Małgorzata Trzaskowska intensywnie zaangażowała się kampanię wyborczą. "Debata publiczna potrzebuje kobiet"
Żona kandydata na prezydenta Małgorzata Trzaskowska po I turze wyborców aktywnie zaangażowała się w kampanię wyborczą męża. Jeździ z nim po Polsce, spotyka się z kobietami. To ewenement, bo poprzednie Pierwsze Damy pojawiały się w kampaniach wyborczych sporadycznie i raczej tylko na ważnych konwencjach wyborczych. Eksperci od wizerunku podkreślają, że polska scena polityczna potrzebuje kobiet, a zaangażowanie w sprawy społeczne buduje poparcie Rafała Trzaskowskiego.
Po I turze wyborów Małgorzata Trzaskowska bardzo zaangażowała się w kampanię wyborczą męża. Towarzyszy mu na wiecach wyborczych (np. w Łodzi, Częstochowie, Katowicach), sama też spotyka się z organizacjami działającymi na rzecz kobiet, dzieci czy chorych (np. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Fundacja CHOPS, Amazonki, Śląskie Perły, Hospicjum dla Dzieci w Tychach), a także z mieszkankami miast i organizacjami kobiecymi. Żona Rafała Trzaskowskiego podkreśla na spotkaniach, że chce być rzeczniczką Polek.
- W tych wyborach każdy głos się liczy. Każdy głos może zaważyć o zwycięstwie. Dlatego sama też ruszam w drogę, żeby spotkać się z Wami. Po raz pierwszy w tej roli, ale z radością i spokojem. Wychowałam się w mniejszej miejscowości, uwielbiam ludzi, spotkania, jestem otwarta i uważam, że każda historia, tak jak każdy problem, są tak samo ważne. Chcę też porozmawiać z Wami na temat naszych prawdziwych problemów. Będziemy rozmawiać o edukacji, problemach klimatycznych, problemach związanych z ochroną zdrowia naszych dzieci. O wszystkim tym z czym i Wy i ja borykamy się na co dzień. Chcę być blisko Was i liczę na szczerą i prawdziwą rozmowę - napisała Małgorzata Trzaskowska na Facebooku.
"Debata publiczna potrzebuje kobiet"
Eksperci od marketingu politycznego i wizerunku dobrze oceniają zaangażowanie Małgorzaty Trzaskowskiej w kampanię wyborczą męża. - Polska scena polityczna, jak i debata publiczna, potrzebują kobiet, bo aktualny stan najlepiej podsumowuje zdjęcia z debaty prezydenckiej - jedenastu kandydatów, a jedyną kobietą była pani tłumacz języka migowego. Zatem, jeśli żona kandydata na prezydenta ma pomysł, siłę i energię, aby angażować się w sprawy społeczne, to jest to czynnik budujący poparcie w kampanii wyborczej. Pojęcia takie jak Pierwsza Dama czy Para Prezydencka są powszechne w użyciu i dobrze jest mądrze skorzystać z tej symboliki. Mamy wiele pozytywnych przykładów, także z amerykańskiej sceny politycznej, gdzie Barack Obama wraz z żoną Michelle stworzyli „power couple”. Wierzę, że dla kobiet w Polsce pozyskanie ambasadorki ich spraw jest dziś potrzebne. W czasach, kiedy perspektywa objęcia urzędu prezydenckiego przez kobietę jest bardzo odległa, takie rozwiązanie jest przynajmniej częściowo satysfakcjonujące - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Kamińska, wiceprezes Hill+Knowlton Strategies Poland.
