SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Google przed Apple i Microsoftem. Amazon urósł najbardziej, Coca-Cola poza dziesiątką (100 najcenniejszych marek świata)

Google wyprzedziło Apple w rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ według Millward Brown. Największy wzrost wartości zanotował Amazon, a Coca-Cola znalazła się poza pierwszą dziesiątką. - Największą dynamikę odnotowują te marki, które tworzą i twórczo wykorzystują nowe technologie - ocenia dla serwisu Wirtualnemedia.pl Paweł Ciacek, client service director w Millward Brown.

Wartość wszystkich 100 marek w BrandZ wzrosła od 2006 roku (kiedy po raz pierwszy opublikowano raport) o 133 proc. W tym roku wartość wszystkich tych brandów wyniosła 3,4 biliona dolarów, czyli 3 proc. więcej niż rok temu.

Na pozycję lidera, po rocznej przerwie, wróciło Google. Wartość tej marki wyceniono na 229,2 mld dolarów, czyli 32 proc. więcej niż rok temu. Ubiegłoroczny lider BrandZ, czyli Apple spadło na drugie miejsce w rankingu. Wartość tej marki wynosi 228,5 mld dolarów , czyli 8 proc. mniej niż przed rokiem.

Microsoft utrzymał trzecią pozycję w zestawieniu najcenniejszych marek na świecie z wartością 121,8 mld dolarów (wzrost o 5 proc.).

W pierwszej dziesiątce duże wzrosty wartości zanotowały: Amazon - o 59 proc., do 99 mld dolarów (awans z 14 na 7 miejsce), Facebook - o 44 proc., do 102,6 mld dolarów (awans z 12 na 5 miejsce), i firma AT&T - o 20 proc., do 107,4 mld dolarów (awans z 6 na 4 miejsce).

Spadła natomiast wartość marki IBM - o 8 proc., do 86,2 mld dolarów. Brand ten spadł z 4 na 6 pozycję rankingu BrandZ.

Poza pierwszą 10 wypadła w tym roku marka Coca-Cola, której wartość spadła w skali roku o 4 proc., do 80,3 mld dolarów. Brand ten spadł z miejsca 8 na 13.

W zestawieniu 100 najcenniejszych marek świata jest w tym roku 16 marek technologicznych, 11 - telekomunikacyjnych, 16 banków (globalnych i regionalnych), 12 handlowych, a tylko 6 samochodowych.

W tegorocznym zestawieniu pojawiło się siedem nowych marek: Lowe's, CVS i JD.com (z kategorii retail), Moutal (alkohole), Heineken (piwo), AIA (ubezpieczenia) i Adobe (technologia).

W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Paweł Ciacek, client service director w Millward Brown i współautor raportu zwraca uwagę na możliwości, jakie daje markom zastosowanie nowych technologii.

- Najnowsze zestawienie globalnego rankingu marek BrandZ przynosi wiele interesujących zmian w stosunku do poprzednich lat - dostrzega Paweł Ciacek. - Największą dynamikę odnotowują te marki, które tworzą i twórczo wykorzystują nowe technologie. Wykorzystują innowacje do złamania dotychczasowych modeli biznesowych i budują usługi idealnie wpasowujące się w potrzeby współczesnych konsumentów. Najpotężniejsze marki na świecie oferują nie tyle marketingową obietnicę co realne, wyjątkowe konsumenckie doświadczenie. Powrót na pierwsze miejsce Google (kilka razy wcześniej marka ta zajmowała już te pozycję) wynika z udanej monetyzacji dotychczasowych dokonań (wzrost przychodów z reklam, rozszerzenie działalności w sektorze cloud computing) i nieustannego eksperymentowania z innowacyjnymi rozwiązaniami. Amazon po ubiegłorocznym spadku, w tym zdecydowanie zwiększył swoją wartość (+59 proc.) i po raz pierwszy powrócił do pierwszej 10. Stało się to dzięki zbudowaniu własnej sieci logistycznej, co w efekcie doprowadziło do zdecydowanego skrócenia czasu dostawy. Starbucks (+49 proc.) pozostając wierny swoim korzeniom wchodzi do świata e-commerce tworząc aplikacje tap and go - zaznacza Ciacek. Przy okazji wskazuje na rosnące znaczenie marek pochodzących z Chin jako jeden z trendów, z którymi będzie musiał zmierzyć się globalny rynek w najbliższych latach.

- Pierwsza dziesiątka jest zdominowana przez technologiczne firmy amerykańskie - przyznaje ekspert z Millward Brown. - Z „tradycyjnych” marek pozostał tylko McDonald’s. Warto jednocześnie zwrócić uwagę, że wśród globalnych marek coraz częściej znajdujemy te wywodzące się z Azji, w szczególności z Chin. Mocno obecna na naszym rynku marka Huawei odnotowała duży wzrost wartości (+22 proc.) i znalazła się na 50. miejscu w zestawieniu. Rosnące znaczenie marek chińskich to trend pokazujący siłę gospodarki tego kraju, ale także rosnącą na znaczeniu siłę marek lokalnych. Te ostatnie przeważają nad globalną bliskością do swojego konsumenta i wyraźniej odczuwaną przez nich odpowiedzialnością biznesową. To przewagi, które powinni także wykorzystywać polscy producenci - podsumowuje wyniki badania Paweł Ciacek.




Ranking BrandZ Top 100 jest oparty na badaniu Millward Brown uwzględniającym zarówno dane finansowe firm, jak też opinie z wywiadów z ponad 3 mln potencjalnych i aktualnych konsumentów z całego świata. Wskaźnik Brand Contrubition ma wartość od 1 do 5,5 i określa wpływ samej marki na wartość i wyniki finansowe jej produktów.

Dołącz do dyskusji: Google przed Apple i Microsoftem. Amazon urósł najbardziej, Coca-Cola poza dziesiątką (100 najcenniejszych marek świata)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl