Nike szykuje globalny przetarg mediowy. Budżet to 1 mld dolarów
Firma Nike ma ruszyć wkrótce z globalnym przetargiem na obsługę mediową. Budżet, o który walczyć będą agencje szacowany jest na 1 mld dolarów rocznie. Do przeglądu zostaną zaproszone wszystkie holdingi reklamowe, w tym m.in. Publicis Groupe, Havas Media Group, Dentsu International, Omnicom, WPP.
Proces przetargowy Nike jest w początkowej fazie. Z nieoficjalnych informacji wynika, że wszystkie duże holdingi reklamowe otrzymały RFI (request for information). Wśród nich są m.in.GroupM (WPP), Omnicom Media Group, Dentsu Media, Publicis Media, IPG Mediabrands, Stagwell Media i Havas Media.
Spekuluje się, że przetarg obejmujący marki Nike i Jordan, rozpocznie się niedługo po Nowym Roku. Pierwszy etap powinien zakończyć się wiosną. Przetarg ma koordynować firma konsultingowa R3.
Przetarg nie dotyczy marki Converse, dla której od 2018 roku globalnie pracuje agencja Initiative (Mediabrands).
Nike od ponad dekady nie przeprowadzał globalnego przeglądu mediów. Dotychczas markę na różnych rynkach i w różnym zakresie obsługiwały różne agencje. Globalny budżet marketera szacowany jest na 1 mld dolarów rocznie.
Mówi się o tym, że niektóre agencje mogą jednak stracić więcej niż inne. Na przykład Mindshare, będący własnością WPP, zajmuje się planowaniem i zakupem mediów tradycyjnych dla Nike w Europie i na innych rynkach. Z kolei Stagwell pracuje dla marki w Europie i Azji, a Hakohodo - w Japonii.
W Stanach Zjednoczonych długoletni partner kreatywny, Wieden+Kennedy, jest główną agencją mediową Nike. Szacuje się, że budżet mediowy marki na rynku amerykańskim wynosi od od 300 do 400 milionów dolarów.
W ciągu ostatnich kilku lat Nike zgromadził pokaźną listę agencji cyfrowych, ponieważ wydatki na media przeniesiono głównie do internetu. Nie wiadomo jednak, czy agencje te zostały zaproszone do prezentacji.
Oczekuje się, że przegląd będzie skupiał się na marketingu efektywnościowym. Nike wycofał swoje produkty z Amazona w listopadzie 2019 r. i intensywnie inwestuje w e-commerce i sprzedaż bezpośrednią.
Nike jest znany z potężnych kampanii reklamowych, w których występują znani sportowcy i ikony kultury oraz porusza kwestie sprawiedliwości społecznej. Na przykład kampania "Dream Crazy" z udziałem Colina Kaepernicka została wyemitowana wkrótce po tym, jak gracz NFL ukląkł podczas hymnu narodowego, aby zaprotestować przeciwko znęcaniu się nad czarnoskórymi w USA
Przychody Nike w trzecim kwartale wzrosły o 3 proc. w 2021 r., do 10,4 mld dolarów.
Dołącz do dyskusji: Nike szykuje globalny przetarg mediowy. Budżet to 1 mld dolarów