SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Mata przejął Maka. "Doskonały wybór, McDonald's zyska mimo krytyki"

McDonald's od początku tygodnia ma młodą twarz rapera Michała "Maty" Matczaka, który reklamuje limitowany "Zestaw Maty". Fani i komentatorzy szybko podzielili się na zwolenników i krytyków angażu Maty do reklamy fastfoodów. Eksperci, z którymi rozmawiał portal Wirtualnemedia.pl, nie mają wątpliwości, że biznesowo to świetny ruch, a wizerunkowo mimo krytyki Mata i McDonald's w dłuższej perspektywie czasu nie stracą.

Raper Michał Matczak, rocznik 2000, syn medialnego prawnika Marcina Matczka, z przedziałkiem na środku czupryny od poniedziałku promuje najpopularniejszą sieć fastfoodów. Choć jeszcze niedawno raper uchodził za buntownika wzniecającego antyrządowe i antysystemowe nastroje, z powodu czego nawet na łamach Wirtualnemedia.pl niektórzy eksperci nie wróżyli mu propozycji reklamowych. Stało się jednak tak, że za osiemnaście złotych fani autora "Patointeligencji" mogą kupić sygnowany marką rapera zestaw w McDonald's, w skład którego wchodzą potrójny cheeseburger (Potrójny Ch33sburger), średnie frytki oraz Vanilla Matcha Latte (Matchak Latte).

Oprócz "Zestawu Maty", raper wspólnie z siecią restauracji przygotował limitowaną kolekcję ubrań, łączącą estetykę Maty oraz McDonald’s. Merch Maty będzie można wygrać w ramach konkursu, który wystartuje jeszcze w tym miesiącu. Szczegóły dotyczące aktywacji już wkrótce zostaną opublikowane na Instagramie McDonald’s.

- Do stworzenia nowej oferty OkazYEAH! zaprosiliśmy artystę, który jest ważnym głosem swojego pokolenia. Jako marka chcemy oddać przestrzeń osobowości, która ma dziś ogromny wpływ na kulturę - komentuje Tomasz Dębowski, marketing director McDonald's Polska.

"Syn znanego taty" krytykowany za reklamę "śmieciowego jedzenia"  

Współpraca Maty z McDonald's szybko stała się celem krytyki nie tylko części fanów rapera, ale i niektórych osób publicznych. Podnoszą, że Mata jako "zbuntowany głos pokolenia" stał się twarzą marki kojarzonej z niezdrowymi nawykami żywieniowymi i szkodami dla planety (ze względu na sprzedaż ogromnych ilości przetworzonego mięsa).

Aktywista Jan Mencwel napisał na Twtterze: "Ale że reklamuje POTRÓJNEGO cheeseburgera?? W kraju z ogromnym problem z otyłością dzieciaków, gdzie ludzie jedzą 2x za dużo mięsa a jego hodowla niszczy planetę? Wybiło żenadometr".

Dziennikarka zaangażowana w sprawy społeczne Paulina Młynarska, w ostrych słowach skrytykowała Matczaka, podpisując post hasztagiem #patoćwierćinteligecja. "Kiedy ktoś, kto ma realny wpływ na zachowania wielkich grup młodych ludzi, zachęca za kasę do jedzenia najbardziej szkodliwego żarcia jakie istnieje, to chyba trzeba coś powiedzieć. Co Ty Mata, czytać nie umiesz? Nie wiesz co śmieciowe żarcie robi z ludzkim zdrowiem? Nie wiesz co to jest otyłość, cukrzyca i zawał? To ma być ta Twoja kontestacja? Por szyldem Maca?" - grzmi dziennikarka.

Na aspekt walorów odżywczych produktów McDonald's zwróciła także uwagę Katarzyna Bosacka, dziennikarka związana z TVN zajmująca się tematyką zdrowego odżywiania.

- Łącznie zestaw promowany przez Matę zawiera aż 1119 kcal - to połowa dziennego zapotrzebowania energetycznego dla nastolatka... Każdy kto promuje niezdrowe jedzenie, musi brać część odpowiedzialności za otyłość wśród dzieci. Amen - kwituje Bosacka w poście analizującym szczegółowo skład "Zestawu Maty".

Z kolei twitterowy profil Emocje w Sieci przeanalizował frazy z komentarzy na temat kampanii McDonald's z Matą. Jak czytamy, pod ostrze krytyki  większym stopniu trafił raper niż marka. Najczęściej o Macie pisze się "syn znanego taty",  "znany tata", "kompletna utrata wizerunku zbuntowanego". Mcdonald's zaś krytykowany jest za "fatalny wybór" ambasadora, padają też określenia "wredny kapitalizm", "problem zdrowotny".

