Branża e-commerce zmniejsza nakłady na promocję
Wydatki mediowe branży e-commerce w pierwszej połowie 2016 r. wyniosły prawie 92 mln zł. To o 23% mniej niż w analogicznym okresie 2015 r. – wynika z analizy Codemedia.
Wydatki branży e-commerce w pierwszym półroczu, począwszy od 2008 r., stale wzrastały aż do 2016 r., w którym zanotowano spadek o 23% w stosunku do 2015 r. Jest to również wynik niższy niż w 2014 r. (nieprzekraczający 100 mln zł). Największy wzrost przypada, podobnie jak w poprzednich latach, na maj.
Najczęściej wybieranym medium przez reklamodawców z tej branży pozostaje internet, gdzie ulokowano 61% budżetów. To jednak spadek o 41% w stosunku do analogicznego okresu 2015 r. Na drugim miejscu znalazła się telewizja (20%), a na trzecim - magazyny (12%). Jednak w przeciwieństwie do reklamy internetowej, promocja w magazynach i telewizji zyskiwała – odpowiednio nakłady rosły o 74% i 55%. Najwięcej na reklamę w magazynach wydały e-sklepy oferujące odzież i obuwie.
Kategorią, która zdecydowanie najwięcej inwestuje w działania reklamowe, są sklepy internetowe (67,1%), a w dalszej kolejności serwisy ogłoszeniowe (10,6%), aukcje i narzędzia aukcyjne (10,3%) oraz porównywarki cen (8,4%).
W stosunku do pierwszej połowy 2015 r., w analizowanym okresie o 33% zmniejszył się udział sklepów internetowych w wydatkach w całej kategorii. Natomiast wzrost wydatków o 44% zanotowały serwisy ogłoszeniowe. Z kolei aukcje i narzędzia aukcyjne odnotowały spadek o 13%. W rezultacie, w poprzednim roku większy udział w wydatkach o 5 pkt. proc. miały sklepy internetowe, natomiast aukcje i narzędzia aukcyjne zanotowały spadek (o 2 pkt. proc.), a wzrost serwisy ogłoszeniowe (o 2,5 pkt. proc.).
W pierwszym półroczu 2016 r. w czołówce najwięcej wydających serwisów e-commerce znalazły się głównie sklepy internetowe, aukcje oraz porównywarki cenowe. Największym reklamodawcą było Zalando.pl, na drugim miejscu znalazło się Allegro.pl, a za nim uplasowało się Ceneo. W stosunku do poprzedniego roku, Zalando.pl wydało znacznie mniej - o 55%. W pierwszym półroczu 2015 r. wysokie wydatki zanotował również Bon Prix, podczas gdy w 2016 r. wydatki tego sklepu internetowego spadły o 72%.
Wśród sklepów internetowych najwięcej wydało wspomniane Zalando.pl - o ponad 5 mln zł więcej niż znajdujące się na kolejnych miejscach Denley.pl, Tchibo, Bon Prix oraz Eobuwie.pl, które na promocję przeznaczyły budżety w wysokości ok. 4 mln zł. W stosunku do poprzedniego roku, w pierwszej 10 najwięcej wydających sklepów internetowych nie znalazło się Agito.pl (w poprzednim roku w pierwszym półroczu wydatki rzędu 6 mln zł, w tym roku tylko ok. 340 tys. zł).
Kategorią produktową, na której promocję przeznaczono największe nakłady, była odzież i obuwie oraz kategoria "grupa", w której znajdują się różnorodne produkty i producenci.
W kategorii odzież i obuwie największym reklamodawcą było Zalando.pl, przed Denley.pl, Bon Prix, Eobuwie.pl oraz Domodi. W przypadku kategorii "grupa" największymi reklamodawcami było Allegro, Ceneo, Otodom.pl i OLX.
Dołącz do dyskusji: Branża e-commerce zmniejsza nakłady na promocję