przychody oraz zyski. Przychody ze sprzedaży po raz pierwszy przekroczyły próg 60 mld euro i w osiem lat wzrosły ponad dwukrotnie.
W ubiegłym roku finansowym sprzedaż samochodów Audi wzrosła o 0,6 proc. i osiągnęła wartość 1 878 105 egzemplarzy (2016: 1 867 738).
Przychody Audi wzrosły o 1,4 proc., do 60,13 miliarda euro w 2017 r. (2016: 59,32 mld euro), po raz pierwszy w historii przekraczając 60 mld euro, notując jednocześnie ponad dwukrotny wzrost w ciągu ostatnich ośmiu lat (2019: 29,84 mld euro).
Zysk operacyjny za rok 2017, przed odliczeniem strat nadzwyczajnych, wyniósł 5,06 mld euro (2016: 4,85 mld euro), co daje wzrost o 4,4 proc. Stopa rentowności operacyjnej ze sprzedaży przed odliczeniem strat mieściła się w ubiegłym roku w strategicznym przedziale docelowym od 8 do 10 proc. i wzrosła do 8,4 proc. (2016: 8,2 proc.). Jeśli uwzględnić w rachunkach rynek chiński ujęty w wyniku finansowym, to marża operacyjna wzrosłaby o kolejny 1 pkt. proc.
Efektem zainicjowanego w 2016 roku programu "Speed Up!", mającego na celu zwiększenie dyscypliny kosztowej, były w roku 2017 oszczędności w wysokości blisko 1 mld euro. Przyczyniły się do tego przede wszystkim osiągnięty już wzrost wydajności w zakresie badań i rozwoju oraz niższe koszty sprzedaży. "Speed Up!" zakończono z końcem roku, a jego założenia przeniesiono do planu działań i transformacji.
W odniesieniu do porozumień ugodowych dotyczących emisji spalin przez silniki wysokoprężne V6 3.0 TDI w Ameryce Północnej, w 2017 r. w obliczu programów wykupu i modernizacji Audi AG zaktualizowało założenia wyceny rezerw w swoim bilansie. Doprowadziło to do strat nadzwyczajnych w kwocie 387 milionów euro. Kwota ta obejmuje wydatki i rezerwy na środki techniczne oraz na ryzyko związane z kwestiami prawnymi. W ubiegłym roku, w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Audi, uwzględniono straty nadzwyczajne o wartości 1,79 mld euro. Oprócz tematyki silników wysokoprężnych V6 3.0 TDI w Ameryce Północnej, były one również powiązane z potencjalnie wadliwymi poduszkami Takata. W roku 2017 wynik końcowy pokazuje zysk operacyjny w wysokości 4,67 mld euro (2016: 3,05 mld euro) i stopę rentowności operacyjnej ze sprzedaży 7,8 proc. (2016: 5,1 proc.). Audi osiągnęło zysk przed opodatkowaniem w wysokości 4,78 mld euro (2016: 3,05 mld euro). Wzrost wynika nie tylko z obniżenia kwot strat nadzwyczajnych, ale również z poprawy wyniku finansowego.
Udział w zysku Audi w przypadku wykwalifikowanego robotnika, niezależnie od płci, w niemieckich zakładach wzrósł do kwoty 4770 euro (2016: średnio 1850 euro wraz z premią szczególną 1300 euro). W spółkach zależnych obowiązują podobne porozumienia dotyczące udziału załogi w zysku.
W kontekście ofensywy produktowej i restrukturyzacji sieci produkcyjnej, wydatki inwestycyjne Audi AG wyniosły 3,9 mld euro (2016: 3,4 mld euro). W tym samym czasie firma osiągnęła dodatnie przepływy pieniężne netto w wysokości 4,3 mld euro (2016: 2,1 mld euro). Na ten wskaźnik wyników wpływ miały jednorazowe efekty: sprzedaż mniejszościowego udziału w Volkswagen Group Services S.A. (Belgia) po stronie pozytywów oraz spodziewane wypłaty odszkodowań związanych ze sprawą silników Diesla po stronie negatywów. Po skorygowaniu nadzwyczajnych obciążeń, przepływy pieniężne netto były wyższe niż w roku poprzednim.