Czy te krytyczne głosy jakkolwiek wpłyną na odbiór i ewentualne powodzenie kampanii? - Mechanizm zapraszania znanych twarzy do udziału w projekcie marketingowym jest związany z rozpoznawalnością i pozycjonowaniem konkretnej osoby oraz jej wpływu na określony insight. Natomiast to w ostateczności decyzję podejmuje gwiazda, ponieważ  firmuje własną twarzą konkretny produkt. Jeżeli pojawiają się kontrowersje, to najczęściej ten mechanizm wpływa na zwiększenie zasięgów organicznych kampanii - uważa dr inż. Jacek Kotarbiński, ekonomista, ekspert z zakresu marketingu i strategii marki.

O wpływ krytyki Maty na wizerunek jego i McDonald's nie boi się Wojciech Kardyś, specjalista ds. marketingu i współwłaściciel agencji Good For You.

- To, że Mata dostaje swój własny zestaw podniesie jego prestiż jako artysty i celebryty. Za tym pójdą kolejne kontrakty reklamowe, a o samym Matczaku zrobi się znowu głośno, dzięki czemu jego kolejna płyta znowu się świetnie sprzeda. Tak wygląda biznes (zwłaszcza ten show biznes). Mata (a dokładniej jego managerowie) muszą zdawać sobie sprawę, że to nie będzie trwało wiecznie, sława przemija, za rok czy dwa lata pojawi się kolejna gwiazda (z Tik Toka czy Youtube), która przyćmi Mate i tak to się kręci - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Wojciech Kardyś.

Świadomy konsument dokonuje świadomych wyborów

Klaudia Jamróz, influencer marketing manager w agencji Labcon zwraca uwagę: - Jeśli młoda osoba, która jest świadoma pod kątem zdrowego odżywiania czy zmian klimatycznych zobaczy tę kampanię, to nie zrobi jej różnicy kto jest jej ambasadorem. Z kolei z perspektywy artysty: czy ten powinien przyjmować tę propozycję znając wszystkie za i przeciw stojące po moralnej stronie wyborów konsumenckich? To jego osobista kwestia i wybór partnerów biznesowych.  

- Sama krytyka udziału w Maty i wielu innych znanych osób promujących np. napoje słodzone czy energetyki nie wystarczy do tego, aby przekonać młodych do zmiany swoich nawyków żywieniowych czy podjęcia działań na rzecz środowiska - uważa Marta Głowacka creative strategist z Saatchi&Saatchi. Na dowód przywołuje działanie Jamiego Olivera na rzecz edukacji dzieci w zakresie zdrowego odżywiania się.

- Jamie Oliver prowadzi kampanię edukacyjną na ten temat od 2011 roku. Niedawne fake newsy wskazywać miały na to, że znany celebryta i kucharz wygrał proces sądowy z siecią restauracji McDonald’s. Co prawda Oliver i marka nie spotkali się w sądzie, ale Jamie Oliver swoimi działaniami sprowokował  kampanię, która zmusiła firmę McDonald’s oraz inne fastfoodowe restauracje do wycofania z hamburgerów wodorotlenku amonu, znanego również jako woda amoniakalna - opisuje dla Wirtualnemedia.pl specjalistka Saatchi&Saatchi.

Mata to dla McDonald's to świetny wybór  

W ocenie ekspertek i ekspertów pytanych przez portal Wirtualnemedia.pl, wybór Maty na twarz kampanii McDonald's to strzał w dziesiątkę.  

- Patrząc po tym jak artysta porywa tłumy na swoich koncertach, jakie generuje wyświetlania i odsłuchy, to zdecydowanie czyni go głosem pokolenia. Warto również zauważyć, że kampania jest świetnie dopasowana do estetyki, która aktualnie trenduje w komunikacji Gen Z. Lekko retro, zdecydowanie nawiązujące do przełomu lat '90 i '00, zdecydowanie na czasie  - mówi Klaudia Jamróz, z agencji Labcon. - Nie widać w tym fałszu i próby podpięcia się pod głos młodszej generacji na siłę, co działa na odbiorców jak płachta na byka. To nie pierwszy raz kiedy McDonald's jest otwarty na inna stylistykę, ale też odważne rozwiązania. Warto przypomnieć chociażby niestandardowe działania z tiktokerką Emily Zugay, która tworzy kampowe i ironiczne loga rożnych marek. Mc nie dość, że sam zgłosił się to niej w komentarzu pod filmem na TT, to jeszcze po stworzeniu loga, przez młodą artystkę, używał go na swoich social mediach. To jest właśnie podejście, które otwiera drogę do zdobycia serca Gen Z - otwartość, niestandardowe podejście, zaufanie. W przypadku kampanii z Matą też tak to działa - analizuje dla Wirtualnemedia.pl ekspertka.

