SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Darmowe serwisy streamingowe wyprzedzają płatne na wielu rynkach

Po kilku latach dominacji płatnych serwisów streamingowych, takich jak Netflix, rośnie znaczenie bezpłatnych usług. Według analizy firmy Omdia, w listopadzie 2023 roku po raz pierwszy średnia liczba subskrypcji SVoD na gospodarstwo domowe na wielu rynkach spadła. Rośnie za to zasięg bezpłatnych usług AVoD czy FAST.

Według analityków cytowanych przez advanced-television.com, kluczową rolę w tym procesie odgrywa rozwój YouTube. Zapewnia dostęp do alternatywnych treści wobec tych oferowanych przez nadawców czy płatne platformy. Na przykład materiały podróżników. - Apetyt na darmowe treści stale rośnie, a główne serwisy streamingowe wyraźnie uwzględniają to w swoich strategiach. Do końca 2024 roku wszystkie główne usługi SVoD będą miały tańsze pakiety z reklamami - stwierdziła Maria Rua Aguete, dyrektor ds. badań mediów i rozrywki w firmie Omdia.

W Europie szczególnie silne usługi nadawców

Omdia zauważa, że usługi FAST kontynuują trend wzrostowy, a kluczowi gracze w tym zakresie (Tubi, Roku) znaleźli się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych usług w ujęciu miesięcznym. Nieco inaczej wygląda sytuacja w Europie. Tam zaraz za YouTube najczęściej są serwisy streamingowe nadawców (BVoD). Na przykład w Wielkiej Brytanii drugie miejsce zajmuje BBC iPlayer, a w Niemczech drugie i trzecie miejsce przypadło ZDF Mediathek i ARD Mediathek, rozwiązaniom nadawców publicznych. Netflix jest dopiero piąty po bardzo popularnym za Odrą Amazon Prime Video.

Według Omdii, tradycyjni nadawcy i serwisy streamingowe, walczą też o uwagę widzów z serwisami społecznościowymi, takimi jak TikTok czy Instagram. Ich atutami są ogromne bazy użytkowników i angażujące treści. Na niektórych rynkach wciąż dużą popularnością cieszą się niekodowane kanały telewizyjne. Chociażby we Francji zajęły drugie miejsce.

- Krajobraz usług streamingowych nadal przechodzi znaczącą transformację. Z naszych danych wynika, że platformy mediów społecznościowych, w szczególności Instagram Reels, w połączeniu z rozwojem bezpłatnych opcji telewizyjnych, doprowadziły do zmian w zachowaniach konsumentów. Niezależnie od tego, czy zmiany te są odpowiedzią na wzrost kosztów utrzymania, zmęczenie płatnymi subskrypcjami, czy inne czynniki, podkreśla to zmieniające się preferencje konsumentów, którzy mają coraz więcej miejsc, do których mogą się udać, aby uzyskać dostęp do treści wideo – podsumowała Rua Aguete.

Co możemy obejrzeć za darmo w Polsce?

Także polscy użytkownicy mają do dyspozycji dużo bezpłatnych treści. Jeśli nie przeszkadzają im reklamy i nie chcą płacić za ich usunięcie, to alternatywą dla płatnego streamingu jest YouTube. Można tam znaleźć na przykład kanały popularnych podróżników, poświęcone zdrowiu, ćwiczeniom, kulinarne, poradnikowe, publicystyczne czy sportowe. Sukces kanału Zero (960 tys. subskrybentów) pokazuje, że YouTube to platforma, która pozwala na duże zasięgi. W Polsce za pośrednictwem serwisu nie można na razie oglądać wiodących kanałów telewizyjnych. Z powodzeniem działa jednak stream TV Republika ( w jakości HD).

Bezpłatnie jest oferowanych też większości treści wideo na żądanie z serwisu TVP VOD. W jego skład wchodzą też kanały za darmo: TVP1, TVP2, TVP Info, TVP Kultura, TVP Kobieta, TVP Sport, TVP Historia, TVP ABC, TVP Dokument, TVP Nauka, TVP Polonia, TVP Rozrywka, TVP Historia 2, Alfa TVP, TVP ABC 2, TVP Kultura 2, Belsat, UA-1, TVP World, TVP3 Białystok, TVP3 Bydgoszcz, TVP3 Gdańsk, TVP3 Gorzów Wielkopolski, TVP3 Katowice, TVP3 Kielce, TVP3 Kraków, TVP3 Lublin, TVP3 Łódź, TVP3 Opole, TVP3 Olsztyn, TVP3 Poznań, TVP3 Rzeszów, TVP3 Szczecin, TVP3 Warszawa i TVP3 Wrocław.

Od niedawna po likwidacji VOD.pl, bezpłatną sekcję ma Player.  W jej skład wchodzą starsze produkcje TVN, a także kanały: TVN, TVN7, TTV, Metro i stacje FAST: TVN Kultowe seriale, TVN Telenowele, TVN Serial o kobietach, TVN Momenty prawdy, TVN Prawo i życie, TVN Szkoła życia, TVN Szpitalne historie, TVN Życie jak w bajce, TVN Talk-show, TVN Usterka, TVN Rajska miłość, TVN w domu, TVN Kryminalne, TVN Rewolucje w kuchni i TVN Moto. Nadawca chce zwiększenia ich liczby w przyszłości. Po likwidacji Polsat Go, darmowego serwisu streamingowego nie ma Polsat. Pakiet Start w Polsat Box Go kosztuje jednak 30 zł rocznie, czyli równowartość 2,5 zł miesięcznie.

Kanały FAST, czyli bezpłatne stacje w streamingu z reklamami, można znaleźć też w serwisie streamingowym Pilot WP. Są to: Benchmark TV, Karuzela Śmiechu (wcześniej Kabaret TV), Patronite Podróże,  Glina TV, Pilot w Domu i Auto Pilot. Treści w modelu AVoD (darmowe wideo na żądanie z reklamami) i FAST oferuje także Rakuten TV. To stacje o profilu filmowym (Top Movies, Bigtime, Grjngo) i emitująca dokumenty o gospodarce Moconomy. W serwisie streamingowym za darmo obejrzymy też m.in. kanały muzyczne Trace Urban, Now 80s, Now 70s, Now Rock, Clubbing TV, informacyjne Euronews i Bloomberg, modowy Fashion TV, sportowy FIFA+ czy angielską wersję podróżniczego Travelxp.

Dołącz do dyskusji: Darmowe serwisy streamingowe wyprzedzają płatne na wielu rynkach

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl