W sobotę prawie 100 stacji radiowych i telewizji muzycznych zagra przez godzinę tylko po polsku
W najbliższą sobotę, 1 października znów stacje radiowe i telewizje muzyczne będą obchodzić Dzień Polskiej Muzyki. Akcja odbędzie się po raz czwarty, a jej celem jest promowanie rodzimych artystów.
Dzień Polskiej Muzyki organizowany jest od 2019 r. I obchodzony zawsze 1 października. W tym roku przypada on w sobotę. Tego dnia polska muzyka ma zdominować anteny stacji radiowych (ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych) oraz telewizji muzycznych w naszym kraju.
"Podczas Dnia Polskiej Muzyki w stacjach radiowych i telewizyjnych będzie można usłyszeć znacznie więcej polskiej muzyki niż zwykle, a w wybranych rozgłośniach przez cały dzień. Będziemy mogli także posłuchać audycji z wyjątkowymi muzycznymi gośćmi oraz koncertów polskich artystów, a także dowiedzieć się wielu ciekawostek o polskiej muzyce i rodzimym rynku muzycznym" - zapewniają organizatorzy.
Kulminacyjnym punktem akcji jest symboliczna wspólna godzina z tylko polską muzyką. Między godz. 10 a 11 na antenach blisko stu stacji wspierających kampanię będzie można usłyszeć wyłącznie rodzimych artystów.
W tym roku do akcji włączyli się najwięksi nadawcy radiowi: Grupa RMF (RMF FM, RMF MAXX, RMF Classic), Grupa Eurozet (Radio ZET, Antyradio, Meloradio), Grupa ZPR (Radio ESKA, ESKA ROCK, Radio SuperNova), Grupa Radiowa Agory (Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda, Rock Radio); muzyczne stacje telewizyjne: 4FUN.TV, 4FUN DANCE, POLSAT MUSIC, ESKA TV, ESKA TV EXTRA, STARS.TV, MIXTAPE TV; regionalne rozgłośnie publicznego radia (Radio Dla Ciebie, Radio Koszalin, Radio Poznań, Radio Łódź, Radio Wrocław, Radio Kraków, Radio Lublin, Radio Rzeszów, Radio Kielce, Radio Olsztyn, Radio Opole, Radio PiK, Radio Zachód, Radio Białystok, Radio Katowice, Radio Gdańsk), radiowe stacje internetowe: RMF24, Radio 357, Radio Nowy Świat; a także wiele rozgłośni lokalnych.
Organizatorzy Dnia Polskiej Muzyki informują, że w tym roku do akcji przyłączyło się ponad 35 kolejnych rozgłośni radiowych z kraju i zagranicy, a także niezależne sklepy muzyczne. Jak dodają, w akcji chodzi przede wszystkim o zachęcenie słuchaczy do tego, by jeszcze częściej słuchali polskich wykonawców. "Im więcej polskiej muzyki będziemy słuchali, tym większe możliwości rozwoju artystycznego i eksportowego stwarzamy naszym ulubionym artystom i tym silniejsza staje się pozycja polskiego rynku na arenie międzynarodowej" - przekonują pomysłodawcy Dnia Polskiej Muzyki.
Tańsze płyty i bilety na koncerty
Również tego dnia na miłośników polskiej muzyki czekają promocje i niespodzianki w sklepach muzycznych i serwisach z biletami. eBilet.pl, Eventim, Ticketmaster, Going i Empik Bilety ponownie przygotują dla fanów specjalne promocje na zakup płyt, kaset i biletów na koncerty oraz zorganizują spotkania z artystami i twórcami na żywo.
- Polska muzyka od kilku lat przeżywa swój rozkwit i zyskuje na jakości. Świadczy o tym fakt, że cztery na pięć najlepiej sprzedających się wydarzeń w 2022 r. na eBilet to właśnie te z udziałem polskich artystów - mówi Edyta Sidwa, prezeska eBilet. - Tylko w tym roku wspólnie z Allegro zrealizowaliśmy dwie rekordowe przedsprzedaże, gdzie pule biletów na Męskie Granie i koncerty Dawida Podsiadły wyczerpały się zaledwie w kilka minut.
