Google o połowę zmniejszy budżet marketingowy
W związku z ekonomicznymi skutkami trwającej pandemii koronawirusa, Google ograniczy o 50 proc. swój tegoroczny budżet marketingowy. Zamrożono też rekrutację nowych pracowników.
Z wewnętrznej korespondencji szefów Google, do której dotarła sieć CNBC wynika, że firma planuje obniżyć budżety marketingowe nawet o połowę, a dyrektorom zapowiedziano, że została zamrożona rekrutacja zarówno dla osób na etatach w pełnym wymiarze, jak i pracowników kontraktowych.
Obniżka budżetu marketingowego ma dotyczyć drugiej połowy tego roku. Maila w tej sprawie wysłano do pracowników działu marketingu Google.
Rzecznik firmy potwierdził, że budżety niektórych obszarów zostały zmniejszone nawet o połowę, ale dodał, że w innych obszarach może tak nie być, ponieważ wciąż trwa proces „ponownej kalibracji”.
- Jak podaliśmy w zeszłym tygodniu, ponownie oceniamy tempo naszych planów inwestycyjnych dotyczących pozostałej części 2020 roku i skupimy się na wybranej liczbie ważnych działań marketingowych - poinformował rzecznik firmy. „Nadal mamy solidny budżet marketingowy, szczególnie w dziedzinie cyfrowej, w wielu obszarach biznesowych”.
Drastyczne posunięcia nastąpiły tydzień po tym, jak dyrektor generalny Alphabet Sundar Pichai zapowiedział, że Google będzie wycofywać się z niektórych swoich inwestycji do końca roku w związku z kryzysem Covid-19, zaczynając od zatrudniania. Jednak w tamtym czasie Pichai poinformował tylko, że ponownie skalibruje „niezbędny marketing niezwiązany z biznesem” i „znacznie spowolni” zatrudnianie. Nie wspomniano o tak drastycznych cięciach budżetowych ani zawieszeniu zatrudnienia.
„Oprócz zatrudniania nadal inwestujemy, ale ponownie skalibrujemy ukierunkowanie i tempo naszych inwestycji w obszarach takich jak centra danych i maszyny, a także marketing i podróże, które nie są niezbędne dla biznesu” - stwierdził Pichai w notatce wysłanej pracowników w zeszłym tygodniu.
Przed pandemią Google planował wzrost wydatków marketingowych w porównaniu z rokiem poprzednim. Firma, która dzieli wydatki na marketing i sprzedaż, wydała 18,46 mld dolarów na sprzedaż i marketing w 2019 roku.
Obejmuje to wydatki na reklamę i promocję związane z produktami i usługami, a także rekompensatę dla pracowników sprzedaży i marketingu. Raport roczny pokazuje, że w ubiegłym roku zatrudnienie wzrosło o co najmniej 15 proc. Ponadto wzrosły wydatki na reklamę i promocję o 402 miliony dolarów.
Zysk netto Alphabet wyniósł w IV kwartale 2019 roku 10,67 miliarda dolarów, w porównaniu do 8,95 miliarda dolarów zysku w analogicznym okresie roku 2018. W tym samym czasie o 17 proc. zwiększył się przychód Alphabet - z 39,28 miliarda dolarów do 46,08 miliarda dolarów. Samo Google zanotowało przychód w wysokości 45,81 miliarda dolarów, co także oznacza wyraźny wzrost rok do roku (z 39 mld USD), a zysk operacyjny zwiększył się z 9,58 miliarda dolarów do 11,46 miliarda dolarów.
Dołącz do dyskusji: Google o połowę zmniejszy budżet marketingowy