W bieżącym roku finansowym Audi chce osiągnąć sprzedaż z roku 2017, przy czym koncern ma świadomość, że liczne zmiany modelowe będą początkowo wpływać obciążająco na jej wielkość. Przychody ze sprzedaży powinny lekko wzrosnąć. Realizując plan działań i transformacji, mimo wysokich kosztów początkowych i nakładów na przyszłość, Audi chce utrzymać wysokość stopy rentowności operacyjnej ze sprzedaży w przedziale docelowym od 8 do 10 proc. Audi przewiduje, że stosunek wydatków na badania i rozwój do przychodów znajdzie się nieco powyżej strategicznego wskaźnika od 6 do 6,5 proc. obrotu. Przewiduje się również, że stosunek nakładów inwestycyjnych do przychodów będzie umiarkowanie przekraczał docelowy wskaźnik wynoszący od 5 do 5,5 proc. Przepływy pieniężne netto powinny wynosić od 2,7 mld do 3,2 mld euro.
- W czasach gwałtownego przełomu w naszej branży, chcemy być w jej czołówce. Do roku 2022 planujemy wydać ponad 40 mld euro na działania rozwojowe i inwestycje. Plan działań i transformacji ma nas przygotować do tej misji - powiedział Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG.
Celem planu działań i transformacji Audi jest osiągnięcie do roku 2022 zysku wyższego łącznie o 10 mld euro oraz przyspieszenie zmian organizacyjnych z myślą o przyszłych modelach biznesowych. Koncern chce się utrzymać w przedziale od 8 do 10 proc. stopy rentowności, nawet pomimo perspektywy rosnących nakładów. Plan zakłada, że np. w procesie rozwoju technicznego wydajność wzrośnie o 30 proc., m.in. poprzez intensyfikację zastosowań rozwiązań wirtualnych. Uwzględniając fazę transformacji w jakiej znajduje się całe przedsiębiorstwo, Audi do 2025 roku zamierza zwiększyć swój budżet na dokształcanie pracowników o 1/3, tj. do kwoty 0,5 mld euro.
Techniczną awangardą planu działań i transformacji jest Audi Aicon - studyjny pojazd pokazany na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej we Frankfurcie w roku 2017. Inspirując się tym modelem, Audi w ramach długofalowego planowania modelowego założyło zaprojektowanie luksusowego, elektrycznego i w pełni skomunikowanego, przestronnego pojazdu długodystansowego.
Audi poszerzyło również swoją mapę drogową mobilności elektrycznej. Marka współpracuje z Porsche i z Volkswagenem, wykorzystując efekt synergii koncernowej. W ramach tej współpracy opracowywane są architektury pojazdów skrojone na miarę jazdy elektrycznej. W roku 2025 oferta Audi ma obejmować ponad 20 zelektryfikowanych modeli, które jak się zakłada będą stanowiły 1/3 sprzedaży. Zapowiedzią tego procesu będzie pokazany na tegorocznej konferencji prasowej sportowy, czterodrzwiowy pojazd Gran Turismo z czysto elektrycznym napędem. Jego produkcja rozpocznie się na początku przyszłego roku w Böllinger Höfen pod Neckarsulm.
Na rynku chińskim, wraz ze swym partnerem joint venture, koncernem FAW, Audi zamierza rozbudować swoją ofertę modelową, przede wszystkim w zakresie zelektryfikowanych napędów i sportowych samochodów terenowych. Na nadchodzące 5 lat zaplanowano dziesięć wariantów SUV-ów, w tym siedem miejscowej produkcji. W ten sposób, produkowana na miejscu przez FAW-VW gama modeli Audi, do roku 2022 powiększy się ponad dwukrotnie. Dzięki utworzeniu nowej firmy dystrybucyjnej oraz joint venture świadczącego usługi z zakresu mobilności i usług cyfrowych, Audi i FAW Group przygotowują na nowo działalność biznesową w Chinach, także strukturalnie, do kolejnego etapu wzrostu. Ponadto Audi AG prowadzi rozmowy o przyszłej współpracy z SAIC, tak by dalej zwiększać swoje zaangażowanie na chińskim rynku.
Z kolei w tym roku Audi planuje wprowadzić na rynek ponad 20 modeli, najwięcej w swojej historii. W samych tylko sześciu głównych seriach produkcyjnych marka zaprezentuje nowe modele i sukcesywnie rozpocznie ich produkcję. Pod koniec roku 2018 na rynku pojawi się Audi e-tron – pierwszy w pełni elektryczny, seryjny model spod znaku czterech pierścieni.
Dołącz do dyskusji: Audi ze wzrostami w 2017 r., ponad 20 premier w 2018 r.