Nowa ramówka TVP Kultura - nowe tematyczne kanały
TVP rusza z nowymi kanałami tematycznymi: Film, Historia i Rozrywka oraz wprowadza spore zmiany w TVP Kultura, także w kierownictwie.
Odejście od układu dniowego programu, na układ pasmowy, codzienny cykl „Wieczór z Kulturą” oraz pojawienie się bloków reklamowych, to najważniejsze zmiany w nowej ramówce TVP Kultura.
Krzysztof Koehler, powołany w zeszłym miesiącu na dyrektora TVP Kultura, zastępując na tym stanowisku Jacka Wekslera, mówił wczoraj o nowych założeniach programowych kanału pod jego władzą.
„Nie chcę, żeby była to kultura robiona dla artystów przez artystów. Kultura nie musi być postrzegana jako dobro elitarne, ale nie musi być też towarem na sprzedaż. Będziemy szukali pasów transmisyjnych do szerokiego odbiorcy. U nas, jak przez soczewkę, powinno być widać całą rzeczywistość kulturalną. Kultura dzisiaj nie jest ulokowana tylko w Warszawie, Krakowie i Poznaniu. Ostatnio byłem w Gorlicach. To miasto jest przykładem jednego wielkiego street artu, i taką kulturę i w takich ośrodkach, też będziemy prezentować. Na pewno nie będzie u nas Dody. Byłaby to moja osobista porażka” – powiedział wortalowi „Wirtualnemedia.pl” Krzysztof Koehler, dyrektor TVP Kultura.
„To właśnie w kulturze, a nie w polityce czy gospodarce, dzieją się rzeczy podstawowe dla życia duchowego i intelektualnego nas wszystkich” – mówił wczoraj Koehler.
Zasadniczą zmianą jest odejście od układu dniowego, na układ pasmowy programu. Znikła zasada, że każdy z dni tygodnia, związany był z jednym obszarem kultury.
„Ja bym wolał, żeby człowiek zainteresowany literaturą, odnalazł ją w naszym programie nie tylko jednego dnia, ale kilka razy w tygodniu. Widz powinien być do swojego ulubionego programu literackiego stopniowo wprowadzany różnymi pobocznymi formatami literackimi. To zasadnicza sprawa, dlaczego postanowiliśmy zrezygnować z układu dniowego w ramówce” – mówi nam szef TVP Kultura.
Z najważniejszych pasm w pierwszej kolejności należy wymienić „Wieczór z Kulturą” (codziennie od godz. 21:00).
Raz będą tam filmy: „The pillow book” Petera Greenewaya, „Taksówkarz” Martina Scorcese, „Matka królów” Janusza Zaorskiego, „Zawróconego” Kazimierza Kutza. Innym razem teatr, w tym transmitowany „na żywo” ze studia TVP Kultura spektakl „Brzeg-Opole” Joanny Drozdy i Marty Ojrzyńskiej, który zwyciężył w ostatniej edycji Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Sztukę zobaczymy 26 września. W paśmie „Wieczór z Kulturą” oprócz filmów i teatru również koncerty. Wydarzeniem października będzie Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
W TVP Kultura także najciekawsze, nie emitowane od dziesięcioleci polskie filmy telewizyjne. W magazynie „Telekino” (czwartek, godz. 17.00) zobaczyć będzie można filmy mistrzów polskiego kina - Kondratiuków, Stanisława Różewicza czy Janusza Majewskiego.
W nowej „Kulturze” więcej jest dokumentu. W paśmie „Więcej niż fikcja”, w sobotę o 22:30 i w niedzielę o 13:00, zobaczymy najgłośniejsze polskie i zagraniczne filmy dokumentalne, nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmowych i telewizyjnych.
W październiku będą to m.in. „Georgi i motyle”, „Zakazana drużyna”, „Polowanie”, „Kochankowie z Mińska”, „Młodzi Amerykanie”, „Don’t look back”. Dokument także w codziennym paśmie o 19:00. Natomiast w „Klasyce filmowego dokumentu” przedstawiane będą polskie i zagraniczne filmy, które tworzą kanon światowego dokumentu. Już w październiku m.in. „Samotna” Dimitrija Kabakowa, „Jak żyć”, Marcela Łozińskiego, „Chłopaki z Lambeth” Karela Reisza, „Fala” Piotra Łazarkiewicza.
