Meta zbada wpływ Instagrama na nastolatków
Po latach krytyki dotyczącej emocjonalnych, behawioralnych i psychologicznych skutków, jakie aplikacje Meta wywierają na młodszych użytkowników, firma zdecydowała się na uruchomienie małego programu pilotażowego, który umożliwi grupie naukowców dostęp do danych z Instagrama, by zbadali, jak ta platforma wpływa na samopoczucie nastolatków i młodych dorosłych.
Meta ogłosiła, że poszukuje firm skupiających się na określonych obszarach badawczych związanych z tym tematem i planuje zaakceptować maksymalnie siedem zgłoszeń.
„Po zatwierdzeniu badacze będą mogli uzyskać dostęp do istotnych danych od uczestników badania — na przykład ile kont obserwują lub jak często korzystają z Instagrama i kiedy” — podaje The Atlantic . „Meta stwierdziła, że pewne typy danych będą niedostępne, takie jak informacje demograficzne użytkowników i treści mediów publikowanych przez użytkowników; pełna lista kwalifikujących się danych jest w przygotowaniu i jak dotąd nie jest jasne, czy wewnętrzne informacje związane z reklamami wyświetlanymi użytkownikom lub algorytmem sortowania treści Instagrama mogą być udostępniane”.
Inicjatywę poprowadzi organizacja non-profit Center for Open Science (COS), a badacze będą odpowiadać za rekrutację nastolatków, co będzie wymagało zgody rodziców i zachowania środków ostrożności związanych z prywatnością.
Dostęp do wybranych danych na Instagramie
Mimo, że Meta pozwala badaczom na analizę danych z Instagrama, to nie udostępni niektórych danych, w tym informacji demograficznych o użytkownikach i informacji o konkretnych postach.
Decyzja Meta o umożliwieniu dostępu do przynajmniej części danych użytkowników może być spowodowana niedawnym twierdzeniem, że media społecznościowe przyczyniają się do powszechnego kryzysu zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi.
Według Digital Wellness Lab prawie połowa nastolatków twierdzi, że media społecznościowe sprawiają, że czują się gorzej w kwestii swoich ciał. Większość nastolatków korzysta z Instagrama, a 8 proc. twierdzi, że korzysta z aplikacji „prawie nieustannie”, zaś sondaż Gallupa pokazuje, że średnie dzienne korzystanie z niej wśród młodszych użytkowników, zeszłego lata, wyniosło prawie 5 godzin.
„W miarę jak ten temat nabierał tempa, poczuliśmy, że musimy znaleźć sposób na odpowiedzialne udostępnianie danych, w sposób chroniący prywatność” – powiedział The Atlantic Curtiss Cobb, wiceprezes ds. badań w Meta . „To zrozumiałe, że ludzie zadają takie pytania. Jeśli mamy dane, które mogą to wyjaśnić i możemy się nimi dzielić w odpowiedzialny sposób, leży to w naszym wspólnym interesie”.
Nastolatkowie na Instagramie padają również ofiarą oszustw związanych z sekstortionem i szkodliwych treści seksualnych . W zeszłym miesiącu The Wall Street Journal i profesor Northeastern University Laura Edelson odkryli, że Instagram rekomendował treści seksualne w formie Reels 13-letnim użytkownikom, którzy wykazali zainteresowanie „pikantnymi treściami”, co dowodzi, że aplikacja nadal narzuca treści dla dorosłych nieletnim, nawet po tym, jak Meta oświadczyła w styczniu, że zaczęła ograniczać „treści wrażliwe” w korzystaniu z aplikacji przez nastolatków.
Dołącz do dyskusji: Meta zbada wpływ Instagrama na nastolatków