Facebook, Google i Amazon nie spełniają warunków RODO, regulaminy mętne i skomplikowane
Według badań organizacji konsumenckiej BEUC największe firmy technologiczne nie stosują się właściwie do przepisów RODO (GDPR) dotyczących przetwarzania danych użytkowników. Analizy wskazują, że regulaminy Facebooka, Google czy Amazona które muszą zaakceptować internauci są napisane w mętny i niejasny sposób, a stopień ich skomplikowania utrudnia użytkownikom podjęcie właściwych decyzji.
Przepisy zwane w skrócie RODO (GDPR) weszły w życie na terenie Unii Europejskiej 25 maja br. Nakładają one na firmy dodatkowe obowiązki związane z przetwarzaniem danych, a użytkownikom mają zapewnić większe bezpieczeństwo w kwestii ich prywatności. RODO obowiązuje także największe światowe firmy internetowe, m.in. Facebooka i Google w odniesieniu do ich użytkowników mieszkających w krajach unijnych.
Organizacja BEUC zajmująca się ochroną praw konsumentów za pomocą własnego systemu sztucznej inteligencji dokonała analizy ponad 80 tys. słów zamieszczonych w regulaminach dotyczących ochrony prywatności w serwisach 14 największych firm technologicznych na świecie. W związku z RODO zapisy w tych dokumentach musiały zostać zmienione, a użytkownicy powinni się z nimi zapoznać i zaakceptować lub odrzucić nowe postanowienie regulaminów.
Z badań BEUC wynika, że kilka firm nie stosuje we właściwy sposób nowych unijnych przepisów. Najważniejszy zarzut dotyczy niewystarczających informacji dostarczanych internautom przez serwisy. Facebook deklaruje np. w regulaminie że takie dane użytkownika jak jego wyznanie czy poglądy polityczne są informacjami chronionymi przez serwis, Facebook nie wyjaśnia jednak do czego w praktyce wykorzystuje tego typu dane.
Z kolei Google został skrytykowany przez ekspertów BEUC za to, że co prawda informuje użytkowników o zbieraniu wrażliwych informacji na ich temat m.in. w celu rekomendowania określonych treści, jednak nie wyjaśnia jakie rodzaju dane są dokładnie przetwarzane.
Zastrzeżenia BEUC wzbudziła także polityka prywatności Amazona, który ogranicza się w regulaminie jedynie do stwierdzenia, że stale zmienia zasady dotyczące ochrony danych użytkowników aby dostosować je do aktualnych warunków technicznych i prawnych.
Raport BEUC podkreśla, że wszystkie wymienione niedoskonałości w wypełnianiu warunków RODO sprawiają, że użytkownicy otrzymują mętne i niewystarczające informacje dotyczące ich danych, a regulaminy są napisane w skomplikowany sposób, co w konsekwencji powoduje u internautów konsternację i brak swobody w podejmowaniu odpowiednich decyzji.
BEUC nie jest jedyną organizacją, która po wprowadzeniu RODO ma poważne zastrzeżenia do największych internetowych graczy. W maju br. organizacja non-profit noyb.eu oskarżyła Facebook i Google, że po wejściu w życie przepisów RODO ich serwisy wymuszają na użytkownikach zgody na akceptację przetwarzania danych strasząc zablokowaniem dostępu do usług. Zdaniem oskarżycieli taka praktyka to zaprzeczenie ducha RODO, a Facebook i Google powinny zapłacić kary w łącznej wysokości 7,6 mld euro.
Dołącz do dyskusji: Facebook, Google i Amazon nie spełniają warunków RODO, regulaminy mętne i skomplikowane
Ekspert od wirtuaIu poIeca... JesIi ktos ma w przegladarce na komputerze stacjonarnym komunikat, przy wejsciu na witryne, czy na odtwarzaczu wideo html5 o wwyyIIaacczzeenniiuu bbIIookkoowwaanniiaa reklam, to zastosuj w przegladarce rozszerzenie Adguard (zastepuje kiepski AAddbbIIoocckk+ i uBlock, czy bbIIookkeerraa Opery opartego o listy i reguly uBlock (sprzedane biale listy).
Jesli ktos napotka problem z wykrywaniem w nowej wersji softu html5, czy witryny, to po przez formularz w opcjach zglosic na Github Adguarda.
Na urzadzeniach mobilnych koniecznie stosowac przegladarke Yandex Browser with Protect, lub kiedy sie komus sypie wersje Yandex beta (wyszukac w sklepie Androida). Yandex ma opcje kompresji danych i video on/off (mobilnie oszczedzanie pakietow danych a zarazem firmowe proxy), lub Samsung Internet Browser - wespol z apk. Adguard (tez sklep), darmowo dziala tylko z tymi dwiema przegladarkami mobilnymi!
Przy darmowych wesjach nigdy nie konsumowac tresci za pomoca dedykowanych aplikacji mobilnych, bo tam nie bedzie mozna zzaabbIIookkoowwaacc zbednych a irytujacych elementow.
W rozszerzeniu i apk. Adguard zalaczyc dodatkowo filtry Annoyances i najwazniejsze reguly AAnnttii-AAddbbIIoocckk KKiiIIeerr. Mozna opcjonalnie wlaczyc AAddbbIIoocckk polskie reguly i odznaczyc filtr uzytecznych reklam.
Jezeli kogos wkurzaja autopleje video, to rozszerzenie Disable HTML5 Autoplay. Obydwa dodatki (desktop) dostepne na Chrom, Opere, Firefoxa i Safari.
Pilnujac aktualizacji i poprawnej konfiguracji gwarancja, ze tak na desktop, jak i mobilnie w duecie Yandex/S.I.B. - Adguard, nie zobaczycie zadnych rekIam, wyskakujacych okienek, pustych pol po rekIamach, komunikatow o wylaczenie rekIam i pochodnych RODO - sprawdz w Yandex czy masz zalaczona opcje Hide ads on this site i Block Content! Od tego momentu komfortowe surfowanie przyspieszy.
Dodatki i apki sa bardzo przyjazne dla laika, wiec dla kazdego szybko i latwo. Ja lipy nie polecam :)
Natomiast jeżeli chcecie zzaabbIIookkoowwaacc wszystkie statystyki, wybrane skrypty, podpiete moduly spolecznosciowe i ciasteczka szpiegujace witryn na amen, to rozszerzenie uMatrix, ale to dla tych (komputerowcy), ktorzy co najmniej maja wiedze z jakich elementow zbudowana jest witryna internetowa i co do czego sluzy.
Nie dajcie zarabiac animatorom pozorow, platnym botom, oszustom, bezprawnie kasujacym i bbllookkuujjaaccyymm komentarze, posty i wszystkim skrajnie komercyjnym ppoorrttaIIoomm. Wiele niezbednych informacji o wirtualu, porad, instrukcji tekstowych, jest na adresie u t n . pl / Interia - Mordoru (wpisz bez spacji).
Sekcja o mobilnych przegladarkach tam nieaktualna - rozbudowana, nowa wersja sekcji, ze wskazaniem dla laikow i zaawansowanych, operujcych na kilku przegladarkach wkrotce,.. przy wenie. ;-)