SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Coraz więcej kupujemy w internecie. Mocna pozycja Allegro, rośnie Blik

Agencja Inquiry przedstawiła najnowszy raport o zakupach Polaków w internecie, z którego wynika, że najczęściej kupujemy online obuwie, odzież i kosmetyki, a z usług - noclegi. Badanie potwierdza mocną pozycję serwisu Allegro i rosnącą popularność płatności Blik.

Fot. Pixabay Fot. Pixabay

Agencja Inquiry już po raz czwarty przeprowadziła badanie opisujące  zachowania w zakresie zakupu produktów i usług w internecie.

Jeśli chodzi o kategorie produktowe kupowane online, najczęściej wybierana to obuwie dla dorosłych (51 proc. badanych kupiło te produkty online w ciągu ostatniego roku). Kosmetyki, perfumy oraz odzież i bieliznę dla dorosłych kupuje zaś co drugi internauta.

Na kolejnych miejscach znajdziemy kategorie związane z wyposażeniem domu (wyposażenie wnętrz, RTV/AGD), a także kulturą i rozrywką (książki, gry, multimedia). Nadal mniej chętnie kupujemy w internecie alkohole oraz specjalistyczny sprzęt np. fotograficzny czy turystyczny.

Usługi online głównie rezerwacje noclegów i biletów

Wśród usług na podium znajdziemy przede wszystkim rezerwacje noclegów (28 proc. badanych dokonało takiego zakupu online w ostatnim roku), bilety kolejowe (27 proc.) oraz płatne serwisy TV (25 proc.). Co piąty Polak kupuje w internecie również bilety na koncerty czy do teatru. Warto zauważyć, że zarówno produkty, jak i usługi kupujemy online coraz częściej.

Zakupy produktów dokonywane są przez Polaków głównie za pośrednictwem popularnych, dużych platform agregujących ofertę z różnych branż i firm czyli tzw. platform marketplace.  Do takich serwisów idziemy najczęściej gdy chcemy kupić np. zabawki (73 proc.), artykuły ogrodnicze (73 proc.) czy artykuły wyposażenia domu (59 proc.).

Badanie potwierdza popularność Allegro

Badanie Inquiry potwierdza niebywałą popularność serwisu Allegro, który znalazł się na pierwszym miejscu wykorzystywanych serwisów w przypadku wszystkich badanych kategorii produktów. Dodatkowo, w większości kategorii, Allegro pozostawia daleko w tyle nie tylko inne platformy, ale też wyspecjalizowanych sprzedawców, np. CCC oraz eobuwie.pl, czy też Rossmann i Hebe.

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, gdy chodzi o zakup usług. W tym wypadku dokonujemy zakupów przede wszystkim przez wyspecjalizowane serwisy konkretnych usługodawców, zajmujących się danym obszarem usług.

Każda kategoria usług dostępnych online ma swojego jednego zdecydowanego lidera, wyspecjalizowanego w danym obszarze – np. w kategorii noclegów będzie to Booking.com, wśród płatnych serwisów TV-  Netflix, zaś w przypadku muzyki - Spotify.

Sposoby płatności online. Rośnie Blik

Zmieniają się też  preferowane sposoby płatności. Z roku na rok rośnie odsetek osób korzystających z szybkich płatności Blik – jest to obecnie najczęściej stosowana metoda płatności podczas zakupów internetowych, wybierana przez 45 proc. kupujących. Jeszcze w 2019 roku odsetek ten wynosił 18 proc. - to 2,5-krotny wzrost w 3 lata.

W obecnej edycji badania po raz pierwszy uwzględniono  zjawisko płatności odroczonych,  z których korzysta obecnie 7 proc. kupujących.

W obszarze dostaw zakupów internetowych także zaszły duże zmiany. O ile w przeszłości najczęściej wykorzystywane były usługi kurierskie, w ostatnich latach dostawy zostały zdominowane przez paczkomaty, które preferuje obecnie ponad połowa kupujących online. Tempo wzrostu popularności paczkomatów jest podobne jak w przypadku płatności Blik - analizuje Inquiry.

– Wysoka dynamika wzrostu rynku e-commerce, spotęgowana przez pandemię,  w wielu kategoriach nadal się utrzymuje. Zwyczaje i preferencje ukształtowane w czasie lockdownu już z nami zostaną. Jednocześnie Polacy szybko przyswajają nowe rozwiązania, które powodują, że nasze zakupy online stają się szybsze i wygodniejsze. Oznacza to olbrzymi potencjał dla rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze dostaw, magazynowania czy płatności cyfrowych – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.

Badanie zostało zrealizowane przez firmę Inquiry metodą CAWI w grudniu 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1005 osób kupujących produkty i usługi w internecie (sondaż online na panelu YouGov).

Dołącz do dyskusji: Coraz więcej kupujemy w internecie. Mocna pozycja Allegro, rośnie Blik

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość
A ja jeszcze nic a nic nie kupiłem na alegro :) I nie mam zamiaru tam kupować.
0 0
odpowiedź
User
troll
A ja jeszcze nic a nic nie kupiłem na alegro I nie mam zamiaru tam kupować.

dziękujemy za informację, a teraz wracaj do jaskinii
0 0
odpowiedź
User
Alledrogo
Allegro jest bardzo drogie, bezpośrednio w sklepach internetowych można zdecydowanie taniej kupić i nieźle zaoszczędzić.
0 0
odpowiedź