Na fanów tradycyjnych nośników z muzyką czekają promocje na zakup muzyki w salonach i serwisach sieci Empik i na Empik.com oraz w niezależnych sklepach muzycznych, m.in. w salonach Winyl Market Shop w Warszawie, w LONGPLAY VINYL SHOP & CAFE w Poznaniu, w 33’45 recordstore w Szczecinie, w sklepach internetowych Kulturalnysklep.pl oraz Sklep z Muzyką.
Dzień polskiej muzyki w serwisach streamingowych
Serwisy streamingowe, m.in. Spotify, TIDAL, Empik Music, znów będą promować playlisty z polską muzyką. W sobotę, 1 października nową specjalną playlistę Dzień Polskiej Muzyki będzie można znaleźć m.in. w serwisie TIDAL. Kampanię aktywnie wspiera także serwis YouTube Music.
Ponadto specjalna eksportowa playlista POLISH MUSIC DAY zostanie wyróżniona w serwisie Radioline, największej europejskiej platformie z rozgłośniami internetowymi i podcastami, docierającym do odbiorców w ponad 100 krajach świata. Kampania będzie wspierana za granicą także na antenach rozgłośni radiowych oraz poprzez wydarzenia promujące polską muzykę, m.in. w Australii.
Kampania jest także promowana w mediach społecznościowych (na Facebooku i Instagramie) na profilu Dzień Polskiej Muzyki.
Słuchamy więcej polskiej muzyki
Pomysł na kampanię Dzień Polskiej Muzyki zrodził się w 2019 r. z inicjatywy założycieli Fundacji Empower Poland. "Branża muzyczna w Polsce rozwijała się całkiem dobrze, w każdym segmencie rynku odnotowano wzrost, jednak był on dalece niewystarczający jak na potencjał polskiego rynku. Wydatki Polaków na muzykę kształtowały się średnio na poziomie 8,4 zł rocznie per capita, a cały polski rynek fonograficzny rósł ponad trzykrotnie wolniej niż średnia globalna i aż czterokrotnie wolniej niż w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej" - przekonują pomysłodawcy akcji.
Intencją twórców kampanii było stworzenie projektu, który zaangażuje i połączy wszystkich uczestników rynku muzycznego: artystów, rozgłośnie radiowe i telewizje muzyczne, firmy i organizacje branżowe oraz fanów - bez względu na wiek, preferencje muzyczne czy status ekonomiczny - by słuchając polskiej muzyki przyczynili się do wzmocnienia kondycji polskiego rynku muzycznego i jego pozycji na świecie.
- Miniony rok był dla branży muzycznej wyjątkowo dobry. Po dwóch latach kryzysu nastąpił długo wyczekiwany wzrost sprzedaży muzyki i to aż o 27,4 proc. W streamingu słuchaliśmy muzyki aż o 40 proc. więcej niż przed rokiem. Dużo chętniej słuchaliśmy także muzyki z czarnych płyt, których udział w rynku fonograficznym stanowi już blisko 10 proc. - mówi Anna Ceynowa, prezes Fundacji Empower Poland, organizatora kampanii. - Co najbardziej nas cieszy, w ubiegłym roku Polacy wydali na płyty polskich artystów o ponad 50 proc. więcej niż rok wcześniej. Fantastyczna była także frekwencja na koncertach, w szczególności polskich artystów. To pokazuje, jak ważna jest muzyka w życiu każdego z nas, jak bardzo nam wszystkim brakowało muzyki i spotkań na koncertach w czasie pandemii oraz jak wiele jesteśmy w stanie osiągnąć, działając wspólnie i jednocząc się dzięki muzyce.
Organizatorem Dnia Polskiej Muzyki jest Fundacja Empower Poland. Współorganizatorem 4. edycji kampanii jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, największa w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, która co roku przekazuje twórcom wiele milionów złotych należnych im wynagrodzeń. ZAiKS zrzesza kompozytorów, autorów tekstów, scenarzystów, dramatopisarzy, tłumaczy, plastyków, choreografów oraz twórców innych dziedzin sztuki, a także wydawców muzycznych. Jako stowarzyszenie prowadzi szeroką działalność socjalną na rzecz swoich członków. Jest też jednym z największych w Polsce mecenasów kultury.
Dołącz do dyskusji: W sobotę prawie 100 stacji radiowych i telewizji muzycznych zagra przez godzinę tylko po polsku