Co Polak robi w sieci? Kupuje, korzysta z bankowości i załatwia urzędowe sprawy
Ponad trzy czwarte Polaków deklaruje regularne korzystanie z internetu, niemal połowa badanych przyznaje się do stałej obecności online – wynika z raportu z badania, opublikowanego w czwartek przez CBOS. Im jesteśmy młodsi, tym chętniej przebywamy w sieci, ale ogólny odsetek korzystających z niej respondentów wzrósł w ciągu pandemii o 9 pkt. procentowych.
Regularne korzystanie z internetu deklaruje obecnie ponad trzy czwarte dorosłych badanych (77 proc.), czyli o 4 punkty procentowe więcej niż przed rokiem. W ciągu ostatnich dwóch lat, na które przypadała epidemia koronawirusa, odsetek internautów wzrósł o 9 punktów.
Obecność online jest związana z wiekiem. I tak: korzystanie z internetu jest powszechne wśród osób poniżej 35 roku życia, a także niemal powszechne wśród badanych mających od 35 do 44 lat. Do grona internautów zalicza się ogromna większość respondentów mających między 45 a 54 lat i dwie trzecie w wieku 55–64 lata. Wśród osób starszych użytkownicy internetu stanowią mniejszość: dwie piąte wśród mających od 65 do 74 lat i około jednej piątej wśród najstarszych. W porównaniu do poprzedniego pomiaru sprzed roku największy wzrost odsetka będących online nastąpił w grupach: 45–54 lata (o 10 punktów procentowych) i 75+ (o 9 punktów).
Polak idzie na zakupy w sieci
Niemal dwie trzecie Polaków (64 proc., tj. 84 proc. użytkowników internetu) deklaruje, że kupiło coś za pośrednictwem sieci – informuje Centrum. Ponad jedna trzecie ogółu dorosłych (36 proc., czyli 46 proc. internautów) przynajmniej raz sprzedała coś w sieci. Popularność kupowania przez internet stopniowa rosła na przestrzeni ostatnich 20 lat, jednak – jak podkreślono w raporcie - wyraźny, skokowy wzrost w tym względzie dokonał się w roku 2020, najpewniej za sprawą epidemii koronawirusa.
W ciągu ostatnich dwóch lat utrzymuje się także bardzo duża popularność bankowości internetowej: korzysta z niej obecnie 79 proc. użytkowników netu, czyli 61 proc. ogółu dorosłych. Umacnia się także popularność usług i treści dostępnych w sieci odpłatnie, takich jak prenumeraty prasy, dostęp do multimediów, członkostwo w serwisach lub grach. W kwietniu br. z usług tego typu korzystało 27 proc., tj. 21 proc. ogółu badanych. Z deklaracji respondentów wynika też, że w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie internet do celu załatwienia jakiejś sprawy urzędowej wykorzystywało 44 proc. użytkowników, tj. 33 proc. ogółu Polaków.
Im młodsi, tym częściej online
53 proc. korzystających z internetu uruchamia aplikacje tylko wtedy, gdy chce coś zrobić, np. coś sprawdzić lub skontaktować się z kimś. Pozostali badani deklarują stałą obecność online. Przy czym badani poniżej 35. roku życia (z naciskiem na grupę 18 do 24 lat), deklarują stałą obecność online, natomiast wśród osób mających co najmniej 45 lat wyraźnie częstsze jest korzystanie z internetu w konkretnym celu – podkreślono w raporcie.
Badanie CBOS zrealizowano w dniach od 2 do 12 maja 2022 roku w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski liczącej 1087 osób (w tym: 58,9 proc. metodą CAPI, 28,7 proc. - CATI i 12,4 proc. - CAWI).
Dołącz do dyskusji: Co Polak robi w sieci? Kupuje, korzysta z bankowości i załatwia urzędowe sprawy