Polska spółka Disneya zarabia rekordowo. Więcej z Disney+, telewizji i kin
Spółka The Walt Disney Company (Polska) w zeszłym roku finansowym zwiększyła przychody o 71 proc. do 521,3 mln zł, zarabiając na czysto 23,6 mln zł. Mocno wzrosły jej wpływy ze sprzedaży reklam, filmów i seriali do telewizji oraz licencji do oferowania Disney+ przez operatorów.
521,35 mln zł wyniosły przychody The Walt Disney Company (Polska) w roku obrotowym od października 2022 do września ub.r. Rok wcześniej było to 304,43 mln zł. Wpływy w ramach koncernu Disney podskoczyły z 40,59 do 56,22 mln zł.
Spółka odpowiada za dystrybucję treści Disneya w Polsce, a w czerwcu ub.r. otworzyła swój oddział w Kazachstanie odpowiadający za dystrybucję stacji telewizyjnych koncernu na tamtejszym rynku.
Już 70 mln zł z Disney+
W zeszłym roku obrotowym sprzedaż nadawcom telewizyjnym licencji do treści (głównie filmów i seriali) Disneya przyniosła spółce 195,52 mln zł przychodów, wobec 106,38 mln zł rok wcześniej. Zaś wpływy z reklam telewizyjnych zwiększyły się rok do roku ze 104,88 do 114,11 mln zł. Brokerem reklamowym stacji Disney Channel, FX, Disney Junior i National Geographic od ponad 10 lat jest TVN Media.
Z kolei sprzedaż praw do dystrybucji kinowej poszła w górę z 42,38 do 85,19 mln zł, a wpływy z doradztwa i dubbingu - z 40,59 do 56,22 mln zł.
The Walt Disney Company (Polska) odpowiada też za dystrybucję platformy streamingowej Disney+ u operatorów kablowych, satelitarnych i telekomów. Od jej startu na naszym rynku do września 2022 roku przyniosło to spółce 8,94 mln zł, a przez kolejne 12 miesięcy - już 69,64 mln zł. Głównym partnerem dystrybucyjnym Disney+ jest u nas grupa Cyfrowy Polsat.
Operatorem platformy w Polsce, do którego trafiają opłaty od klientów kupujących subskrypcje bezpośrednio na niej, jest zaś holenderska spółka The Walt Disney Company (Benelux). Według badania Mediapanel w lutym br. Disney+ przyciągnął 3,28 mln polskich użytkowników, każdego średnio na 2 godziny, 20 minut i 59 sekund.
Coraz bardziej marginalnym obszarem dla polskiej spółki Disneya jest natomiast sprzedaż licencji do DVD. W zeszłym roku obrotowym wyniosła 669 tys. zł, wobec 1,26 mln zł rok wcześniej.
Na działalność operacyjną The Walt Disney Company (Polska) przeznaczyła w zeszłym roku finansowym 482,14 mln zł, o 68,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Wpłynął na to przede wszystkim wzrost kosztów usług obcych z 229,04 do 418,65 mln zł. koszty poniesione wobec spółki The Walt Disney Company Limited podskoczyły z
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Nakłady na wynagrodzenia poszły w górę z 43,83 do 48,93 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 7,5 do 8,54 mln zł. Średnioroczne zatrudnienie w firmie zwiększyło się ze 157 do 161 osób.
10 mln zł więcej zysku netto
Rentowność obniżyły skok kosztów finansowych z 38,6 tys. do 5,28 mln zł i spadek pozostałych przychodów operacyjnych z 2,15 mln do 440,9 tys. zł, zaś pozytywnie wpłynął na nią spadek pozostałych kosztów operacyjnych z 2,71 mln do 476,6 tys. zł.
Zysk operacyjny spółki poszedł w górę z 18,21 do 39,17 mln zł, a zysk netto - z 13,28 do 23,56 mln zł. Jedynym udziałowcem firmy jest brytyjska spółka The Walt Disney Company Limited. Pod koniec marca postanowiła, że cały zeszłoroczny zysk netto polskiego podmiotu zasili jego kapitał rezerwowy.
Na koniec września ub.r. kapitały własne The Walt Disney Company (Polska) wynosiły 85,06 mln zł, wobec 61,5
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od października 2022 do września ub.r., a poprzedni - od października 2021 do września 2022 roku
Dołącz do dyskusji: Polska spółka Disneya zarabia rekordowo. Więcej z Disney+, telewizji i kin
Co?