SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rynek porozumiał się w sprawie utworzenia polskiego Joint Industry Committee. "Przełomowy moment"

Nadawcy telewizyjni, marketerzy, agencje mediowe podpisały list intencyjny w sprawie utworzenia polskiego Joint Industry Committee, który zajmie się jednoźródłowym badaniem mediów. W liście strony wyraziły "gotowość do współpracy" i chęć wspólnego działania w tej sprawie z nadawcami radiowymi i internetowymi, które jeszcze analizują warunki współpracy. - Powstanie JIC będzie przełomowym momentem na polskim rynku mediów - ocenia Witold Kołodziejski, szef KRRiT.

Od kwietnia 2018 roku trwają prace nad nowym, jednoźródłowym badaniem mediów, które miałoby obejmować jednoczesny pomiar radia, telewizji i internetu. Nadzór nad tym procesem sprawuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji i zespół Telemetrii Polska w porozumieniu z rynkiem.

Kluczowym dla przyszłości badania będzie porozumienie rynkowe między wszystkimi stronami zainteresowanymi badaniami: nadawcami telewizyjni skupionymi w „MOC TV”, przedstawicielami Komitetu Badań Radiowych, wydawcami internetowymi reprezentowanymi przez PBI i Koalicję Marketerzy dla Lepszych Badań, agencjami mediowymi skupionymi w SAR oraz IAA Polska.

Nadawcy telewizyjni swoją propozycję mieli złożyć pozostałym podmiotom, bez zastrzeżeń mieli zaakceptować ją reklamodawcy i agencje mediowe, natomiast Polskie Badanie Internetu oraz Komitet Badań Radiowych (KBR tworzą: Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i Grupa ZPR Media) obecnie analizują warunki współpracy.

Efektem prac do tej pory było m. in. wspólne z KRRiT opracowanie kwestionariusza badania założycielskiego, które ma stać się bazą do właściwego badania jednoźródłowego. Teraz część uczestników rynku badań porozumiała się w celu utworzenia JIC-a (Joint Industry Committee), który docelowo ma zajmować się zarządzaniem jednoźródłowymi badaniami. Organizacja ma w przyszłym roku ogłosić przetarg na jednoźródłowe badanie mediów.

- Po przeprowadzeniu szeregu analiz doszliśmy do wniosku, że zadania, które staną przed Joint Industry Committee najsprawniej będzie realizowała organizacja w formie federacji związków pracodawców reprezentujących poszczególne media oraz stronę zakupową - tłumaczy Radosław Ziółek, przewodniczący rady nadzorczej MOC TV.

- Czas nie jest naszym sprzymierzeńcem, dlatego - nie chcąc spowalniać procesu - podjęliśmy decyzję, że prace nad statutem i strukturą JIC rozpoczniemy w gronie nadawców telewizyjnych oraz reprezentantów marketerów i agencji mediowych. Przyjęliśmy zobowiązanie, że projekt statutu postaramy się przedstawić członkom naszych organizacji do 20 grudnia i w sytuacji, gdy zostanie on zaakceptowany, statut niezwłocznie złożymy do KRS w celu zarejestrowania organizacji - podaje Rafał Jakubowski, członek Komitetu Sterującego Koalicji Marketerzy dla Lepszych Badań.

Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający SAR zaznacza, że „na każdym etapie prac przygotowawczych deklarują gotowość do wspólnego działania z organizacjami pracodawców, przede wszystkim z organizacjami pracodawców reprezentujących wydawców internetowych i nadawców radiowych”. - Do powołania do życia takich organizacji będziemy usilnie namawiali zarządy wydawców internetowych i nadawców radiowych - zaznacza.

Natomiast Jerzy Minorczyk, dyrektor generalny IAA Polska stwierdza, że ich priorytetem pozostaje również kontynuacja współpracy z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji w kwestiach dotyczących przyszłego badania konsumpcji mediów, w szczególności związanych z przygotowaniem i realizacją badania założycielskiego oraz testowaniem urządzeń pomiarowych.

