2/3 Polaków nie wie co to Black Friday
Niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek. Stąd też ponad 60 proc. z nich nie planuje skorzystać w tym roku z wyprzedaży z tej okazji. W ubiegłym roku tylko 12 proc. nabywców dokonało w ten dzień zakupu jakiegokolwiek produktu w promocji - wynika z badania GfK.
Czarny piątek to pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia (obchodzi się je w czwarty czwartek listopada) i początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem w Stanach Zjednoczonych. Powoli zaczyna się przyjmować również w Polsce. Wiele sklepów przygotowuje z tej okazji specjalne promocje, obniżki lub darmową wysyłkę.
Odzież, buty i bielizna
Gdyby polscy nabywcy mieli skorzystać z wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku, najbardziej atrakcyjne byłyby dla nich promocje na odzież, buty i bieliznę (46 proc. wskazań), sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37 proc.) oraz artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (31 proc.).
W Czarny Piątek konsumenci są gotowi, by kupować, czekają jednak na najlepsze okazje. Komunikacja marketingowa w handlu detalicznym ma nadal znaczący wpływ na decyzje zakupowe, a decydującym czynnikiem są promocje. Zapytani o to, co wpływa na ich wybory, konsumenci w znacznej większości wskazują na informacje umieszczone bezpośrednio na regałach sklepowych (44 proc.). Dla 41 proc. ważna jest również estetyka witryn sklepowych oraz dostępność próbek produktów.
Inny czynnik kształtujący popyt konsumentów, który w handlu zawsze był i jest obecny, to cena. Fakt ten prowadzi do nasilenia promocji w celu przyciągnięcia większej liczby osób poszukujących atrakcyjniejszych cen. Ponad połowa konsumentów (58 proc.) deklaruje, iż porównuje ceny w różnych sklepach.
Z analiz GfK wynika, iż w niektórych krajach, jak np. w Wielkiej Brytanii, w tygodniu, w którym wypada Czarny Piątek, konsumenci wydają więcej pieniędzy niż w tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia. W Hiszpanii, Francji, Niemczech oraz we Włoszech podobną tendencję można zaobserwować w przypadku wybranych grup produktowych, takich jak np. telewizory czy urządzenia przenośne.
Rekordowe obroty
W Hiszpanii sprzedaż w 47 tygodniu 2016 r. stanowiła 5,2 proc. całkowitej sprzedaży rocznej. Biorąc pod uwagę wybrane grupy produktowe, w wymienionych krajach największe udziały w wartości sprzedaży odnotowały mobilne komputery, telefony komórkowe i smartfony.
Tydzień, na który przypada Czarny Piątek, generuje znacznie wyższą sprzedaż w porównaniu z przeciętnym tygodniem handlowym. Porównując trendy ilościowe i zmiany cen na polskim rynku telewizorów w tygodniu, na który w 2016 r. przypadał Czarny Piątek, z tygodniem go poprzedzającym, można było zaobserwować ponad 60-proc. wzrost sprzedaży w ujęciu ilościowym oraz 50-proc. w ujęciu wartościowym. Spadek cen wyniósł w tym czasie ok. 7 proc.
Odnotowane w listopadzie wzrosty sprzedaży we wspomnianych branżach nie znajdują odzwierciedlenia w branży FMCG. Z analiz GfK wynika, iż w ostatnich latach obroty ze sprzedaży w sektorze spożywczym w listopadzie nie zwiększyły się. Nie zaobserwowano również wzrostu pod względem wielkości sprzedaży.
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z:
1. Badania własnego przeprowadzonego w dniach 10-15 listopada 2017 r., metodą omnibus (wywiady face-to-face CAPI), na reprezentatywnej, ogólnopolskiej, losowej próbie Polaków N=1000 w wieku powyżej 15 roku życia.
2. Badania GfK Future Buy 2016 przeprowadzonego online, na próbie 20 000 respondentów w wieku 18+, w 20 krajach.
3. Prowadzonego przez GfK badania sprzedaży do klientów końcowych. Instytut GfK regularnie gromadzi dane w 80 krajach na całym świecie na temat sprzedaży sprzętu i urządzeń powszechnego użytku. W Polsce próbę stanowi ok. 6500 punktów sprzedaży różnego typu, zarówno sklepów detalicznych, jak i firm działających na rynku B2B. W próbie GfK są sklepy różnej wielkości, usytuowane w całym kraju, zarówno tradycyjne, jak i internetowe, specjalizujące się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych), a także hipermarkety i hipermarkety budowlane. Na podstawie raportowanych danych, GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.
Dołącz do dyskusji: 2/3 Polaków nie wie co to Black Friday