Marta Głowacka creative strategist z Saatchi&Saatchi zwraca uwagę na podobieństwo konceptu McDonald's "marka-topowy celebryta", znanego z innych rynków.

- Kampania z wykorzystaniem wizerunku Maty jest próbą adaptacji na rynek polski kolaboracji McDonald’s z Travisem Scottem, której ogromy sukces mogliśmy obserwować we wrześniu minionego roku. Nie jest to jednak pierwsza tego typu akcja w sieci restauracji McDonald’s – pierwszą z nich była współpraca z Michaelem Jordanem. Wtedy też powstał burger McJordan - mówi nam Marta Głowacka.

Nasza rozmówczyni opisuje, że sukces kampanii tkwi także w mechanice hot dropu, bazującego na niedostępności, gdzie cała komunikacja w pierwszych dniach trwania akcji odbywa się na Stories marki.

- Mechanizm ten bardzo dobrze znany jest młodej grupie docelowej – na jego zasadach kupują oni np. sneakersy w kolaboracjach z ulubionymi twórcami lub wydania przedpremierowe albumów muzycznych. Stąd wybór Maty jest naturalny, bo świetnie wpisuje się w to, czym młodzi ludzie aktualnie żyją. Dodatkowo kampania z jego udziałem przewiduje również limitowany drop ciuchów - tłumaczy Marta Głowacka.

Inna akcja niż z Żebrowskim, Szycem, Karolakiem

Zdaniem dr inż. Jacka Kotarbińskiego, współpraca Maty z McDonald' s to zupełnie inna pod kątem insightu kampania niż poprzednie akcje z Michałem Żebrowskim, Borysem Szycem czy Tomaszem Karolakiem i Katarzyną Zielińską,

- Tutaj mamy zdecydowane celowanie w przedział wiekowy 15-25 oraz czas powrotu do szkoły i na studia. Moim zdaniem marketer poszukiwał twarzy, marki osobistej dla młodego pokolenia, a tutaj naturalnym wyborem są muzycy, aktorzy czy celebryci. Natomiast Mata nie jest przedstawicielem kategorii gwiazdek jednego sezonu. Jego sposób opowiadania o świecie językiem rapu spotyka się z pozytywnym odzewem młodego pokolenia, niektórzy uważają, że „Patointeligencja" jest swoistą „Autobiografią" czasów współczesnych. Moim zdaniem pod tym względem marka Maty jest dobrym wyborem, jeżeli chodzi o insight 15-25 - ocenia dla Wirtualnemedia.pl ekspert.

Podobnie uważa Wojciech Kardyś.

- Nie ma absolutnie nic zaskakującego w tym, że McDonald zdecydował się na współpracę z Matą. Jakbym mógł doradzać, to pewnie bym podsunął ten sam pomysł. Brandy od zawsze chcą się ogrzewać w popularności aktualnych gwiazd. Dawniej była to Doda, Kuba Wojewódzki czy Tomasz Karolak, teraz jest to Young Leosia i Mata. Taki duch dziejów - kwituje ekspert.

Za strategię, kreację oraz realizację kampanii McDonald's z Matą odpowiada agencja DDB Warszawa, która produkcję spotu powierzyła Papaya Films, udźwiękowienie Głośno, a postprodukcję Rio de Post. Planowaniem i zakupem mediów zajął się dom mediowy OMD, a działania PR prowadzone są przez agencję 24/7Communication.

Mata z hitowym albumem i koncertem

Drugi album Maty, zatytułowany "Młody Matczak", pojawił się w sprzedaży z początkiem października, już w trakcie przedsprzedaży zyskał status kilkukrotnej platyny. 2 października Mata zagrał koncert na warszawskim Bemowie, który zgromadził ok. 42 tys. widzów. W ciągu doby od premiery piosenki z albumu zanotowały na Spotify 5,5 mln odtworzeń, co jego rekordem platformy, jeśli chodzi o polskich wykonawców.

W lipcu Mata jako pierwszy polskojęzyczny twórca w historii trafił na listę "Global 200" magazynu "Billboard", a we wrześniu jako pierwszy żyjący polski artysta przebił barierę 2 mln słuchaczy na Spotify.

Dołącz do dyskusji: Mata przejął Maka. "Doskonały wybór, McDonald's zyska mimo krytyki"

51 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
...
Schodzrnia na psy ciag dalszy
odpowiedź
User
Ania
Mata sam sie znokautował.
odpowiedź
User
Burger king
...ale MCD nie jest restauracją, tylko barem szybkiej obsługi..Halo!!!
odpowiedź