"Powstanie JIC przełomowym momentem na polskim rynku mediów"

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która czuwa nad badaniem wielokrotnie powtarzała, że stworzenie JIC-a jest kluczowe dla dalszego rozwoju projektu jednoźródłowego badania mediów w Polsce.

Według przewodniczącego KRRiT Witolda Kołodziejskiego „powstanie JIC będzie przełomowym momentem na polskim rynku mediów”. - To kamień milowy na drodze wprowadzania nowego standardu badań. KRRiT zabiegała o to od kilku  lat, a dziś  zyskuje partnera w postaci  sformalizowanej  reprezentacji strony rynkowej. Dlatego też fakt podpisania listu intencyjnego oraz potwierdzonej w nim chęci dalszej współpracy z KRRIT w kwestiach dotyczących przyszłego badania konsumpcji mediów oceniamy bardzo pozytywnie - stwierdza.

Michał Wigurski, dyrektor programu Telemetria Polska przypomina, że pod koniec 2018 podpisany został list intencyjny pomiędzy KRRiT, IAA oraz SAR dotyczący wspólnych działań przy powołaniu JIC i stworzenia nowego standardu pomiaru mediów.

- To był początek wspólnej drogi. W liście intencyjnym pomiędzy nadawcami TV a reklamodawcami zadeklarowana została wola współpracy z KRRiT przy realizacji badania konsumpcji mediów. Tym samym wykuwa się bardzo potrzebny konsensus dla realizacji kluczowych, innowacyjnych projektów na rynku mediów z czego bardzo się cieszymy - mówi Wigurski portalowi Wirtualnemedia.pl.

Pozytywnie podpisanie listu intencyjnego w sprawie utworzenia JIC-a ocenia także Agnieszka Gosiewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Polska. - Potrzeba powstania wspólnej reprezentacji rynku mediowego była dyskutowana od dłuższego czasu, więc cieszy nas że udało się takie porozumienie osiągnąć także na polskim rynku. Nielsen pracuje z JIC'ami w wielu krajach na całym świecie, z przyjemnością więc zaangażujemy się we współpracę także w Polsce. Mamy nadzieję, że nowa organizacja będzie pracowała zgodnie z globalnie wypracowanymi standardami i najlepszymi praktykami - zaznacza.

Z kolei reprezentujący wydawców internetowych Marcin Pery, prezes zarządu Gemiusa podkreśla, że cieszy się z idei powstania reprezentacji rynku komunikacji marketingowej, a „w tym w szczególności przedstawicieli strony zakupowej, zyskuje coraz bardziej realne kształty”. - W imieniu Gemius mogę zadeklarować, że każda inicjatywa JIC'a reprezentującego cały rynek medialny, której celem byłoby powstanie jednoźródłowego badania wszystkich mediów, będzie przez nas gorąco wspierana - deklaruje.

List intencyjny w imieniu Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych (MOC TV) podpisał członek zarządu Przemysław Broniszewski; w imieniu marketerów Dariusz Andrian; prezes zarządu Związku Agencji Reklamowych; Rafał Jakubowski, członek Komitetu Sterującego Koalicji Marketerzy dla Lepszych Badań oraz Jerzy Minorczyk dyrektor generalny IAA Polska. Formalnym reprezentantem strony zakupowej w JIC ma być Związek Agencji Reklamowych.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Dołącz do dyskusji: Rynek porozumiał się w sprawie utworzenia polskiego Joint Industry Committee. "Przełomowy moment"

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
obserwator
No żaden to JIC, Co najwyżej JIC telewizyjny. Słabnąca telewizja chciałaby rządzić. To raczej nie wróży dobrze.
odpowiedź
User
Novum
To jest wręcz niewiarygodne jak to wszystko długo trwa!!!!
odpowiedź
User
Turniej
Długo to trwa ale po prawie 30 latach w końcu coś się rusza. Nic by się jednak nie wydarzyło bez inicjatywy KRRiT - Telemetrii Polskiej. Tak więc trzeba trzymać kciuki. Tylko bez internetu to tego JICa nie będzie. Internet to teraz najważniejsze medium. Telewizje informacyjne jakoś się trzymają ale reszta?
odpowiedź