Bezpłatne kanały TVN także poza Playerem? „Marzymy o tym”
Maciej Gozdowski, group vice president – streaming w Warner Bros. Discovery w Polsce podczas debaty portalu Wirtualnemedia.pl stwierdził, że firma chce poszerzenia zasięgu swoich kanałów FAST poza Playera. Zapowiedział też nowe partnerstwa w zakresie nowych bezpłatnych stacji.
Kanały FAST to bezpłatne stacje oferowane w streamingu z reklamami. Są dodatkowym źródłem przychodów reklamowych dla nadawców. Pozwalają zarabiać na treściach, które niekoniecznie napędzałyby klientów do płatnego streamingu, a kiedyś cieszyły się popularnością i jest wielu widzów, którzy mają do nich sentyment. W przypadku TVN to na przykład emitowany wiele lat temu serial „Kryminalni”, format „Sędzia Anna Maria Wesołowska” czy starsze sezony „Kuchennych rewolucji”.
W ostatnich miesiącach TVN Warner Bros. Discovery uruchomił aż 17 takich stacji. Są to: TVN Kultowe seriale, TVN Telenowele, TVN Serial o kobietach, TVN Momenty prawdy, TVN Prawo i życie, TVN Szkoła życia, TVN Szpitalne historie, TVN Życie jak w bajce, TVN Talk-show, TVN Usterka, TVN Rajska miłość, TVN w domu, TVN Kryminalne, TVN Rewolucje w kuchni i TVN Moto, TVN Milionerzy i TVN Pora na show. Firma jest zadowolona z wyników kanałów FAST. Dwie ostatnie stacje ruszyły kilka miesięcy po debiucie pozostałych piętnastu w związku z dużym zainteresowaniem widzów. Kanały FAST są dostępne w bezpłatnej sekcji Playera. Do nowego serwisu Max, ani innych platform nie trafiły.
Problematyczna koncesja
Jakie plany w zakresie kanałów FAST ma TVN WBD? - FAST-y są kanałami liniowymi, niszowymi, są sfocusowane na jakiejś jednej kategorii, przerywane reklamami. Zaczęliśmy od 15, mamy 17. Planujemy różne partnerstwa i rozwój tego segmentu. Chcielibyśmy je również oferować w szerszej dystrybucji. Podobnie jak w kwestii multipleksów naziemnych, moim zdaniem koncesja jest dużym ograniczeniem. Sztywna rama koncesji, która ma zaprojektować coś na 5 lat do przodu, jest absurdalna w dzisiejszych czasach – odpowiedział Gozdowski.
Aby nadawać na przykład w sieciach kablowych, konieczna jest koncesja Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Koncesjonowane kanały mają limit reklam. Kanały FAST takiego limitu nie mają. - To prawda, ale na końcu doświadczenie użytkownika musi być OK. Jeśli zawalimy użytkownika 20 minutami reklam na godzinę, to nie podoła. Nawiązując do jednego z seriali „Więcej mocy, więcej mocy” tutaj nie wypali, tylko wybuchnie – stwierdził menadżer z TVN Warner Bros. Discovery.
Jego zdaniem, bezpłatne stacje będą się rozwijać jako coraz bardziej spersonalizowane. - FAST z mojej perspektywy są przyszłością telewizji liniowej. W mojej ocenie w perspektywie kilku lat te kanały będą bardzo spersonalizowane. One będą w niszy, ale na przykład gotowanie dla każdego jest czym innym. Różne elementy przy bogactwie contentu, który mamy, będą personalizowane. Ten sam kanał będzie się nazywał Food, ale będzie czym innym dla Ciebie i czymś innym dla mnie. One będą bardzo się różniły, chociaż będą pod jednym parasolem Food. FAST-y będą bardzo się rozwijały. Dzięki technologii będą się rozwijały bardzo szybko i marzymy o tym, żeby dystrybuować je szerzej, natomiast legislacja nie wyrabia się w tym temacie. Nie rozumie co to są kanały FAST – prognozował Gozdowski.
„Forma recyklingu programowego”
Czy koncesja w dzisiejszych czasach i w kontekście kanałów FAST nie jest przeżytkiem? Są jakieś plany uregulowania kwestii kanałów FAST? - Koncesje dotyczą sytuacji, kiedy mamy do czynienia z dobrem rzadkim. Miejsc na multipleksach jest ograniczona ilość i taka pozostanie. To okazja dotarcia do znaczącej liczby odbiorców. Także tych niezamożnych, którzy mają jakiś odbiornik. Wydaje się, że te koncesje przez długi czas jeszcze się utrzymają. Koncesja wiąże się z pewną odpowiedzialnością nadawcy, szeregiem obowiązków, które się na niego nakłada. Jeżeli chodzi o FAST-y, to według mojej wiedzy, nie ma żadnych planów regulacyjnych. Bardziej się temu przyglądamy. FAST dla mnie jest taką formą twórczego recyklingu programowego. Zrobiliśmy już coś raz, więc możemy to parę razy zaoferować. To jest w pewnym sensie dobrze. W tradycyjnej telewizji trzeba czekać na kolejny odcinek, a w kanale FAST można obejrzeć od razu cały sezon - mówił dr hab. Tadeusz Kowalski, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Play jest gotowy dodać kanały FAST do oferty? - My świetnie czujemy się w roli agregatora i uważam, że potrafimy to bardzo dobrze robić. Jeżeli tylko treści będą interesujące, będziemy widzieć jasno zdefiniowaną grupę docelową i będzie potencjał, to zawsze jesteśmy chętni do tego, żeby rozmawiać o nowych treściach. Niezależnie od tego, czy to będą kanały FAST czy nowe kanały liniowe. Co do zasady, jeśli widzimy szansę na zainteresowanie ze strony klientów, jest to dla nas zawsze ciekawy temat - odpowiedział Artur Dominiak, dyrektor Departamentu Usług dla Domu w Play.
W Ameryce Północnej i Europie Zachodniej swoje kanały FAST mają m.in. A+E Networks czy BBC. W Polsce moda na takie stacje zaczęła się całkiem niedawno. Pilot WP oferuje w formacie FAST kanały: Karuzela Śmiechu, Glina TV, Pilot w Domu, Auto Pilot, Benchmark TV i Didaskalia TV. W języku polskim w Rakuten TV można oglądać obecnie cztery kanały. Są to: Top Movies, Bigtime (filmy), Grjngo (westerny), a także Moconomy (dokumenty o gospodarce i finansach). Wiele innych firm rozważa zaoferowanie kanałów FAST.
Dołącz do dyskusji: Bezpłatne kanały TVN także poza Playerem? „Marzymy o tym”