Dobre prognozy dla firm PR
Wzrost optymizmu wśród szefów agencji PR na całym świecie.
Organizacje branżowe reprezentujące niezależne agencje PR z dziewiętnastu krajów Europy, Azji i Stanów Zjednoczonych po raz kolejny wzięły udział w ankiecie organizowanej co dwa lata przez ICCO, odzwierciedlającej opinie 7500 pracowników zatrudnionych w 586 agencjach na całym świecie. Globalny Raport ICCO daje wgląd w sytuację światowej branży PR.
Najważniejsze wnioski z Globalnego Raportu ICCO - Wiosna 2005:
1. Poprawa koniunktury przyczynia się do wzrostu optymizmu wśród kadr kierowniczych agencji PR na całym świecie.
2. Klienci coraz częściej korzystają z usług PR dla wzmocnienia lub zwiększenia zasięgu kampanii marketingowych.
3. Rozwój będzie wymagał od zarządów agencji znalezienia nowych rozwiązań w zakresie współpracy i rekrutacji.
4. W 13 z 19 krajów stwierdzono wzrost popytu na usługi PR w ostatnich sześciu miesiącach.
5. Podobnie jak na jesieni 2004, najlepsze perspektywy rozwoju oferuje rynek informatyki, telekomunikacji i technologii, na trzecim miejscu znalazł się rynek usług finansowych, wyprzedzając rynek opieki zdrowotnej
6. Sektor relacji z mediami stanowi najlepszy obszar działalności, przed relacjami korporacyjnymi i zarządzaniem kryzysami
Kilka uczestniczących w ankiecie organizacji branżowych ostrzega przed zagrożeniami związanymi z rozwijającym się rynkiem, z pozyskiwaniem i utrzymaniem dobrych kadr, a także przed ryzykiem rozwoju poprzez zawieranie strategicznych aliansów z innymi agencjami oraz rozwojem organicznym.
Komentując wyniki raportu, Sekretarz Generalny ICCO Simon Quarendon powiedział: "Globalny Raport ICCO jest coraz użyteczniejszym barometrem odzwierciedlającym stan globalnego rynku PR i źródłem cennych informacji, na podstawie których zarządy agencji mogą lepiej planować przyszłość"
Na Globalny Raport ICCO składają się również wyniki badania, przeprowadzonego wśród agencji członkowskich Związku Firm Public Relations w Polsce. Blisko 90% firm biorących udział w badaniu oceniło, że polski rynek PR rośnie, a największe szanse wzrostu wiążą się z wejściem Polski do Unii Europejskiej i spodziewanymi licznymi inwestycjami zagranicznymi. Za największe zagrożenie dla branży Public Relations uznane zostało postrzeganie PR jako formy reklamy, advertoriale oraz nieczytelność postępowania mediów w tych kwestiach. Jako czynniki hamujące wzrost polskiego rynku wymienia się również rozdrobnienie rynku agencji PR oraz istnienie wielu małych agencji stosujących dumping cenowy i świadczących usługi niskiej jakości, co szkodzi reputacji całej branży.
Największymi zleceniodawcami dla badanych agencji były w 2004 sektor FMCG oraz bankowość i finanse. Usługi PR, które będą najchętniej kupowane w 2005 roku, to media relations oraz kreacja i realizacja kampanii PR.
Badanie było audytowane przez KPMG.
Dołącz do dyskusji: Dobre prognozy dla firm PR