Dodatkowy płatny urlop? W polskich firmach to ciągle rzadkość
39% firm w Polsce oferuje swoim pracownikom dofinansowanie wypoczynku, np. w formie wczasów pod gruszą. Rzadkością jest dodatkowy płatny urlop, który jako benefit proponuje zaledwie 5% przedsiębiorstw. Trudniej o świadczenia związane z wypoczynkiem jest w mniejszych firmach - wynika z badania PBS.
Dofinansowanie wypoczynku, np. jako świadczenie urlopowe lub wczasy pod gruszą, jest pożądanym benefitem, jednak częściej proponują go duże organizacje niż małe i średnie przedsiębiorstwa. Im większa liczba pracowników w firmie, tym częściej benefit ten jest dostępny - nawet do 76% w firmach zatrudniających ponad 500 osób. Dla porównania, w firmach liczących 20-49 pracowników odsetek wskazań wynosi 29%, a w przedsiębiorstwach zatrudniających 50-99 pracowników - 53%.
W firmach, w których przeważają pracownicy biurowi, dofinansowanie wypoczynku jest znacznie bardziej popularne niż w pozostałych organizacjach. Na taką formę świadczenia wskazało 58% firm, w których strukturach dominują tzw. białe kołnierzyki, podczas gdy w firmach z przewagą niebieskich kołnierzyków (pracowników fizycznych) wskazań było 25%.
Sposobem na odpoczynek i złapanie work-life balance, co z kolei wpływa na większą efektywność i zaangażowanie, jest także dodatkowy płatny urlop. Długi, kilkumiesięczny urlop regeneracyjny, tzw. sabbatical, praktykowany jest za granicą i pracodawcy pokrywają koszty takiej przerwy w pracy. W Polsce dodatkowe płatne urlopy nie są często spotykane: tylko 5% wszystkich badanych firm oferuje taki rodzaj benefitu. Stosowanie tego rozwiązania najczęściej deklarują firmy zatrudniające powyżej 500 pracowników (13%).
Jakie jeszcze benefity pracownicze mogą stanowić wsparcie pod kątem wakacji? 14% badanych, spośród firm oferujących podarunki dla pracowników, przekazuje upominki z okazji wakacji. Jedną z form podarunków są karty przedpłacone, którymi można płacić za zakupy w sklepach czy restauracjach.
Jakie świadczenia dominują w polskich firmach?
Blisko 89% badanych organizacji proponuje swoim pracownikom podarunki z różnych okazji. Zdecydowana większość firm oferujących podarunki przyznaje je z okazji Świąt Bożego Narodzenia (94%) oraz z okazji Świąt Wielkanocnych (54%). Połowa badanych firm ma dla swoich pracowników świadczenia z zakresu finansowania posiłków, a co dziesiąta organizacja dofinansowuje posiłki regularnie. Na dofinansowanie wydarzeń w ramach kultury i rekreacji mogą liczyć pracownicy co czwartej firmy. Kursy językowe i szkolenia oraz wyjazdy integracyjne oferowane są przez ok. 1/3 firm.
Średnio przyznawanych jest ok. pięć świadczeń. Obserwowana jest zależność: im większa firma, tym większa liczba dostępnych świadczeń. W przypadku firm liczących powyżej 500 pracowników pakiet sześciu i więcej świadczeń deklaruje 59% badanych, podczas gdy w firmach zatrudniających 10-19 osób taka liczba świadczeń stanowi 37%. Tendencja do przyznawania większej ilości benefitów widoczna jest też bardziej w firmach, w których przeważają pracownicy biurowi.
Cel benefitów z perspektywy pracodawcy
Dlaczego pracodawcy decydują się przyznać takie, a nie inne świadczenia? Z jakiego powodu sięgają po oferty benefitowe? Przede wszystkim są one traktowane jako narzędzie do budowania motywacji, zadowolenia oraz zaangażowania pracowników (57% wskazań). Takie spojrzenie na politykę benefitową widoczne jest zarówno wśród dużych organizacji, jak i małych i średnich przedsiębiorstw.
Co jeszcze skłania pracodawców do przyznawania dodatkowych świadczeń? „Oczekują tego pracownicy” – tak odpowiedziało 44% badanych. Kolejny argument wiąże się z kwestiami rekrutacyjnymi – świadczenia pozapłacowe pomagają w przyciągnięciu większej liczby kandydatów (31%). Aby pozyskać talenty, benefity najczęściej wprowadzają duże firmy.
Część pracodawców jest zdania, że benefity są bardziej elastycznym rozwiązaniem niż podwyżka (26%). 1/4 badanych odwołuje się do argumentu związanego z konkurencyjnością i twierdzi, że proponowanie świadczeń jest koniecznością w ich branży. Warto przy tym zauważyć, że wiedzę na temat benefitów pracownicy czerpią głównie od znajomych z branży (49%) i od innych pracowników (40%) – tak wskazali badani pracujący w firmach zatrudniających od 10 do 99 osób.
Badanie "Potencjał rynku benefitów pracowniczych" zostało zrealizowane przez Instytut PBS na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska w okresie grudzień 2021 r. - luty 2022 r., techniką mix-mode (osobiście - CAPI, telefonicznie - CATI), na próbie n=810 pracowników odpowiedzialnych w firmach za sprawy pracownicze.
Dołącz do dyskusji: Dodatkowy płatny urlop? W polskich firmach to ciągle rzadkość