SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Google zdetronizowane - Apple najcenniejszą marką świata

W szóstej edycji dorocznego rankingu 100 najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 na pozycję lidera wysunęła się marka Apple, która w ciągu minionego roku zanotowała 84-proc. wzrost wartości. Tym samym zakończyło się 4-letnie panowanie marki Google na szczycie tabeli.

Według obliczeń firmy Millward Brown Optimor, będącej częścią grupy WPP, od roku 2006 marka Apple zwiększyła swoją wartość o 859 proc. i obecnie jest warta 153,3 mld USD.

W ostatnim roku, kiedy gospodarka odradzała się po kryzysie, wartość wszystkich marek znajdujących się w pierwszej setce wzrosła o 17 proc., osiągając poziom 2,4 biliona USD.

Jeśli chodzi o pochodzenie geograficzne, to 19 marek, które znalazły się w tegorocznej pierwszej setce BrandZ, pochodzi z rynków BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny), podczas gdy jeszcze w roku 2006 było ich zaledwie 2, a w ubiegłym roku - 13. Rosnąca obecność marek z rejonu BRIC w globalnym rankingu świadczy o rosnącej sile nabywczej ludności tych krajów. Wiele spośród tych marek czerpie swoją siłę z lokalnej bazy nabywców, ale jest też spora grupa marek o ambicjach międzynarodowych, jak np. Petrobras z Brazylii (nr 61 w rankingu, wartość marki –  13,4 mld USD), ICICI Bank w Indiach (nr 53, wartość 14,9 mld USD) czy Baidu – największa wyszukiwarka internetowa w Chinach. Marka Baidu, wchodząca obecnie w skład amerykańskiego indeksu NASDAQ, jest warta 22,5 mld USD. Przesunęła się ona o 46 miejsc do góry i obecnie zajmuje pozycję nr 29.

>>>> Jakie są najcenniejsze marki świata? dane za 2010

Konsumenci z krajów BRIC nadal jednak preferują marki zachodnie. Wykorzystała to luksusowa marka Louis Vuitton (dla której Brazylia jest drugim co do wielkości rynkiem na świecie), odnotowując 23-proc. wzrost wartości (do poziomu 24,3 mld USD), co pozwoliło jej osiągnąć 26. pozycję w rankingu (o trzy miejsca wyżej w stosunku do roku ubiegłego).

>>>> Marka Google warta ponad 100 mld USD - dane za 2009

W rankingu można zauważyć dominację marek z sektora technologii i telekomunikacji. Stanowią one jedną trzecią wszystkich obecnych w zestawieniu marek. Za liderem rankingu –  marką Apple –  plasuje się Google, którego wartość wynosi 111,5 mld USD, a na trzecim miejscu znalazł się IBM z wartością 100,9 mld USD. W tym roku w rankingu Top 100 zadebiutował Facebook (na miejscu 35., z wartością 19,1 mld USD), notując największy wzrost wartości – o 246 proc. Sklep internetowy Amazon wyprzedził sieć Walmart i zajął pierwsze miejsce wśród marek związanych z handlem detalicznym, a w całym rankingu uplasował się na 14. pozycji (wartość tej marki to 37,6 mld USD – wzrost o 37 proc.).

>>> Google najdroższą marką świata - dane za 2007

W ubiegłym roku w każdym z 13 sektorów objętych badaniem odnotowano wzrost wartości. Liderem wzrostów sektorowych okazały się fast foody (22 proc.), a za nimi uplasowały się dobra luksusowe (19 proc.) i marki technologiczne (18 proc.). Najwolniej rósł natomiast sektor paliwowy (1 proc.).

>>> Microsoft na czele nowego rankingu najsilniejszych marek na świecie - dane za 2006

Na wiodącą pozycję jako najcenniejsza marka branży motoryzacyjnej wróciła Toyota – odnotowała ona wzrost o 11 proc., osiągając wartość 24,1 mld USD.

