Ernst & Young: banki wyciągnęły wnioski z kryzysu
W wyniku kryzysu finansowego banki zwiększyły nadzór zarządów nad funkcją ryzyka i zmieniają politykę wynagrodzeń – wynika z badania Ernst & Young przeprowadzonego dla Instytutu Finansów Międzynarodowych.
Badanie przeprowadzono wśród kadry zarządzającej 62 instytucjami finansowymi zrzeszonymi w Instytucie Finansów Międzynarodowych.
83 proc. respondentów potwierdziło, że kryzys finansowy spowodował zwiększenie nadzoru zarządu nad funkcją ryzyka. 89 proc. ankietowanych stwierdziło natomiast, że zdecydowanie wzmocniona została rola CRO (Chief Risk Officer – dyrektor ds. ryzyka). Połowa badanych CRO raportuje obecnie bezpośrednio do prezesów, a 21 proc. ma podwójną linię raportowania – do prezesa i dedykowanego zespołu ds. ryzyka.
Dla 88 proc. respondentów potrzeba skupienia się na zarządzaniu ryzykiem płynności jest jedną z najważniejszych lekcji wyciągniętych z kryzysu finansowego, a 92 proc. wskazuje, że po kryzysie dokonano zmian w zarządzaniu i kontroli ryzyka płynności, co oznacza wzrost w stosunku do 61 proc. w badaniu z 2009 r.
W wyniku kryzysu banki zweryfikowały również metody tzw. wewnętrznych stress testów. 93 proc. respondentów wskazało, że opracowali i wdrożyli nowe metody testów warunków skrajnych. Modele dostosowywane są tak, by w mniejszym stopniu opierały się na historycznych danych i założeniach.
Z ogólnoświatowego badania klientów banków detalicznych opublikowanego przez Ernst & Young na początku 2011 roku wynika, że jednym z głównych powodów spadku zaufania do banków w rezultacie kryzysu była ich wewnętrzna polityka wynagrodzeń. Szczególnie w Wielkiej Brytanii klienci zwracali uwagę na to, że banki, które otrzymały pomoc rządową, nie decydowały się na obniżenie wynagrodzeń dla wyższej kadry kierowniczej.
Badanie przeprowadzone dla Instytutu Finansów Międzynarodowych pokazuje, że reformy systemów wynagrodzeń są wdrażane w instytucjach finansowych, ale jest to proces długotrwały i wiele pracy będzie należało wykonać w przyszłości.
78 proc. badanej kadry kierowniczej twierdzi, że dokonano poprawek w politykach wynagrodzeń (w porównaniu z 58 proc. z badania przeprowadzonego w 2009 r.). Jednocześnie tylko 40 proc. respondentów stwierdziło, że zmiany w tym obszarze są na ukończeniu. Blisko trzy czwarte jest zdania, że brak spójności regulacji oraz presja konkurencji sprawiają, że niezwykle trudno jest zmienić polityki wynagrodzeń.
Pod koniec 2007 roku Rada Dyrektorów Institute of International Finance powołała Komitet ds. Najlepszych Praktyk Rynku (CMBP), aby podkreślić obszary słabości w zarządzaniu i nadzorze banków oraz w celu opracowania zasad i porównywania standardów dobrych praktyk w branży usług finansowych. Komitet opublikował raport w lipcu 2008 roku. W grudniu 2009 roku IIF opublikował dokument "Reforma sektora usług finansowych: Wzmocnienie praktyk dla większej stabilności systemu - Sprawozdanie Komitetu Sterującego ds. Implementacji (SCI) IIF”, który został uzupełniony przez badanie branży przeprowadzone przez Ernst & Young w drugiej połowie 2009 roku. Obecne badanie jest kontynuacją i drugą edycją badania przeprowadzonego po raz pierwszy w 2009 roku.
Dołącz do dyskusji: Ernst & Young: banki wyciągnęły wnioski z kryzysu