Jak zwykle na antenie TVP Kultura nie zabraknie publicystyki.
„Studio Kultura” (emisja codziennie o godz. 20:00) będzie realizowanym „na żywo” programem szybkiego reagowania na ważne wydarzenia, jak chociażby niedawna sprawa Güntera Grassa. W ramach „Studia Kultura” widzowie znajda ponadto fleszowy skrót najważniejszych informacji kulturalnych dnia, przegląd prasy, omówienia premier teatralnych, filmowych, książkowych i muzycznych, felietony oraz reportaże.
„Studio emisyjne naszej publicystyki już przeszło gruntowne odświeżenie. W przyszłości zmieni się jeszcze bardziej. Chcemy jednak uniknąć podobieństwa ze studiem publicystyki Jedynki. Jeżeli chodzi o to, kto w tym studiu będzie gościł... Jak najmniej publicystów, a jak najwięcej artystów. Ja wiem, że czasami ciężko jest z nimi dojść do porozumienia, ale często w dyskusji prezentują oni oryginalny i nietypowy punkt widzenia. Zależy nam na wprowadzeniu do dyskusji osobistej interpretacji, odległej od obiegowych opinii, dostępnych w tej lub innej gazecie” – tłumaczy Koehler.
„Czy pojawi się w tych komentarzach lub w ogóle w programie jakaś cenzura? Nie sądzę. Jeżeli ktoś zaproponuje mi na przykład program w treści satanistyczny, to my go po prostu nie weźmiemy, tak widzę cenzurę w Kulturze. O żadnej innej nie może być mowy. A polityka, polityka jest nierozerwalna z kulturą. Mówi się przecież o kulturze politycznej, więc spodziewajmy się tematyki politycznej w programie”.
W oparciu o doświadczenia zagranicznych kanałów o profilu kulturalno-filmowym, jak francusko-niemiecki kanał ARTE, czy węgierska Duna TV, Biuro Reklamy TVP zamierza wprowadzić do TVP Kultura tzw. „miękkie” formy promocji. Należą do nich sponsoring i mecenat. Firmy sponsorujące wydarzenie poza antenowe będą mogły zaistnieć jako sponsor lub mecenas wydarzenia, jeśli realizowane ono będzie na antenie. Ponadto planowane są niestandardowe formy promocji takie jak informacja wkomponowana w czołówkę programu.
„Na antenie TVP Kultura pojawiać się będą wyłącznie materiały dostosowane do charakteru kanału. Zarówno nam, jak i firmom z nami współpracującym, zależy na tym, by były one jak najlepiej przyjęte przez widzów” – zapowiada Kazimierz Piekarz z Biura Reklamy TVP.
Oferta w TVP Kultura będzie przede wszystkim adresowana do potencjalnych sponsorów i mecenasów kultury z sektorów finansowego, bankowego i ubezpieczeniowego. Nie mniej ważnym sektorem będzie energetyczny oraz firmy i instytucje związane z kulturą, jak wydawnictwa książkowe i płytowe, dystrybutorzy filmowi i agencje artystyczne.
TVP Kultura jest jednym z trzech europejskich kanałów o profilu kulturalnym nominowanych w konkursie Hot Bird TV Awards do tzw. „satelitarnego Oskara”.
Do konkursu przystąpiło 100 kanałów tematycznych z 15 europejskich krajów. Jako jeden z trzech europejskich kanałów TVP Kultura otrzymała nominację w kategorii „Kultura/Edukacja”, a tym samym została uznana za jeden z najlepszych europejskich kanałów tematycznych o profilu kulturalnym. Podczas finałowej gali w Wenecji 28 września TVP Kultura będzie walczyć o zwycięstwo z niemiecką stacją Deutsche Welle oraz włoskim Rai Sat Nettuno 1/2.
Tematyczna ekspansja telewizji publicznej
TVP rusza także innymi kanałami tematycznymi. Będą to także Film, Historia i Rozrywka. - Żadnej popeliny - obiecują w TVP - podała "Gazeta Wyborcza".
TVP Historia
Przed końcem roku ma ruszyć kanał TVP Historia. Jak zapowiada jego dyrektor Artur Dmochowski, podobnie jak TVP Kultura ma on być dostępny drogą satelitarną i w sieciach kablowych. Na początek kanał będzie nadawał 14 godzin na dobę.