Ranking BrandZ top 100, 2011

  Marka Wartość '11 ($M) Zmiana wartości '11 vs. '10
1 Apple 153 285 84%
2 Google 111 498 -2%
3 IBM 100 849 17%
4 McDonald's 81 016 23%
5 Microsoft 78 243 2%
6 Coca-Cola* 73 752 8%
7 at&t 69 916 N/A
8 Marlboro 67 522 18%
9 China Mobile 57 326 9%
10 GE (General Electric) 50 318 12%
11 ICBC 44 440 1%
12 Vodafone 43 647 -2%
13 Verizon 42 828 N/A
14 Amazon 37 628 37%
15 Walmart 37 277 -5%
16 Wells Fargo 36 876 97%
17 UPS 35 737 35%
18 HP 35 404 -11%
19 Deutsche Telekom** 29 774 N/A
20 Visa 28 553 15%
21 Movistar 27 249 N/A
22 Oracle 26 948 9%
23 SAP 26 078 7%
24 China Construction Bank 25 524 22%
25 BlackBerry 24 623 -20%
26 Louis Vuitton 24 312 23%
27 Toyota 24 198 11%
28 HSBC 22 587 -4%
29 Baidu 22 555 141%
30 BMW 22 425 3%
31 Tesco 21 834 -15%
32 Gillette 19 782 -4%
33 China Life Insurance 19 542 N/A
34 Pampers 19 350 11%
35 Facebook 19 102 246%
36 Orange 17 597 N/A
37 Bank of China 17 530 -20%
38 Disney 17 290 15%
39 RBC 17 182 3%
40 American Express 17 115 23%
41 ExxonMobil 16 973 10%
42 TD 16 931 19%
43 Agricultural Bank    
of China 16 909 N/A
44 Cisco 16 314 -2%
45 Budweiser*** 15 952 0%
46 L'Oréal 15 719 11%
47 Citi 15 674 17%
48 NTT DoCoMo 15 449 19%
49 Accenture 15 427 5%
50 Mercedes 15 344 12%
51 Shell 15 168 0%
52 Tencent/QQ 15 131 N/A
53 ICICI Bank 14 900 3%
54 SUBWAY 14 306 19%
55 Colgate 14 258 0%
56 Honda 14 182 -1%
57 Nike 13 917 10%
58 Intel 13 904 -2%
59 Carrefour 13 754 -8%
60 MasterCard 13 543 16%
61 Petrobras 13 421 39%
62 H&M 13 006 7%
63 Pepsi**** 12 931 1%
64 BP 12 542 -27%
65 Target 12 471 3%
66 Porsche 12 413 3%
67 Samsung 12 160 7%
68 Chase 12 083 -3%
69 Standard Chartered Bank 12 033 45%
70 Siemens 11 998 29%
71 Hermès 11 917 41%
72 Starbucks 11 901 40%
73 FedEx 11 759 25%
74 O2 11 694 N/A
75 Telecom Italia 11 609 N/A
76 Telcel 11 558 7%
77 Santander 11 363 -37%
78 PetroChina 11 291 -19%
79 Nintendo***** 11 147 -37%
80 MTS 10 883 12%
81 Nokia 10 735 -28%
82 eBay 10 731 15%
83 Ping An 10 540 N/A
84 U.S. Bank 10 525 26%
85 Sony****** 10 443 19%
86 Zara 10 335 15%
87 Scotiabank 10 076 N/A
88 Nissan 10 072 17%
89 Home Depot 9 877 10%
90 Itaú 9 600 29%
91 China Telecom 9 587 N/A
92 Bank of America 9 358 -43%
93 Red Bull******* 9 263 4%
94 ALDI 9 251 6%
95 TIM 8 838 21%
96 Barclays 8 760 4%
97 China Merchants Bank 8 668 5%
98 Bradesco 8 600 15%
99 Sberbank 8 535 N/A
100 Goldman Sachs 8 439 -9%

* wartość Coca-Cola obejmuje Lites, Diets and Zero
** Deutsche Telekom jest w trakcie re-brandingu na 'T', który obejmuje T-Mobile, T-Home and T-Systems
*** wartość Budweiser obejmuje Bud Ligot
**** wartość Pepsi obejmuje Lites, Diets and Zero
***** wartość Nintendo obejmuje Wii i Nintendo DS.
******  wartość Sony obejmuje Playstation 2, 3 oraz PSP
******* wartość Red Bull obejmuje sugar-free i Cola
Źródło: Millward Brown Optimor (w tym dane z BrandZ, Kantar Worldpanel i Bloomberg)


Ranking BrandZ Top 100, obejmujący najcenniejsze marki świata (Most Valuable Global Brands), jest opracowywany przez Millward Brown Optimor na zlecenie WPP. Jest on wyceną marek, w której bierze się pod uwagę opinie klientów na temat kupowanych marek (wywiady z ponad milionem konsumentów na całym świecie), w połączeniu z analizą danych finansowych, wycen rynkowych, raportów analityków oraz profili ryzyka inwestycyjnego.

Pełny ranking BrandZ Top 100, wraz z rozbiciem danych na regiony i kategorie produktowe, można znaleźć tutaj.

Dołącz do dyskusji: Google zdetronizowane - Apple najcenniejszą marką świata

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nocuje.net
i nic dziwnego, polityka apple, jakość i design produktów jest powalająca. Google to globalna i pozpoznawalna marka ale identyfikacja wizualna powiedzmy sobie szczerze jest bardzo słaba ( wg Marka Jacobsena nie jest zmieniana i ulepszana bo jest zbyt rozpoznawalna ). Można nie lubic appla ( takie pogladay mają ludzie zwykle króezy nie mieli stycznosciz ta firma i nie stać ich na produkty tego brandu ) ale jakosc parketingu, id mają wypas! nawet logo to ogień! pozdrawiam nocuje.net
0 0
odpowiedź
User
Koniuszko
Google to dziś prawie synonim internetu, więc nie musi się jeszcze reklamować, bo praktycznie nie ma konkurencji. Co więcej, na usługi, które oferuje jest takie zapotrzebowanie, że

Z kolei Apple bez promocji zniknęłoby z mediów w ciągu kilku lat,a przecież technologię, która jest zamknięta w jałbku ma dziś każdy sprzęt komputerowy, czy mobilny. Wszystko, co oferuje Apple jest płatne, stąd ogromne nakłady pieniężne na promocję i skok w rankigu na pierwsze miejsce.

Ostatecznie jednak liczy się model biznesowy, a ten jest u Google bez porównania lepszy.
0 0
odpowiedź