Biedronka krytykowana za hasło z reklam. Podkreślała, od jak dawna jest tańsza niż Lidl
Reklama sieci sklepów Biedronka (Jeronimo Martins Polska) promująca ten dyskont jako najtańszy oraz tańszy niż Lidl wprowadza konsumentów w błąd w zakresie atrakcyjności jej oferty i nadużywa zaufanie odbiorcy co do rzetelności twierdzeń reklamodawcy - uznała Komisja Etyki Reklamy.
Przedmiotem skargi rozpatrywanej przez KER było hasło reklamowe sieci sklepów Biedronka, które pojawiało się m.in. w reklamach oraz na sklepowych paragonach - “Jesteśmy najtańsi od 2002 roku Biedronka tańsza niż Lidl Teraz aż 360 produktów taniej”.
W ocenie autora skargi hasło reklamowe Biedronki jest skandaliczne i wprowadza w błąd. “Uważam, że jest ono niezgodne z prawdą i wpływa na wybory konsumentów, ponieważ: Hasło reklamowe sugeruje, że Biedronka utrzymuje najniższe ceny od 2002 roku, co nie jest prawdą, ponieważ ceny się zmieniają oraz Istnieją wiarygodne źródła badań koszyka zakupowego, np. ASM Sales Force Agency, które wskazują, że Biedronka nie była zawsze najtańszym sklepem w Polsce, a czasami była droższa niż konkurencyjne sieci, np. Lidl. Ponadto w zależności od metodologii badania można uzyskać różne wyniki” - uzasadnił skarżący. Uważa, że Biedronka nadużywa zaufania konsumentów, wprowadza ich w błąd i w nieuczciwy sposób wpływa na ich decyzje zakupowe.
Przedstawiciele sieci sklepów Biedronka nie ustosunkowali się do postawionych zarzutów.
KER: brak dowodów na twierdzenie w haśle
Komisja Etyki Reklamy uznała zaskarżony przekaz reklamowy jako naruszający Kodeks Etyki Reklamy. Zespół Orzekający stwierdził m.in., że brak jest odpowiednich wyjaśnień lub odniesień do źródeł, które wskazywałyby na konkretne badanie koszyka zakupowego i zastosowaną metodologię potwierdzające prawdziwość stwierdzenia, że Biedronka jest najtańsza na rynku.
“Twierdzenie zamieszczone w przekazie jest zdecydowane w swojej treści i nie pozostawia wątpliwości co do pozostawania przez Biedronkę liderem w zakresie atrakcyjności cen. Odbiorca reklamy winien zatem zostać poinformowany, jakie przesłanki i okoliczności stoją za faktem 22 lat nieprzerwanej dominacji w aspekcie stosowania niskich cen. Istotny w tym kontekście jest również fakt, że skarżony przekaz odnosi się do newralgicznego dla przeciętnego konsumenta czynnika, jakim jest cena, a więc okoliczność szczególnie istotna przy podejmowaniu przez konsumentów decyzji zakupowych” - podkreśla KER.
Czytaj też: Biedronka goni reklamowo Lidla
Dodatkowo Komisja zwróciła uwagę, że zastosowany na paragonach przez Biedronkę zapis nie jest czytelny. W układzie graficznym tekstu znajdującego się na paragonie nie zostało wyodrębnione, którego twierdzenia dotyczy określenie „od 2002 roku” – czy bycia przez Biedronkę najtańszym sklepem czy też bycia tańszym niż Lidl. “Możliwe jest takie rozumienie ww. tekstu, że cezura 2002 roku dotyczy zarówno bycia najtańszym sklepem, jak i tańszym od Lidla. Możliwe jest jednak, że data ta odnosi się tylko do jednej z tych okoliczności. Informacja o aktualnej promocji zdaje się być twierdzeniem oderwanym od powyższych, choć nie jest wykluczone, że to ona jest przesłanką do twierdzenia, iż Biedronka jest tańsza od Lidla (w czasie obowiązywania promocji, tj. od dnia 1 do 29 lutego 2024 r.).” - zauważa Komisja.
Wg KER nie jest też wiadome, do jakiego zbioru desygnatów odnosi się twierdzenie, że Biedronka jest najtańsza. Czy mowa jest tutaj o wszystkich sklepach detalicznych w kraju, czy o wybranych kategoriach (dyskonty), a może jedynie o byciu najtańszym w grupie „Biedronka i Lidl”.
Komisja uznała wobec powyższego, że hasło Biedronki wprowadza konsumentów w błąd w zakresie atrakcyjności jej oferty i nadużywa zaufanie odbiorcy co do rzetelności twierdzeń reklamodawcy.
Dołącz do dyskusji: Biedronka krytykowana za hasło z reklam. Podkreślała, od jak dawna jest tańsza niż Lidl