Clubbing - moda na marketingowy sukces
Public Relations jako skuteczne narzędzie marketingowe
Clubbing to moda, styl życia, muzyka, która zdobywa coraz większe rzesze fanów na całym świecie, a od kilku lat również w Polsce. W głównej mierze wiąże się z rodzajem słuchanej muzyki i spędzaniem wolnego czasu. Kluby, w których możemy posłuchać house'u, transu czy progressive zastąpiły dawniej tłumnie odwiedzane dyskoteki czy kluby studenckie. Moda na clubbing w ostatnich latach jest często wykorzystywanym narzędziem komunikacji. Coraz liczniejsza grupa zwolenników tej subkultury stała się łakomym kąskiem, a popularnie mówiąc core targetem dla marketingowców z wielu firm.
W gruncie rzeczy nie powinno to dziwić. Większość osób związana z clubbingiem to ludzie młodzi, aktywni, o sporych dochodach, dyktujący trendy, czyli grupa mogąca skutecznie podbić sprzedaż promowanego produktu. Przekonało się o tym wiele marek, takich jak Magnum, Nokia, Era czy Heineken. Rok 2003 jest, jak do tej pory, rokiem, który najbardziej obfitował w sponsorowane imprezy skierowane do sympatyków clubbingu. Koncert Paul'a Oakenfold'a, Nokia DJ's Cup, Letnia Era Chill-outu, czy wreszcie mega impreza Kuszenie Magnum, chyba największe jak do tej pory wydarzenie clubbingowe, to tylko niektóre wydarzenia mające na celu budowanie nowoczesnego wizerunku marek.
Kuszenie Magnum to sztandarowy przykład jak wielką popularnością cieszy się w Polsce ten modny nurt. W tym roku na tym wydarzeniu, w całości zorganizowanym przez firmę Public Relations Headlines, udało się zgromadzić niewiarygodną liczbę około 10 000 osób i to w większości należących do grupy docelowej Magnum. Kuszenie Magnum to impreza cykliczna, (do tej pory miała dwie edycje), na której grają DJ ze światowej czołówki. Na drugą edycję udało się ściągnąć do Polski aż pięciu światowej sławy muzyków, którzy reprezentowali trzy różne style - house, progressive i chill out. Jednak same gwiazdy to nie wszystko. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie nagłośnienie wydarzenia tak, aby przyciągnąć jak najwięcej fanów dobrej zabawy.
W promocji Kuszenia Magnum główny nacisk położono na działania PR, praktycznie zupełnie nie wykorzystując reklamy. Było to niecodzienna decyzja i przez wielu określana jako ryzykowna, ponieważ w Polsce nie docenia się jeszcze siły oddziaływania samego PR-u. Większość budżetów zwykle przeznaczana jest na ATL, podczas, gdy PR traktowany jest po macoszemu, jako to mniej skuteczne narzędzie marketingowe. Headlines udowodniło jednak, że przy wyborze odpowiednich narzędzi PR i właściwych mediów można równie skutecznie wypromować wydarzenie, jak przy silnych działaniach reklamowych i to przy dużo niższym budżecie.
Zaproszenia na imprezę były bezpłatne, ale nie każdy mógł je zdobyć. Można było je wygrać w konkursach organizowanych przez patronów medialnych oraz w głównym konkursie na stronie internetowej "Kuszenia Magnum". Wygrywały te osoby, które udzieliły najciekawszej odpowiedzi na pytanie: "czym dla Ciebie jest kuszenie?". Jednak, żeby bilety znalazły chętnych ważne było jak najszersze nagłośnienie zarówno samego wydarzenia, jak i konkursów.
W przypadku Kuszenia szum mediowy rozpoczął się z miesięcznym wyprzedzeniem. Jako pierwsza powstała strona internetowa w całości poświęcona imprezie, która została umieszczona w opiniotwórczym portalu Gazeta.pl - jednym z patronów medialnych wydarzenia. Oprócz portalu Gazeta.pl patronat medialny objęły także Gazeta Wyborcza Stołeczna, City Magazine, Laif, Radiostacja, telewizja Viva Polska i serwis internetowy clubber.pl, czyli media docierające do grupy docelowej Magnum. Patroni mediowi nagłośnili imprezę, przybliżyli sylwetki DJ oraz umieścili reportaże z samego wydarzenia. Dzięki tak szerokiej promocji przed wydarzeniem zainteresowanie imprezą przekroczyło najśmielsze wyobrażenia. Chętnych do zabawy było kilkanaście tysięcy osób, nawet z odległych krańców Polski. Tak ogromna frekwencja jest dowodem na to, że wykorzystując tylko narzędzia PR można osiągnąć naprawdę duży marketingowy sukces.
Dołącz do dyskusji: Clubbing - moda na marketingowy sukces