SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Coca-Cola, Verizon, Unilever i Honda przyłączają się do reklamowego bojkotu Facebooka

Akcja amerykańskich organizacji praw człowieka #StopHateforProfit zatacza coraz szersze kręgi. Swoje reklamy z Facebooka w lipcu wycofają m.in. Coca-Cola, Verizon, Unilever, Honda. Wcześniej zrobiło to Ben&Jerry's. Jako pierwsze w akcję włączyły się marki The NorthFace, Patagonia i REI.

W połowie czerwca sześć organizacji broniących praw człowieka w USA, na czele z Ligą przeciw Zniesławieniom, zawiązały koalicję #StopHateforProfit, w ramach której wzywają reklamodawców do zawieszenia w lipcu działań marketingowych na Facebooku i Instagramie. Presja firm ma skłonić władze serwisów, by zaczęły zdecydowanie walczyć u siebie z mową nienawiści i dezinformacją.

Chodzi m.in. o posty Donalda Trumpa, publikowane w czasie protestów po śmierci czarnoskórego George'a Floyda, który zmarł po przyduszeniu przez policjanta. Prezydent USA zasugerował w mediach społecznościowych (na Twitterze i Facebooku) strzelanie do demonstrantów na ulicach. Wpis brzmiał: "gdy rozpoczyna się grabież, rozpoczyna się strzelanie". Twitter zamieścił w związku z tym wpisem ostrzeżenie, a Facebook pozostawił go bez reakcji. Szef Facebooka Mark Zuckerberg w odpowiedzi na krytykę takiej polityki tłumaczył, że w gruncie rzeczy posty Trumpa nie nawołują do przemocy.

Wielu użytkowników jednak protestowało, podnosząc, że post łamie wszelkie standardy społeczności największego medium społecznościowego na świecie.

Marki wycofują się z reklam na Facebooku

Jako pierwsza do akcji #StopHateForProfit 19 czerwca dołączyła marka The North Face, produkująca odzież outdoorową. Decyzja firmy ma skutek natychmiastowy. Do marki szybko przyłączyły się Patagonia i REI, kilka dni później lodowa marka z portfolio Unilevera - Ben&Jerry's. Głośno o swoich wątpliwościach związanych z polityką treści Facebooka zaczęli mówić także przedstawiciele branży agencji reklamowych - Dentsu Aegis Network czy IPG Mediabrands.

Pod koniec czerwca do #StopHateForProfit przyłączyli się kolejni reklamodawcy. W lipcu z kupna reklam na Facebooku rezygnują Dashlane (menadżer haseł i aplikacja portfela cyfrowego), Upwork (globalna platforma pracy zdalnej), Arc'teryx (kanadyjska marka odzieży sportowej), Eddie Bauer (marka odzieży outdoorowej), Hershey's (producent  słodyczy), Eileen Fisher (firma odzieżowa), JanSport (marka plecaków) oraz hollywodzkie studio filmowe Magnolia Pictures.

Na liście firm przyłączających się do bojkotu są również globalne koncerny.

Coca-Cola w wydanym oświadczeniu pisze: "Poświęcimy ten czas na ponowną ocenę naszych standardów i polityki reklamowej. Oczekujemy od nich [Facebooka] większej odpowiedzialności, działania i przejrzystości".

Unilever, do którego należą takie marki jak Dove, Hellmann's, Knorr i Lipton, zapowiedział w komunikacie, że budżety reklamowe na Facebooka i Instagrama przekaże w lipcu "na inne media".

- Złożoność obecnego krajobrazu kulturowego nakłada na marki nową odpowiedzialność za reagowanie i działanie w celu stworzenia godnego zaufania i bezpiecznego ekosystemu cyfrowego - podkreślają władze koncernu.

Z kolei John Nitti, chief media officer amerykańskiej firmie telekomunikacyjnej Verizon, uzasadniając decyzję o dołączeniu do bojkotu Facebooka, skomentował dla CNN: - Wstrzymujemy się z reklamą do czasu gdy Facebook stworzy akceptowalne rozwiązania [walki z mową nienawiści].

Władze samochodowego koncernu Honda także dołączyły do akcji #StopHateForProfit. - Zdecydowaliśmy się stanąć przy ludziach zjednoczonych przeciw nienawiści i rasizmowi - napisano w komunikacie.

W komentarzu dla stacji CNN Carolyn Everson, wiceprezes Facebooka ds. biznesu, stwierdziła: - Głęboko szanujemy decyzję każdej marki i nadal koncentrujemy się na ważnej pracy, jaką jest usuwanie mowy nienawiści i dostarczanie informacji w czasie procesu wyborczego [w USA]. Nasze rozmowy z marketerami i organizacjami praw obywatelskich dotyczą tego, jak wspólnie możemy wspierać czynienie dobra.

Facebook w pierwszym kwartale br. osiągnął wzrost przychodów o 18 proc. do 18,7 mld dolarów i 4,9 mld dolarów zysku netto. Wyniki przekroczyły oczekiwania analityków. Firma Marka Zuckerberga odczuwa już jednak pierwsze efekty pandemii koronawirusa: w marcu jej przychody zmalały, a w kwietniu nie zwiększyły się rok do roku.

Dołącz do dyskusji: Coca-Cola, Verizon, Unilever i Honda przyłączają się do reklamowego bojkotu Facebooka

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kici-kici
Postidiotyzm opanował świat.
0 0
odpowiedź
User
Seba
Co to FB? Pod pozorem kontaktu z friendami maszynka do zarabiania pieniędzy.
Kiedyś każdy miał swoje www, zwłaszcza firmy i to było wyrocznią, obecnie trzeba mieć FB insta linked YouTube tiktoka i UJ wie co jeszcze
0 0
odpowiedź
User
Artur Roguski
Coca Cola to mistrz robienia z własnych problemów sukcesów. Pandemia zapewne zmusza ich do ucięcia wydatków, więc starają się upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu i przestać wydawać pod pozorem przyłączenia się do akcji (zamiast przyznać się do problemów finansowych).
Na inne media przeznaczą ułamek tego co mieli na Facebooka i wszyscy grzecznie wrócą w sierpniu do Marka Z.
0 0
odpowiedź