SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rządową kampanię przeciw Rosji przygotowała firma powiązana z byłym wiceprezesem TVP. Zlecenie bez przetargu

Międzynarodowa akcja informacyjna „Stop Russia Now” została przygotowana przez firmę Tak Bardzo Group, za którą ma stać Piotr Pałka, były dziennikarz i wiceprezes Telewizji Polskiej - ustalił serwis Frontstory.pl. Zlecenie o wartości 18,6 mln zł trafiło do agencji bez przetargu, zapłacił Bank Gospodarstwa Krajowego.

Kampania "Stop Russia Now" została zainicjowana przez premiera Mateusza Morawickiego pod koniec kwietnia br. W pierwszej fazie objęła billboardy, które na mobilnych nośnikach trafiły na ulice wybranych europejskich miast, m.in. Paryża, Berlina czy Rzymu. Celem głównym akcji było poinformowanie opinii publicznej na świecie o konsekwencjach napaści Rosji na Ukrainę.

Przeprowadzenie kampanii zlecono Bankowi Gospodarstwa Krajowego. Szczegóły tej realizacji opisała w odpowiedzi na pytania Wirtualnemedia.pl rzeczniczka prasowa BGK, Anna Czyż. Kampania kosztowała niemal 23 mln zł.

Aktywności zostały zlecone dwóm podmiotom, obu w trybie zamówienia z wolnej ręki. Jak uzasadniało BGK, stało się tak "z uwagi na brak możliwości publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia bez wyboru jednego z trybów" przewidzianych ustawą o zarządzaniu kryzysowym.

Pierwszym wykonawcą była Fundacja Instytut Badań Rynkowych i Społecznych, której zlecono badania opinii publicznej. Natomiast firma Tak Bardzo Group otrzymała 18 577 560,97 zł (bez VAT) za zakup usług informacyjnych i promocyjnych potrzebnych do realizacji kampanii. Współpraca z agencją trwała dwa miesiące, począwszy od 20 kwietnia br.

Reporterzy: Kampania przygotowana przed podpisaniem umowy

Kto stoi za Tak Bardzo Group? „Choć prezeską agencji formalnie jest Paulina Pałka, na instagramowym koncie agencji natrafiamy na post z 2015 r. ze zdjęciem Piotra Pałki podpisanym hasztagiem #ceo” - czytamy w tekście śledczym w serwisie Frontstory.pl. Z kolei na archiwalnej stronie agencji reporterzy odnaleźli numer telefonu kontaktowego Piotra Pałki.

Pałka podczas rozmowy potwierdził, że to numer agencji Tak Bardzo Group i że pracował przy akcji Stop Russia Now, odpowiadając głównie za kreację

Piotr Pałka nie wyjaśnił reporterom, dlaczego Tak Bardzo Group wybrano do obsługi kampanii „Stop Russia Now”. Natomiast Bank Gospodarstwa Krajowego tłumaczy, że wysłał najpierw zapytanie ofertowe do czterech międzynarodowych agencji reklamowych, ale żadna się nie podjęła realizacji. Zapytanie rozesłano więc do mniejszych firm, z których tylko dwie przysłały propozycje. Obie miały spełniać wyznaczone kryteria, lecz tylko Tak Bardzo uzyskała zgody „wymaganych w niektórych państwach”.

Umowę podpisano 20 kwietnia. Już trzy dni później uruchomiono serwis internetowy kampanii, a premier Mateusz Morawiecki na konferencji prasowej ogłosił jej start. Piotr Pałka przekazał dziennikarzom Tak Bardzo, że agencja pracowała przy kampanii jeszcze przed podpisaniem umowy.

Na potrzeby akcji "Stop Russia Now" przygotowano 12 zestawów mobilnych (formaty reklam 6x3m2 i 5x2,5m2), które pokonały łączną trasę o długości 128 tys. kilometrów na terenie kilku państw: Polski, Niemiec, Holandii, Belgii, Francji, Włoch, Austrii, Węgier, Grecji i Bułgarii. Działania podjęte w ramach akcji objęły także aktywności PR, reklamy display i wideo w internecie, promocję w mediach społecznościowych.

Kim jest Piotr Pałka?

Piotr Pałka pracował dla portalu Fronda.pl i tygodnika „Do Rzeczy”. Wiosną 2017 roku dołączył do grona prowadzących program „Cztery strony” w TVP Info.

W sierpniu 2017 roku objął funkcję zastępcy dyrektora TVP1 ds. audycji rozrywkowych i artystycznych, a z początkiem 2018 r. w ramach zmian organizacyjnych przeszedł do biura programowego. Został zwolniony w czerwcu tego samego roku. W marcu 2019 roku został powołany przez Radę Mediów Narodowych do zarządu TVP, lecz jeszcze w tym samym miesiącu potem został najpierw zawieszony, a następnie zrezygnował.

Akcja „Stop Russia Now” przełożyła się na 202 publikacje internetowe w mediach na całym świecie. Kampania wywołała również zaangażowanie jej odbiorców, ponad 7,7 mln użytkowników odwiedziło stronę internetową akcji podczas jej trwania.

Serwis Frontstory.pl działa od grudnia 2021 roku, publikuje wyłącznie artykuły będące efektem dziennikarskich śledztw. Teksty przygotowują dziennikarza we współpracy researcherzy OSINT (biały wywiad) i analitycy danych.

Za projektem stoi utrzymująca się z grantów Fundacja Reporterów. Poprzez wydawcę serwis należy do sieci Global Investigative Journalism Network (GIJN) i Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP).

Dołącz do dyskusji: Rządową kampanię przeciw Rosji przygotowała firma powiązana z byłym wiceprezesem TVP. Zlecenie bez przetargu

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
rączka
rodzina na swoim
0 0
odpowiedź
User
A
Skasowali komentarz, znaczy szczucie polakow na Rosje za ich własne pieniądze jest tematem zakazanym?
0 0
odpowiedź
User
nigdy więcej durniów z pis
te pisowskie kundle naprawdę pragną wpędzić nas w wojnę. Brzydzę się nimi
0 0
odpowiedź