Orange, Lidl i Play największymi reklamodawcami w telewizji, Biedronka i T-Mobile z największymi wzrostami GRP (TOP16)
Największymi reklamodawcami telewizyjnymi w pierwszej połowie br. były Orange, Lidl oraz Play, najwyższe wzrosty zanotowały Biedronka oraz T-Mobile - wynika z analizy domu mediowego Codemedia.
![fot. Shutterstock.com](https://static.wirtualnemedia.pl/media/top/finanes655shutdobre2.jpg)
Niekwestionowanym reklamowym liderem minionego półrocza wg GRP (GRP to wartość określająca siłę kampanii reklamowej poprzez procentowy lub liczbowy wskaźnik oglądalności) została marka Lidl (29 079 GRP), wyprzedzając zeszłorocznego zwycięzcę - Orange, który w bieżącym roku znacznie obniżył swoją aktywność telewizyjną (spadek z 37 165 do 24 055 GRP) i może stanąć na podium w kategorii największy spadek. Z rankingu wypadł Kaufland.
Największe wzrosty aktywności reklamowej w telewizji zanotowały Biedronka (o 85proc.) oraz T-Mobile. - To są jedyne marki, których aktywność związana z Euro 2016 znacząco wpłynęła na ich pozycję w rankingu. Ciekawe, czy w drugiej połowie roku ich aktywność będzie w związku z tym mniejsza. Wydaje się, że są to marki, które nie będę mogły sobie na to pozwolić - mówi Bartosz Zientek, group account director Codemedia.
![](finanes150dobre8.jpg)
Na uwagę zasługuje także fakt, że grupa powyżej 10 tys, GRP po pierwszym półroczu powiększyła się o 5 marek i nie są to marki związane z Euro. – Francuski turniej to „zaledwie” niecały miesiąc z półrocznej aktywności. Dlatego nie miało to aż tak wielkiego wpływu na skład tego zestawienia. Poza tym większość z tych marek, które były bezpośrednio związane z turniejem skupiło się tylko na tej właśnie aktywności. Np. Calsberg w okresie trwania turnieju wygenerował mniej GRP niż Lech, czy Tyskie, i to przy użyciu wyłącznie spotów sponsoringowych - dodaje Bartosz Zientek.
![](leki150.jpg)
W tegorocznym rankingu nie pojawiła się żadna marka największego obecnie reklamodawcy na rynku, czyli firmy Aflofarm Farmacja Polska. Wynika to jednak z bardzo szerokiego portfolio marek tej firmy. Podobnie wygląda sytuacja firm farmaceutycznych oraz producentów dóbr FMCG. Dlatego w zestawieniu nie mamy również produktów takich firm jak np. US Pharmacia, Nestle, czy Reckitt Benckiser.
Analiza została przeprowadzona na grupie wszystkich odbiorców powyżej 4 roku życia, a nie na grupie komercyjnej (16-49 lat), która mogłaby wypaczyć wyniki marek kierujących swoją komunikację do grup poza tym zakresem wiekowym (np. produkty dla dzieci lub dla seniorów).
Dołącz do dyskusji: Orange, Lidl i Play największymi reklamodawcami w telewizji, Biedronka i T-Mobile z największymi wzrostami GRP (TOP16)