Podobnego zdania jest Szymon Gutkowski, managing director agencji DDB Warszawa. - Małgorzata Trzaskowska wydaje się skromną, ale jest bardzo zdecydowaną osobą. Udział w kampanii wyborczej męża wygląda na jej autonomiczną decyzję. Prawdopodobnie uznała, że sprawy w Polsce zaszły tak daleko, że chce się aktywnie włączyć w kampanię męża. Mimo, iż nie jest osobą doświadczoną politycznie, mam wrażenie, że wypada bardzo dobrze. Pokazuje, że ma poczucie odpowiedzialności za los kobiet i polskiej demokracji, co jest nierozerwalnie ze sobą powiązane. Autorytaryzm zwykle ma twarz mężczyzny - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Gutkowski.
"Kreuje postać kobiety pracującej w tandemie z mężem"
Jak dodaje szef agencji reklamowej, decyzja włączenia się żony w kampanię wyborczą może pomóc Rafałowi Trzaskowskiemu.
- Trzaskowski wygląda na człowieka wartości, który oddziela życie polityczne od prywatnego, więc tym bardziej potwierdza to, że decyzja o udziale w kampanii była samodzielną decyzją Małgorzaty Trzaskowskiej. Włączyła się do kampanii krotko przed końcem I tury, musiała więc uznać, że chce pomóc mężowi - podkreśla Gutkowski.
Zdaniem szefa DDB Warszawa, nieuniknione są nawiązania do Jolanty Kwaśniewskiej, aktywnej Pierwszej Damy. - Kwaśniewska była Pierwszą Damą, która w największym stopniu zdobyła serca Polaków. Maria Kaczyńska, choć była inną osobowością, była na podobnej drodze, ale niestety zostało to tragicznie przerwane - mówi nam Szymon Gutkowski.
Zdaniem Jakuba Bierzyńskiego, prezesa domu mediowego OMD, Małgorzata Trzaskowska gra dużą rolę w kampanii męża. - Jest aktywna, wychodzi z inicjatywą, kreuje postać samodzielnej kobiety pracującej w tandemie ze swoim mężem. Myślę, że to świadomy zabieg w kontraście do pasywnej i niemej Pierwszej Damy. Państwo Trzaskowscy chcą przeciwstawić się agresywnej propagandzie zohydzania kandydata na prezydenta, prowadzonej przez media rządowe, kreując wizerunek ciepłej, kochającej się rodziny w nowoczesnym wydaniu, gdzie małżonkowie wspierają się wzajemnie tworzą partnerski układ. To zdecydowanie lepsza strategia niż zaprzeczanie lub tłumaczenie się że "nie jest się wielbłądem" - mówi nam Bierzyński.
Debiut w mediach społecznościowych
Tuż przed turą wyborów Małgorzata Trzaskowska zadebiutowała też w mediach społecznościowych, zakładając pod koniec czerwca br. profile na Facebooku i Instagramie. - Uznałam, że powinnam dać się Wam poznać. Mówić o tym, co jest dla mnie ważne jako kobiety, matki, żony, zaangażowanej obywatelki - napisała żona prezydenta Warszawy. We wtorek wieczorem na Facebooku miała niemal 84 tys. fanów, a na Instagramie obserwuje ją około 77 tys. osób.
Z kolei Agata Kornauser-Duda, który w połowie czerwca br. pojawiła się na Instagramie, ma w tej chwili zaledwie 14 tys. obserwujących ją osób. Co ciekawe, posty pisane są w trzeciej osobie liczby pojedynczej, co wskazuje na to, że Agata Kornhauser-Duda nie prowadzi konta osobiście.
W I turze wyborów prezydenckich, która odbyła się 28 czerwca Andrzej Duda uzyskał 43,5 proc. głosów, a Rafał Trzaskowski - 30,46 proc. Frekwencja wyniosła 64,51 proc.
Tak kształtuje się średnia preferencji prezydenckich w sondażach CATI zrealizowanych po I turze wśród zdecydowanych wyborców pic.twitter.com/BdjyiByUSa
— Marcin Palade (@MarcinPalade) July 7, 2020
Dołącz do dyskusji: Małgorzata Trzaskowska intensywnie zaangażowała się kampanię wyborczą. "Debata publiczna potrzebuje kobiet"