SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Multikino przed epidemią ze spadkiem wpływów i zysku. Mniej z biletów i reklam, więcej z przekąsek i napojów

Przez siedem kwartałów do listopada ub.r. Multikino zanotowało spadek przychodów o 2,3 proc. do 637,9 mln zł, a przy wzroście kosztów rodzajowych o 3 proc. do 564,71 mln zł jego zysk netto zmalał z 36,4 do 3,08 mln zł. W br. wyniki firmy będą dużo gorsze w związku z obostrzeniami związanymi z epidemią.

Spadek przychodów Multikina częściowo może być związany ze specyfiką 21-miesięcznyh okresów, w których swoje wyniki raportuje spółka. W okresie od czerwca 2016 do lutego 2018 roku znalazły się dwa sezony jesienno-zimowe, w których frekwencja w kinach jest dużo wyższa niż latem, a od marca 2018 do listopada ub.r. - jeden taki sezon i początek kolejnego, dodatkowo w 2018 roku branża kinowa narzekała na wyjątkowo długi czas letniej pogody, zniechęcający do odwiedzin w kinach.

Z drugiej strony to w ostatnim okresie rozliczeniowym, jesienią 2018 roku, wyświetlany był w kinach „Kler” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego, który okazał się największym hitem frekwencyjnym ostatnich dwóch dekad, obejrzało go 5,18 mln widzów.

Mniej z biletów i reklam

Przychody Multikina z emisji filmów i reklam od marca 2018 do listopada ub.r. wyniosły 465,53 mln zł, a przez poprzednie siedem kwartałów - 482,83 mln zł. Firma nie wyszczególniła w sprawozdaniu, ile miała przychodów ze sprzedaży biletów (ani ile ich sprzedano w jej kinach), a ile z emisji reklam.

Sprzedażą oferty reklamowej Multikina zajmuje się jej spółka zależna Multikino Media. Od marca 2018 do listopada ub.r. zanotowała ona 29,79 mln zł przychodów, wobec 31,25 mln zł w poprzednim okresie rozliczeniowym.

Wpływy Multikino Media z usług reklamowych zmalały nieznacznie - z 25,94 do 25,91 mln zł. Natomiast z 1,32 mln zł do zera skurczyły się przychody z przekąsek i napojów, a z 3,99 do 3,88 mln zł spadły wpływy z licencji do znaku towarowego Multikina.

Zysk operacyjny Multikino Media spadł z 11,25 do 9,99 mln zł, a zysk netto - z 5,19 do 4,02 mln zł.

Z kolei na przychody Multikina z biletów negatywnie może wpływać konkurencja cenowa, którą prowadzą trzej najwięksi operatorzy kin. Na początku marca br. Cinema City wprowadziło do odwołania obniżki cen biletów sięgające 50 proc. i spore obniżki cen kart Cinema City Unlimited. Opisywaliśmy wtedy, że w części kin Multikino (Lublin, Kielce, Poznań 51, Sopot, Szczecin, Tychy, Zabrze, Kraków, Rybnik, Bydgoszcz, Olsztyn, Radom, Włocławek, Rzeszów) i Cinema3D (Biała Podlaska, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Kalisz, Kłodzko, Warszawa Reduta, Mielec, Tarnów) cena biletu wynosi 14,90 zł, a w kilku innych (Warszawa: Ursynów, Wola i Targówek, Poznań Malta) - 19,90 zł.

- Obserwujemy, że niższe ceny, które zaoferowaliśmy widzom w Polsce pozwalają na korzystanie z naszej oferty nowym widzom oraz wpływają na wzrost częstotliwości wizyt wśród dotychczasowych klientów. W związku z tym nie wykluczamy kontynuacji tej dynamicznej polityki cenowej w bieżącym roku - komentował wtedy Mariusz Spisz, członek zarządu Multikina.

Więcej z przekąsek i napojów

Za to wpływy Multikina ze sprzedaży widzom przekąsek i napojów poszły w górę ze 166,43 do 168,77 mln zł, a przychody z wynajmu zmalały nieznacznie - z 3,67 do 3,6 mln zł.

W maju ub.r. Multikino przejęło Cinema 3D mające 13 obiektów kinowych z 65 salami. Firma zdecydowała się na tę transakcję mimo nieprawomocnej decyzji UOKiK-u zakazującej jej przejęcia jednego z kin Cinema 3D.

Natomiast pod marką Multikino działają 32 kina z 257 salami. Są położone w Poznaniu, Warszawie, na Śląsku (Zabrze, Rybnik, Katowice, Tychy, Jaworzno), w Trójmieście (Gdańsk, Sopot), w Krakowie, Bydgoszczy, Szczecinie, Wrocławiu, Elblągu, Włocławku, Koszalinie, Rumii, Radomiu, Rzeszowie, Słupsku, Kielcach, Zgorzelcu, Czechowicach-Dziedzicach, Lublinie, Olsztynie i Pruszkowie.

Więcej na pensje i usługi obce

Od marca 2018 do listopada ub.r. Multikino poniosło 564,71 mln zł kosztów rodzajowych, co wobec 548,17 mln zł w poprzednich siedmiu kwartałach oznacza wzrost o 3 proc.

Nakłady firmy na usługi obce zwiększyły się z 347,81 do 362,11 mln zł, na wynagrodzenia - z 73,31 do 78,15 mln zł, na ubezpieczenia i inne świadczenia pracownicze - z 9,16 do 9,46 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 26,18 do 26,9 mln zł.

Liczba pracowników firmy w ostatnim okresie rozliczeniowym wynosiła 925, o 120 mniej niż w poprzednim. Tym samym wzrost kosztów pensji i ubezpieczeń wynika z podwyżek wynagrodzeń.

