Audioteka ze wzrostem wpływów o 63 proc. i 1,1 mln zł zysku. 80 proc. obrotów w Polsce i Niemczech
W ub.r. Audioteka, zajmująca się sprzedażą audiobooków w internecie, zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 63,1 proc. do 45,53 mln zł oraz 1,12 mln zł zysku netto (wobec 3,58 mln zł w 2016 roku). Firma 80 proc. obrotów wygenerowała w Polsce i Niemczech, pracuje też nad ekspansją na innych rynkach niemieckojęzycznych i w Turcji.
Wpływy sprzedażowe grupy kapitałowej Audioteka zwiększyły się w skali roku z 27,91 do 45,53 mln zł, czyli o 17,62 mln zł. W sprawozdaniu firma tłumaczy, że jest to związane „głównie ze wzrostem sprzedaży audiobooków w modelu subskrypcji w usługach operatorskich oraz ze wzrostem udziału grupy w rynku sprzedaży audiobooków w ogóle”.
Prawie 99 proc. przychodów spółki pochodziło ze sprzedaży audiobooków. Z kolei wpływy ze sprzedaży usług zwiększyły się z 309,1 do 371,2 tys. zł, a przychody sklasyfikowane jako pozostałe zmalały ze 194,3 do 156,7 tys. zł.
80 proc. obrotów w Polsce i Niemczech
W sprawozdaniu Audioteki wyliczono, że najważniejszymi rynkami działalności spółki pozostają polski, czeski, niemiecki oraz hiszpańskojęzyczny. Przy czym w Polsce i Niemczech firma osiągnęła 80 proc. swoich łącznych obrotów.
- Rok 2017 to dalszy rozwój platformy związany w szczególności z rozwojem aplikacji mobilnych jak również tworzeniem bogatej oferty audiobooków. Na rynku pojawiła się m.in. zupełnie nowa aplikacja stanowiąca niezwykle ciekawy benefit pracowniczy o nazwie Audiobooki w Pracy. Serwis jest przeznaczony dla pracowników firm, które zdecydują się wykupić dostęp do usługi - opisano.
Spółka nie tylko sprzedaje audiobooki, lecz także zajmuje się ich produkcją - przede wszystkim na zlecenie wydawców, często w formie ko-edycji.
Ekspansja na nowe rynki we współpracy z telekomami
Audioteka działa też we Francji oraz ma 50 proc. udziałów w spółce zarządzającej tą platformą w Czechach i na Słowacji. Natomiast na początku br. uruchomiła z tamtejszym partnerem joint venture na rynku tureckim.
- Obecnie Grupa Audioteka koncentruje się na umacnianiu pozycji lidera na rynkach polskim i czeskim głównie poprzez optymalizację procesów, rozwój oferty oraz dostarczanie unikalnej treści. Ponadto prowadzone są działania zmierzające do ekspansji na rynki niemieckojęzyczne (DACH tj. Niemcy, Austria i Szwajcaria) oraz na rynek turecki - napisano w sprawozdaniu.
- Realizację wspomnianej ekspansji ma umożliwić nawiązanie współpracy z lokalnymi operatorami sieci komórkowych, wzorując się na sprawdzonym modelu wejścia na rynek niemiecki oraz z lokalnymi partnerami biznesowymi - dodano.
Koszty operacyjne Audioteki zwiększyły się w skali roku z 30,96 do 44,8 mln zł, czyli o 44,7 proc. Ich największą część stanowią nakłady na usługi obce, które wzrosły z 22,66 do 35,77 mln zł.
Z kolei koszty wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych wyniosły w ub.r. 6,13 mln zł, wobec 5,21 mln zł rok wcześniej. Na koniec ub.r. w firmie pracowały 54 osoby.
Prezesem Audioteki jest Marcin Beme, wiceprezesem - Tomasz Seroczyński (od października ub.r.), a pozostałymi członkami zarządu - Tomasz Czerko, Rafał Bugalski (od lipca ub.r.) i Arkadiusz Seidler.
Zysk zamiast straty
Z działalności operacyjnej Audioteka osiągnęła w ub.r. 1,15 mln zł zysku, podczas gdy rok wcześniej miała 2,71 mln zł straty. Dodatnie w ub.r. były też wyniki brutto i netto firmy (odpowiednio 1,04 i 1,12 mln zł zysku), po wzrostach z odpowiednio 3,43 i 3,58 mln zł straty w 2016 roku.
Zeszłoroczny zysk przeznaczono w całości na pokrycie wcześniejszych strat.
Głównymi akcjonariuszami spółki są Marcin Beme (30,7 proc.), WEV Partners Limited (27,3 proc.), GPV I Inwestycje (25,4 proc.) oraz Ondrej Tomek (9,4 proc.).
W sprawozdaniu - datowanym na 21 maja br. - zaznaczono, że firma realizuje właśnie kolejną rundę finansowania. - Pozyskany kapitał pozwoli na jej dalszy dynamiczny rozwój, w tym rozwijanie oferty produktowej, rozwój technologii, jak również ekspansję na innych rynkach zagranicznych - wyliczono.
Dołącz do dyskusji: Audioteka ze wzrostem wpływów o 63 proc. i 1,1 mln zł zysku. 80 proc. obrotów w Polsce i Niemczech