- Przewidujemy wykorzystanie filmów dokumentalnych i materiałów archiwalnych, filmów fabularnych, seriali i miniseriali dokumentalnych, form teatralnych i wreszcie magazynów informacyjno-publicystycznych - mówi "GW" Dmochowski. - Główne pasmo złożone będzie w wyważonych proporcjach z własnych produkcji, materiałów archiwalnych i zakupów zagranicznych.
Dmochowski tłumaczy, że jednym z najważniejszych założeń będzie stworzenie odpowiedniej oprawy dla materiałów: - Będą to studia z komentarzami ekspertów, dyskusjami historyków i publicystów na kontrowersyjne tematy. Pozwoli nam to na wykorzystanie nawet mało atrakcyjnych materiałów np. z lat 50. czy 60., które w otoczeniu inspirujących i pogłębiających komentarzy nabiorą nowych walorów świadectw minionego czasu, a może również ze względu na specyficzną poetykę walorów rozrywkowych, np. wystąpień Władysława Gomułki.
TVP Rozrywka
- Mamy sporo znakomitych pomysłów - chwali się Jarosław Burdek, dyrektor TVP Rozrywka. - Marzy mi się wykreowanie własnego stylu w rozrywce telewizyjnej i jestem przekonany, że jest to zadanie możliwe do wykonania.
Na czym będzie polegać nowy styl? Na odpowiedź musimy poczekać do wiosny przyszłego roku. Jest pomysł, by stacja była kodowana, choć jak mówi Burdek, w tej sprawie nie zapadła jeszcze ostateczna decyzja. TVP Rozrywka ma nadawać 24 godziny na dobę. - Tylko kanał nadający całą dobę może poważnie zaistnieć na rynku - mówi Burdek.
W ramówce będzie miejsce na wszelkie formaty rozrywkowe: talk-show, teleturnieje i magazyny rozrywkowe. Będzie także mnóstwo muzyki, kabaretów, seriali i filmów fabularnych. - Żadnej popeliny - obiecuje Burdek. - Tylko rozrywka na bardzo dobrym poziomie. To ma nas odróżniać od stacji komercyjnych. Oczywiście sięgniemy także po archiwalia. Szczegółów nie zdradzam, ale zapewniam, że będzie wiele miłych niespodzianek.
TVP Film
Premiera TVP Film planowana jest na kwiecień 2007 roku. Kanał będzie prezentował najciekawsze filmy fabularne i dokumentalne znajdujące się w zasobach TVP. - Część z tych pozycji będzie z pewnością dla widowni i krytyków odkryciem - mówi szef TVP Film Jerzy Kapuściński (dotychczas zastępca dyrektora TVP Kultura). Kanał będzie nadawał 20 godzin dziennie.
- Będziemy starali się wchodzić w koprodukcje niskobudżetowych polskich filmów fabularnych i dokumentalnych - dodaje Kapuściński. - Planujemy kontynuację projektów realizowanych wcześniej przez TVP Kultura, dzięki którym debiutanci zyskali szansę realizacji pierwszych filmów. Są to "30 minut", "Pierwszy dokument" i cykl "Polska - Rosja". Zamierzamy też produkować autorskie programy i magazyny o sztuce filmowej.
TVP Sport
W połowie października ruszy natomiast kanał TVP Sport, który będzie oferował transmisje z wielu dyscyplin sportu, z najważniejszych imprez rangi europejskiej i światowej. Na antenie TVP Sport będą też pokazywane rozgrywki ligowe koszykówki i siatkówki. Sporo miejsca zajmą też: pływanie, lekkoatletyka, sporty motorowe, hokej i piłka nożna (m.in. Liga Mistrzów i Puchar UEFA). W programie nie zabraknie serwisów informacyjnych, reportaży, programów publicystycznych, filmów dokumentalnych i fabularnych.
- Tygodniowo emitowanych będzie około 50 godzin programu premierowego, ponad 75 godzin transmisji i retransmisji oraz ponad 10 godzin informacji sportowych - powiedział Wirtualnemedia.pl Daniel Jabłoński, członek Kolegium Sportowego TVP.
Dołącz do dyskusji: Nowa ramówka TVP Kultura - nowe tematyczne kanały