Z kolei wartość sprzedanych przez Multikino towarów zmalała z 28,73 do 28,01 mln zł, koszty amortyzacji - z 46,41 do 44,14 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 3,67 do 3,51 mln zł.

Multikino spłaciło 87 mln zł zadłużenia

Od 2013 roku Multikino należy do koncernu Vue International, a bezpośrednio właścicielem Multikina jest spółka Shake UK Newco Limited. Na koniec listopada ub.r. Multikino miało 200,59 mln zł pożyczek od niej z terminem spłaty w 2033 roku, zaciągnęło je w latach 2011-2013.

Od marca 2018 do listopada ub.r. firma spłaciła 87 mln zł: 50 mln zł części kapitałowej i 37 mln zł odsetek. W efekcie długoterminowe zobowiązania Multikina wobec powiązanych z nim spółek zmalały z 250,96 do 200,59 mln zł.

Z drugiej strony w poprzednich latach firma udzieliła swoim spółkom zależnym Multikino Media i Vue Movie Distribution pożyczek, których wartość z odsetkami na koniec listopada ub.r. wynosiła odpowiednio 43,86 i 22,73 mln zł, a termin spłaty do koniec 2020 i koniec 2022 roku. W sprawozdaniu Multikino podało, że „ze względu na niski stopień prawdopodobieństwa zapłaty należności przez spółki Multikino Media i Vue Movie Distribution” w poprzednich okresach rozliczeniowych dokonało już odpisów, w wysokości 33,75 mln zł na pierwszą pożyczkę i 19,58 mln zł na drugą.

Przez epidemię w kinach pustki

W połowie marca branżę kinową sparaliżowała epidemia koronawirusa. Obiekty musiały być zamknięte do początku czerwca, a niektóre filmy trafiły od razu do serwisów VoD. W konsekwencji operatorzy kin nie zarabiali z biletów ani reklam.

Multikino swoje niektóre multipleksy uruchomiło z powrotem w połowie czerwca, a pozostałe otwierało systematycznie, od końcówki lipca działają już wszystkie. Jednak repertuar we wszystkich kinach jest ubogi, a frekwencja niewielka (zgodnie z przepisami może być zajęte co drugie miejsce, a widzowie muszą być w maseczkach). Według danych PISF w lipcu sprzedano 532,7 tys. biletów, a pierwsze hitowe produkcje po wybuchu epidemii, takie jak „Tenet” czy „Pętla”, miały premiery na przełomie sierpnia i września.

W ostatnich tygodniach frekwencja nadal jest wielokrotnie niższa niż przed epidemią. Przykładowo w weekend 4-6 września br. premierowa „Pętla” miała 178,4 tys. widzów, „Tenet” - 34,6 tys., a z pozostałych wyświetlanych filmów tylko dwa przekroczyły nieznacznie poziom 10 tys. Natomiast w weekend 6-8 września ub.r. wcześniejszy film Patryka Vegi „Polityka” (miał wtedy premierę) zgromadził 658,7 tys. widzów, „To: Rozdział 2” - 151,7 tys., a siedem innych tytułów - od 17 do 45 tys.

Vue International gwarantuje finansowanie przez rok

Jak konsekwencje epidemii wpłynęły na sytuację Multikina? - W okresie zakazu działalności spółka nie ponosiła kosztów wynajmu kin, korzystała z dostępnych programów pomocowych, a także podejmowała i podejmuje wszelkie możliwe kroki aby złagodzić negatywne skutki takiej sytuacji - podano w jego sprawozdaniu.

- Spółka spodziewa się, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy zachowania konsumentów będą wracały do stanu równowagi skutkując powrotem do generowania przez spółkę przychodów na niższym niż przez epidemią, lecz stabilnym poziomie i tym samym zakłada, że posiadane środki pieniężne, przewidywane przepływy operacyjne oraz pożyczki od akcjonariusza pozwolą na zachowanie płynności przez okres co najmniej 12 miesięcy - dodano.

Spółka Vue International Holdco, będąca na najwyższym szczeblu grupy kapitałowej Vue International, w połowie sierpnia poinformowała Multikino, że w razie potrzeby zapewni mu wsparcie finansowe pozwalające na działalność gospodarczą przez minimum 12 miesięcy.

Multikino nie przedstawiło natomiast żadnych prognoz co do swoich wyników w obecnym okresie rozliczeniowym. - Ze względu na fakt, że poziom przychodów w branży kinowej jest ściśle związany z komercyjnym potencjałem poszczególnych, jest rzeczą niezwykle trudną formułowanie jakichkolwiek deklaracji dotyczących przyszłych przychodów i rentowności Spółki - uzasadniono.

W poniżej tabeli bieżący rok obrotowy to okres od marca 2018 do listopada ub.r., a poprzedni rok obrotowy - od czerwca 2016 do lutego 2018 roku.

Dołącz do dyskusji: Multikino przed epidemią ze spadkiem wpływów i zysku. Mniej z biletów i reklam, więcej z przekąsek i napojów

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Oglądam TVP
Nie chudzę do kina bo nie wytrzymam godziny reklam żegnam...
odpowiedź
User
mike
Wiadomo, że zyski ze sprzedaży smażonej kukurydzy i słodzonej wody z lodem będą duże jak się ma ze 2000% przebitki!
odpowiedź
User
bredny
Nie chodzę już do kina. Drogo, brak filmów niezależnych, głośno, śmierdzi od palonej kukurydzy.
Obecnie telewizor 55-65 cali i soundbary zdecydowanie przewyższają jakość kinową
Prime Video + HBOGO + Netflix wspierane pojedynczymi filmami z Playera, CanalPlus i Rakuten zdecydowanie wystarczają
odpowiedź