Polska platforma dla hotelarzy zmienia właściciela. Transakcja za 190 mln zł
Fundusz MCI Capital sfinalizował kupno 65 proc. akcji spółki Profitroom oferującej systemy rezerwacji internetowej dla hoteli. Ponad połowę tego pakietu sprzedał cyber_Folks.
W piątek sfinalizowano zawartą w połowie kwietnia przedwstępną umowę kupna ok. 65 proc. akcji Profitroom przez MCI DC Alternatywną Spółkę Inwestycyjną, w której fundusz MCI Capital ma ok. 85 proc. udziałów. W międzyczasie uzyskanie niezbędne zgody instytucji antymonopolowych oraz polisę ubezpieczeniową dla kupującego
Kwota transakcji to 190,14 mln zł. MCI Capital przy zakupie doradzały kancelaria DJM, firmy Deloitte, Bain & Company i Vienna Capital Partners.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Closing transakcji domyka pewien etap w rozwoju spółki, teraz MCI będzie w pełni mogło wesprzeć zarząd w budowaniu pozycji Profitroom jako globalnego lidera branży „hotel online booking engine”. Widzimy ogromne perspektywy dla dalszego rozwoju tej firmy w Polsce i na rynkach zagranicznych - podkreśla w komunikacie Filip Berkowski, partner inwestycyjny w MCI.
Na czym zarabia Profitroom
Profitroom działa od ponad półtorej dekady. Oferuje pakiet obejmujący systemy do obsługi rezerwacji pokoi hotelowych oraz zarządzania działaniami sprzedażowymi i marketingowymi. Firma podkreśla, że z jej narzędzi korzysta większość polskich hoteli.
- W czasie naszej przygody z Cyber_Folks udało nam się rozszerzyć działalność na szereg nowych regionów zagranicznych i obecnie zaczynamy być zauważani jako globalny gracz w branży Hotel-Tech. Poza ekspansją rynkową wchodzimy również w nowe segmenty klientów coraz większych sieci hotelowych. Takie szybkie skalowanie Profitroom wymaga od nas nieustającej transformacji organizacji i pokonywania kolejnych barier. Szukaliśmy więc inwestora, który wesprze naszą ambicję dalszego wzrostu - mówił w połowie kwietnia Marcin Dragan, założyciel i prezes Profitroomu.
Firma działa obecnie w blisko 50 krajach, obsługuje ponad 3 tys. hoteli na całym świecie, a zatrudnia ok. 300 osób.
cyber_Folks zarobi 83 mln zł
33,34 proc. akcji Profitroomu, czyli wszystkie posiadane walory tej spółki sprzedał holding technologiczny cyber_Folks. Kwota brutto za te akcje to 97,5 mln zł, po odcięciu kosztów transakcyjnych i podatku od zysku u sprzedającego zostanie ok. 83 mln zł.
cyber_Folks podkreśla, że przy takiej cenie osiągnął blisko 3-krotny zwrot kapitału z inwestycji w Profitroom cztery lata temu. - Sprzedaż Profitroom-u pozwala nam jeszcze śmielej spoglądać w kierunku nowych akwizycji, rozwoju produktów własnych oraz kontynuacji wypłaty systematycznie rosnącej dywidendy - podkreśla Robert Stasik, wiceprezes cyber_Folks.
- Chcemy koncentrować się na produktach, które pozwalają na globalny skok, nasz ekosystem to m.in. flagowe produkty _Now i _Stores. Stajemy się liderem w sektorze e-commerce i coraz więcej ludzi kojarzy naszą markę z rozwojem biznesu online - wylicza.
Sprzedaż akcji Profitroomu pozwoli cyber_Folks obniżyć zadłużenie. - Już po I kwartale 2024 roku odnotowaliśmy znaczny spadek zadłużenia do poziomu 1,2 względem rocznej EBITDA. Po uwzględnieniu wpływów z transakcji Profitroomu, zadłużenie netto spadnie mocno poniżej 1, a do końca roku może spaść nawet do zera - mówi Robert Stasik.
- Co istotne, wyników Profitroom nie konsolidowaliśmy metodą pełną, dlatego sprzedaż naszych akcji nie wpłynie na przychody i zysk operacyjny Grupy cyber_Folks. Odnotujemy za to skokowy wzrost zysku netto, a także wzrost zasobów gotówki. Sprzedaż Profitroom daje nam możliwości do przeznaczenia większych kwot na prace R&D, czyli zwiększenia innowacyjności naszego biznesu. Będziemy chcieli także zwiększyć nakłady na promocję naszych rozwiązań, zarówno w Polsce, jak i zagranicą - dodaje.
Dołącz do dyskusji: Polska platforma dla hotelarzy zmienia właściciela. Transakcja za 190 mln zł