SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Szef Google News: Nie chcemy by w całej Europie powtórzył się hiszpański scenariusz

Richard Gingras, szef platformy Google News z obawą traktuje wprowadzenie przez Unię Europejską nowego prawa autorskiego przewidującego m.in. „podatek od linków”. - Najważniejsze w jaki sposób przepisy będą wyglądały w praktyce. Nie chcemy by w całej Unii powtórzyło się to co w Hiszpanii, skąd Google News musiał się wycofać - podkreśla Gingras.

Swoje wątpliwości związane z planowanym wprowadzeniem w Unii Europejskiej nowego prawa autorskiego Richard Gingras, wiceprezes Google i szef Google News, który kilka miesięcy temu analizował dla Wirtualnemedia.pl wyzwania stojące przed mediami wyraził w rozmowie z dziennikiem „The Guardian”.

Uniknąć hiszpańskiego scenariusza

Richard Gingras odniósł się do prowadzonych przez Unię Europejską prac nad nowymi przepisami związanymi z prawem autorskim, a szczególnie do art. 11 zapowiedzianej dyrektywy. Przewiduje on m.in. dodatkowe prawa pokrewne dla wydawców oraz licencjonowanie treści za pomocą tzw. „podatku od linków”. Według niektórych ekspertów i przeciwników planowanych przepisów mogą one zmienić model biznesowy większości agregatorów treści oraz aplikacji informacyjnych, bowiem przewidują opłaty dla wydawców za zamieszczanie zapowiedzi ich artykułów na takich platformach jak Google News.

Według Gingrasa istotne jest to, w jaki sposób nowe przepisy, nad którymi trwają obecnie prace legislacyjne zostaną wprowadzone w praktyce, bowiem dopiero wówczas będzie można ocenić ich wpływ na obraz mediów i segmentu cyfrowej informacji w krajach unijnych.

Szef Google News przestrzega przed scenariuszem który zrealizował się w Hiszpanii na tle sporów pomiędzy Google a wydawcami, którzy domagali się dodatkowych opłat za zamieszczanie ich treści w wyszukiwarce oraz generatorze newsów. W momencie gdy hiszpańskie władze przyznały rację mediom i wprowadziły odpowiednie regulacje platforma Google News zniknęła z tamtejszego rynku, na czym według Google stracili zarówno wydawcy, jak czytelnicy.

- Nie chcielibyśmy zobaczyć tej samej sytuacji w innych krajach europejskich - przyznał Gingras. - Jesteśmy gotowi współpracować ze wszystkimi naszymi partnerami, by do tego nie doszło.

Google News nie stawia na zysk

W rozmowie z „Guardianem” Gingras powiedział, że proponowany „podatek od linków” może przeszkodzić wielu internetowym serwisom newsowym w dotarciu do czytelników za pośrednictwem platform prowadzonych przez Google.

Szef Google News zaznaczył także, że platforma którą kieruje nie jest nastawiona na zyski, co zarzucają jej niektórzy wydawcy. Przyznał jednak, że jednym z jej celów jest skłonienie użytkowników by spędzali więcej czasu w ekosystemie stworzonym przez Google.

- W Google News nie ma reklam, to nie jest produkt generujący przychody dla koncernu. Jego wartość polega na służeniu konkretnym społecznościom w docieraniu do wartościowych informacji - zaznaczył Gingras, który nie jest jedynym przedstawicielem ekosystemu Google wyrażającym obawy związane z nowym europejskim prawem autorskim. Pod koniec października br. w podobnym duchu wypowiadała się Susan Wojcicki, szefowa YouTube’a. W liście otwartym skierowanym do twórców publikujących na tej platformie nie kryła, że w jej opinii nowe regulacje mogą być szkodliwe dla swobody dzielenia się treściami w internecie.

W III kwartale 2018 roku holding Alphabet zwiększył swoje przychody o 21 proc., a zysk netto przekroczył 9 mld dolarów. Motorem wzrostów jest głównie należący do Alphabet koncern Google, który w ciągu kwartału osiągnął ponad 33,5 mld przychodu, z czego większość z reklam.

Dołącz do dyskusji: Szef Google News: Nie chcemy by w całej Europie powtórzył się hiszpański scenariusz

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl