SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kanał sprzedający wycieczki nad Wisłą? Wiceszef Itaki: polski rynek turystyczny jest specyficzny

W noc sylwestrową minie 14 rocznica zakończenia emisji satelitarnej kanału Podróże TV. W Niemczech podobna stacja nazywa się Sonnenklar.TV i nadal prężnie działa. - Polski rynek turystyczny jest specyficzny i nie wszystkie rozwiązania popularne w innych krajach mają zastosowanie u nas - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Piotr Henicz, wiceprezes biura podróży Itaka.

Niemiecki kanał Sonnenklar.TV działa od prawie 20 latNiemiecki kanał Sonnenklar.TV działa od prawie 20 lat

Kanał Podróże TV powstał w 2003 roku. Za pośrednictwem stacji można było kupić urlop w różnych zakątkach świata. Nie brakowało też programów dotyczących konkretnych kierunków wakacyjnych, porad i wywiadów. Kanał realizował materiały m.in. w Hiszpanii i Portugalii. Sprzedawał także tanie wycieczki na Dominikanę. Stacja musiała płacić operatorom kablowym i platformom cyfrowym za obecność na ich listach kanałów, co powodowało, że jej utrzymanie było bardzo drogie.

W 2006 roku branżą turystyczną wstrząsnął upadek biura podróży Open Travel, które często ogłaszało się w kanale i było jednym z jego właścicieli. W wyniku tej plajty pokrzywdzonych zostało 1,3 tysiąca turystów i kontrahentów, a emisję Podróże TV zawieszono.

 

W październiku 2006 roku za 1,5 mln zł fundusz inwestycyjny Capital Partners kupił wszystkie akcje PTV Production, spółki produkującej Podróże TV i właścicielki koncesji dla stacji.  Pod koniec tego samego roku kanał wznowił nadawanie przez satelitę Hot Bird 8, gdzie był niekodowany. Zarówno Podróże TV, jak i wówczas związana z Capital Partners Superstacja borykały się z problemami dystrybucyjnymi. Operatorzy domagali się zaległych pieniędzy za udostępnianie stacji swoim abonentom, jak to ma miejsce w przypadku kanałów telezakupowych. Ostatecznie 31 grudnia 2008 roku, zakończono emisję satelitarną Podróże TV. Stacja działała jeszcze jakiś czas jako portal internetowy, ale z sieci także zniknęła.

Niemiecki odpowiednik Podróże TV działa od prawie 20 lat

Pierwotnie pasmo Sonnenklar.TV było częścią programu „Urlaubsreif”, nadawanego przez nieistniejący już niemiecki kanał TM3. W marcu 2003 roku uruchomiono osobny kanał telewizyjny pod taką nazwą. Do dziś prowadzi on niekodowaną emisję na najpopularniejszej za Odrą pozycji orbitalnej Astra 19,2E (transponder 12,574, polaryzacja H, SR=22000, FEC=2/3), jest dostępny w sieciach kablowych i w naziemnej telewizji cyfrowej. Stacja posiada też swoją aplikację mobilną i HbbTV. Sam kanał telewizyjny dociera do 39 mln gospodarstw domowych.

Aż 80 godzin programów tygodniowo realizowanych jest na żywo. Wyluzowani prowadzący zachęcają widzów do skorzystania z ofert specjalnych. Czasami realizowane są wejścia na żywo z hoteli w kurortach. Sonnenklar.TV sprzedaje zarówno egzotyczne wycieczki do dalekich zakątków świata, jak i wakacje w najpopularniejszych kierunkach turystycznych (Egipt, Turcja, Grecja, Maroko, Hiszpania), w samych Niemczech czy Polsce. Nie brakuje też ofert dotyczących agroturystyki. Zazwyczaj po kilkuminutowej wypowiedzi prezentera i prezenterki, na antenie jest emitowany materiał o danej wycieczce czy hotelu.

Stacja posiada sonnenklar.TV Continental Hotel w egipskiej Hurghadzie i statek o takiej samej nazwie, który pływa po Nilu. Od listopada 2016 roku kanał jest w własnością egipskiego miliardera Samiha Sawirisa. Sawiris jest także właścicielem kurortu El Gouna nad Morzem Czerwonym. Wcześniej mająca siedzibę w Monachium stacja należała do spółek Euvia Media i FTI Touristik Group. Sonnenklar TV chwali się na stronie, że w czerwcu 2018 roku przekroczył granicę 11 mln zadowolonych klientów. Łączna sprzedaż w sezonie 2016/2017 miała przekroczyć 532 mln euro. Świeższych danych nadawca nie podaje.

Zobacz także: Travel Channel jak History? Stawia na kulinaria, duchy i potwory

Czy podobny kanał może powstać w Polsce?

Piotr Henicz, wiceprezes Itaki pytany czy taka stacja mogłaby odnieść sukces w Polsce zwraca uwagę na sytuację biur podróży, które dopiero co miały problemy związane z pandemią koronawirusa, a obecnie muszą mierzyć się ze skutkami inflacji.

- Polski rynek turystyczny jest specyficzny i nie wszystkie rozwiązania popularne w innych krajach mają zastosowanie u nas. Nie sądzę, żeby polskie biura podróży, szczególnie w obecnym czasie,  były zainteresowane inwestycjami w kanał telewizyjny, szczególnie bez gwarancji realnych korzyści w najbliższej przyszłości - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Henicz.

Nie bez znaczenia są też przyzwyczajenia odbiorców. Kiedy Polacy zaczęli na szeroką skalę latać na wakacje, był już szeroko dostępny internet. Historia niemieckich kanałów telezakupowych sięga lat 90. - Aktualnie rozwijana jest sprzedaż przez nowoczesne aplikacje mobilne, widać także powrót Klientów do „zakupów stacjonarnych" czyli  rezerwacji  wyjazdów bezpośrednio w Salonach Sprzedaży - zauważa Henicz.

Sonnenklar.TV mógł też łatwiej dotrzeć do niemieckich odbiorców dzięki niekodowanej emisji satelitarnej. U naszego zachodniego sąsiada FTA w standardowej rozdzielczości są nawet płatne w Polsce kanały tematyczne (Eurosport 1, Disney Channel, MTV, Comedy Central, Nickelodeon, HGTV i TLC). Taka forma odbioru, niewymagająca płacenia operatorom płatnej telewizji za umieszczenie stacji na liście, jest więc bardzo popularna.

Dołącz do dyskusji: Kanał sprzedający wycieczki nad Wisłą? Wiceszef Itaki: polski rynek turystyczny jest specyficzny

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Do Winnickiego Napiszcie!
Napiszcie do Winnickiego a on stworzy taki kanał żaden problem.
odpowiedź
User
ms
Poprawna forma to "do Dominikany", nie "na Dominikanę". Dominikana jest państwem leżącym na wyspie Haiti.
odpowiedź