SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W 2020 roku wzrósł czas oglądania telewizji o 5 minut. Wydatki reklamowe spadły o 3 proc.

W 2020 roku nowym liderem oglądalności rynku telewizyjnego wśród wszystkich widzów była TVP1, która wyprzedziła Polsat. W grupie 16-49 pierwsze miejsce zajął TVN. O 5 minut wydłużył się średni czas oglądania telewizji, ale zmniejszyły się wydatki reklamowe - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 20 minut i 58 sekund. W porównaniu do 2019 roku czas skrócił się o 4 minuty i 54 sekundy, a 2018 - o 3 minuty i 50 sekund - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Analizując dane od 2010 roku wynika, że w zeszłym roku ATV był jeden z najwyższych. Minimalnie dłużej Polacy telewizję oglądali w 2015 (o 2 minuty i 34 sekundy) i 2016 roku (o 47 sekund).

- Przeniesienie do internetu wszystkich obszarów życia: pracy, edukacji, zakupów, rozrywki, nie mogło ominąć telewizji. To znak, że nadchodzi nowa bardziej wielowymiarowa rzeczywistość. Telewizja wciąż posiada lwią część oglądalności, wspomniane ponad cztery godz. dziennie wobec 30 minut poświęcanych na treści wideo - komentuje Agnieszka Gosiewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Media. - Jednak ta druga wartość będzie się konsekwentnie zwiększać. Konsumenci zawsze znajdują treści, których poszukują, m.in. dlatego, że nie pozostają wierni ani jednemu medium, ani wybranemu programowi. Zatem największe wyzwanie nadawców będzie polegało na dotarciu do odbiorców tam, gdzie akurat są i dokładnie wtedy, kiedy to oni mają na to ochotę - dodaje.

TVP1 wyprzedziła Polsat, a TVP2 - TVN

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w 2020 roku zajęła TVP1, która awansowała z drugiej lokaty. Średni dobowy udział kanału względem 2019 roku zmniejszył się o 0,21 proc. do 9,66 proc. (najmniejszy spadek wśród tzw. „wielkiej czwórki”).

Na drugą lokatę spadł Polsat, którego udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 15,13 proc. do 8,36 proc. Jednocześnie był to największy spadek wśród dziesięciu czołowych stacji.

Podium uzupełnia TVP2, która wyprzedziła TVN. Udział stacji w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia ub.r. wyniósł 7,54 proc., po spadku względem 2019 roku o 9,59 proc.

Na czwarte miejsce spadł TVN (stacja miała 7,49 proc. udziału; w dół o 11,36 proc.).

Łączny udział czterech największych stacji zmniejszył się z 36,32 proc. w 2019 roku do 33,05 proc. w 2020 roku - najniższego poziomu w historii.

- Dane roczne pokazują, że najczęściej wybieramy nadal te same stacje telewizyjne, które w zestawieniach zamieniają się tylko miejscami. Najwięcej widzów gromadzą programy informacyjne i seriale, obydwa gatunki emitowane od kilkudziesięciu lat, a mimo roku bez najważniejszych wydarzeń sportowych, milionowa publiczność śledzi transmisje skoków narciarskich - komentuje szefowa Nielsen Polska.

Rekordy TVP Info, TVN24 i Polsat News

Wysokie roczne wyniki oglądalności zanotowały czołowe stacje informacyjne: TVN24 (5,36 proc.; do góry o 19,91 proc.; pozycja 5. w rankingu), TVP Info (4,82 proc.; + 32,42 proc.; awans z 7. na 6. miejsce; największy wzrost w top 10) i Polsat News (2,03 proc.; + 79,65 proc.; awans z 17. na 11. miejsce; zdecydowanie największy wzrost w top 20). W zeszłym roku kanały newsowe obszernie relacjonowały m.in. pandemię COVID-19, kampanię wyborów prezydenckich oraz liczne protesty.

TVN minimalnie przed Polsatem w 16-49, Siódemka 22 proc. do góry

Udział będącego liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 9,57 proc., po spadku o 13,47 proc.

Drugi był Polsat. Jego wynik w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia ub.r. zmniejszył się o 13,43 proc. do 9,54 proc.

Podium uzupełnia TVP2 (- 10,34 proc. do 6,42 proc.), a oczko niżej znalazła się TVP1 (- 8,77 proc. do 5,72 proc.).

Pierwszą piątkę uzupełnia Siódemka, która awansowała z miejsca szóstego. Jej udział wzrósł o 22,47 proc. do 4,47 proc.

Również i w tej grupie wysokie wyniki miały stacje informacyjne: TVN24 (3,47 proc.; do góry o 41,63 proc.), TVP Info (2,34 proc.; +49,04 proc.) i Polsat News (1,79 proc.; +141,89 proc.).

Dane najchętniej oglądanych stacji w grupie 16-59 lat.

„Teleexpress”, TCS i „M jak miłość” ratingowymi hitami

Największą widownię w 2020 roku zgromadziło specjalne wydanie dziennika TVP1 „Teleexpress” z 26 stycznia. Kilkuminutowa audycja, pokazana w przerwie konkursu PŚ w skokach narciarskich w Zakopanem, miała średnio 5,45 mln osób (1-minutowy zasięg na poziomie 5,77 mln widzów). Udział stacji w tym czasie wyniósł 38,47 proc.

