Najtańsze jedzenie zdrożało o 9 proc. w ciągu roku. Najniższe ceny ma Auchan
W marcu koszyk zakupowy złożony z najtańszych produktów FMCG kosztował 178,66 zł, więcej o 3,30 zł niż w lutym - wynika z danych agencji ASM Sales Force Agency. W skali roku najtańszy koszyk podrożał o 9,17 proc. Najbardziej zdrożały napoje, słodycze, dodatki oraz używki i alkohol. Najniższe ceny ma Auchan, najwyższe - sklepy internetowe i Selgros.
Inflacja, która według GUS przekroczyła w marcu 3 proc. oraz systematycznie rosnące ceny żywności w sklepach internetowych to czynniki, które wpłynęły na wzrost cen grupy najtańszych produktów - analizuje ASM Sales Force Agency. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że inflacja po 2,4 proc. w lutym, w marcu podskoczyła do 3,2 proc.
Drożyzna w sklepach
W marcu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 227,89 zł. To spadek o 1,92 zł, czyli o 0,8 proc. w porównaniu do lutego br. Najtańszy koszyk kosztował zaś 178,66 zł, najdroższy 336,08 zł.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że najbardziej w skali roku wzrosły ceny żywności w sklepach internetowych. W marcu za ten sam zestaw produktów w kanale e-grocery trzeba było zapłacić o 18,98 zł więcej, co oznacza wzrost o 7,53 proc.. Ceny wzrosły także w sieciach Tesco, Selgros oraz E.Leclerc.
Ogółem na 11 sklepów analizowanych w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy w 7 ceny były niższe niż przed rokiem a w 4 wyższe. Najtańszy koszyk zakupowy w marcu 2021 odnotowano w sieci Auchan, która wróciła na pozycję lidera po tym, gdy w lutym wyprzedził go Lidl.
- Ceny żywności w Polsce utrzymują się na wysokim poziomie. Z naszych analiz widać to bardzo dokładnie, zarówno w ujęciu miesięcznym – marzec do lutego jak i rocznym – I kwartał tego roku do I kwartału 2020. Takie wyniki, to odzwierciedlenie tego, co dzieje się ze wskaźnikiem inflacji w Polsce, który według ekonomistów utrzyma się w kolejnych miesiącach w okolicach 3 proc.. Pocieszającym jest fakt, że w marcu obserwowaliśmy niewielkie, ale jednak spadki średniej wartości koszyka zakupowego. Jego wartość całościowo była niższa o 0,8 proc. Świadczy to o tym, że sieci handlowe skupiają się na prowadzeniu aktywnej polityki cenowej oraz walce o uwagę i portfele klientów - komentuje wyniki najnowszego raportu Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Ceny żywności wyższe niż w lutym
W ujęciu miesięcznym w sześciu na jedenaście badanych sieci ceny w marcu br. były wyższe niż w lutym. W największym stopniu urosły w sklepach Lidl (5,03 proc.) oraz E.Leclerc (3,94 proc.). Najtańsze zakupy przez kilka ostatnich miesięcy można było zrobić w sklepach Auchan. Jedynie w lutym na prowadzenie wysunął się Lidl. W marcu ponownie to Auchan objął prowadzenie, natomiast Lidl zajął piątą lokatę.
Koszyk zakupowy złożony z najtańszych produktów kosztował w marcu 178,66 zł (więcej o 3,30 zł niż w lutym), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,08 zł (więcej o 0,70 zł niż w lutym). W ujęciu rocznym najtańszy koszyk podrożał o 9,17 proc., natomiast zestaw najdroższych produktów był w marcu br. tańszy o 2,97 proc. niż przed rokiem.
W marcu 2021 r. najtańsze zakupy można było zrobić w kanale tradycyjnym, w którym wartość koszyka zakupowego wyniosła 227,03 zł. Zakupy w kanale hybrydowym (ta sama sieć posiadająca sklepy tradycyjne oraz internetowe) były droższe o 3,34 zł. Najdroższy w marcu 2021 r. był kanał e-grocery, gdzie na zakupy trzeba było wydać o 19 proc. więcej niż w najtańszym kanale tradycyjnym.
Na 11 analizowanych sieci handlowych oraz kanału sprzedaży online w aż 8 ceny koszyka w I kwartale 2021 były niższe niż przed rokiem. W największym stopniu ceny spadły w sieciach Lidl (6,92 proc.), Makro (6,58 proc.), Auchan (2,40 proc.) oraz E.Leclerc (1,70 proc.). Wzrost cen zaobserwowano z kolei w 2 sieciach handlowych (Tesco i Selgros) oraz w kanale e-grocery. Największy wzrost cen nastąpił w tym ostatnim - o 5,50 proc..
Drożeją napoje, tanieje mięso
Z analizy poszczególnych grup produktów z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wynika, że w największym stopniu w skali roku podrożały napoje, słodycze, dodatki oraz używki i alkohol. Po raz kolejny najbardziej wzrosły ceny napojów. W marcu ten wzrost wyniósł 7,63 proc. wobec 2020 r. Napoje drożały także w lutym i styczniu.
Zdaniem ekspertów ASM Sales Force Agency wpływ na ten wzrost miało wprowadzenie podatku cukrowego. Największe spadki cen zanotowano w przypadku produktów sypkich, mięsa, wędlin i ryb, chemii domowej oraz kosmetyków i mrożonek (od 6 do 8 proc.).
Taniejące o 8 proc. mięso to efekt niższego popytu na ten surowiec, powodowany z jednej strony kłopotami hodowców i producentów wywołanymi przez pandemię (zamknięte restauracje i hotele, brak eventów) ale także coraz silniejszym wśród Polaków trendem ograniczania ilości mięsa w diecie - analizuje ASM Sals Force Agency.
ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych. Aktualne dane zebrano dniach 10-16 lutego 2021 r. Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Tesco, Kaufland) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zalicza się 6 sklepów online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl, szybkikoszyk.pl, megasam24.pl oraz barbora.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour.
Dołącz do dyskusji: Najtańsze jedzenie zdrożało o 9 proc. w ciągu roku. Najniższe ceny ma Auchan
Na drogi, na których nie znajdziesz wybojów
Rosną nowe bloki i nie ma wypadków
W czystych szpitalach ludzie umierają rzadko
Mamy extra rząd i super prezydenta
Ci wszyscy ludzie to wspaniali fachowcy
Ufam im i wiem, że wybrałem swoją przyszłość
Za rękę poprowadzą mnie do Europy
Jest super, jest super Więc o co ci chodzi?
T.Love - Jest super