Drugie miejsce należało do finałowego konkursu Turnieju Czterech Skoczni 2019/2020, który odbył się 6 stycznia w Bischofshofen (sportową imprezę wygrał Dawid Kubacki). Relacja w samej TVP1 miała średnio 5,15 mln osób (RCH 1 min na poziomie 9,40 mln). Udział stacji w tym czasie wyniósł 32,41 proc. Zawody transmitowane były również w Eurosporcie (widownia na poziomie 1,30 mln widzów) i TVP Sport (922 tys.). Łącznie konkurs miał 7,37 mln osób.

Podium uzupełnia serial „M jak miłość” z 14 kwietnia. Tego dnia produkcję śledziło średnio 5,06 mln widzów (31,29 proc. udziału; zasięg na poziomie 5,87 mln).

Drugie pod względem oglądalności wśród dzienników były „Wydarzenia” Polsatu, które zgromadziły 4,81 mln widzów (emisja 6 grudnia; 5. pozycja). Dziennik został wyemitowany tuż po pokazaniu Mikołajkowego Bloku Reklamowego 2020, który śledziło 5,82 mln osób.

Czwarte miejsce w ogólnym rankingu zajął „Sylwester Marzeń”. W TVP1 transmisja miała średnio 4,88 mln osób (31,48 proc. udziału).

Wśród 10 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 6 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Po dwie lokaty należały do programów TVP2 i Polsatu. Spośród poszczególnych kategorii programowych cztery pozycje w top 10 zajęły transmisje sportowe.

- Telewizyjny krajobraz stały i ukonstytuowany przez ostatnie lata, podlegający sezonowości i w znacznej mierze przewidywalny, został w okresie lockdownu zdecydowanie przeobrażony. Zawieszone produkcje, przesunięte premiery, odwołane wydarzenia sportowe kształtowały ramówki stacji telewizyjnych, które na bieżąco musiały dopasować się do potrzeb widzów spędzających w domu zdecydowanie więcej czasu, mając do dyspozycji treści dostępne na wielu urządzeniach. Zmiana stylu życia wpłynęła na zwyczaje związane z korzystaniem z mediów: przesunął się dobowy cykl dnia, zwolnił się czas przeznaczony na przygotowanie do wyjścia do pracy i transport, a zwiększył czas spędzany przed różnymi ekranami. Jednak po nietypowych tygodniach, w miarę możliwości i tam gdzie było to możliwe, w telewizji nastąpił powrót do znanych formatów. Niektóre rzeczy się nie zmieniają lub ich przemiana zachodzi w dłuższym okresie - informuje ekspertka.

Wśród programów rozrywkowych najwięcej widzów zgromadził reality-show „Rolnik szuka żony”, którego odcinek z 1 listopada śledziło 3,91 mln widzów. Z kolei na czele filmów znalazł się kultowy „Kevin sam w domu” (emisja 24 grudnia w Polsacie; 4,39 mln widzów).

Wydatki reklamowe zmalały o 3 proc.

Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2020 roku wyniosły 29,34 mld zł, co oznacza spadek w porównaniu do 2019 roku o 2,65 proc.

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 4,20 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 6,01 proc. niższe, niż w roku poprzedzającym.

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 3,23 proc. do 3,57 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP2 (1,65 mld zł; spadek o 1,08 proc.), a czwarta była siostrzana TVP1 (1,59 mld zł; + 0,75 proc.).

Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TVN7 z wpływami na poziomie 704,88 mln zł i wzrostem o 11,27 proc.

- Pod względem reklamowym telewizja zachowała przychody podobnej wielkości, przynajmniej w cenach cennikowych, a wśród głównych reklamodawców pozostają jak dotychczas firmy farmaceutyczne i sieci handlowe - komentuje Agnieszka Gosiewska.

Najwięcej na reklamę w telewizji w 2020 roku - 1,62 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki wzrosły rok do roku o 29,46 proc. Kolejne miejsca zajęły: Lidl Polska (681,11 mln zł; w dół o 6,14 proc.) i Polpharma (677,69 mln zł; - 5,32 proc.).

ATV - dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka.

Dołącz do dyskusji: W 2020 roku wzrósł czas oglądania telewizji o 5 minut. Wydatki reklamowe spadły o 3 proc.

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ciekawy
A to nie jest tak że statystyczny czas spędzony przed telewizorem rośnie, bo młodzi rezygnują z telewizji, więc w badaniu uwzględniane są przede wszystkim starsze osoby , które od zawsze oglądały więcej?

Czy nie przykrywa się spadków korzystających z telewizji, czasem spędzonym przed telewizorem?
odpowiedź
User
zenek
Wydatki spadły... jak się zwolniło (przepraszam, na umowie śmieciowej wszak się nie zwalnia) połowę składu, tłumacząc się COVID-19 to i wydatki spadły.
odpowiedź
User
ABC
Spadły wydatki również z powodu braku dostępnych wolnych czasów w telewizjach (lato i jesień).
A było tak, z powodu zbyt niskich cen. Ale nasi domorośli audytorzy, zaraportują zapewne konieczność dalszego negocjowania kosztów - przecież wydatki spadają!
odpowiedź