Kolejne grzywny za nieuczciwe pokazy handlowe. UOKiK zawiadomił prokuraturę
Prezes UOKiK ukarał trzy spółki, w tym członków ich zarządów, za nieprawidłowości przy organizacji pokazów handlowych. Łącznie mają zapłacić ponad 3,6 mln zł.
Jak poinformowano we wtorkowym komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kontrolerzy przy wsparciu pracowników Inspekcji Handlowej zweryfikowali 27 pokazów handlowych różnych firm. "Praktyki jakich dopuszczali się przedstawiciele sprawdzanych firm, często stanowiły nie tylko naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, ale mogły stanowić przestępstwa" - przekazano w komunikacie.
Dodano, że prezes UOKiK Tomasz Chróstny złożył dotychczas osiem zawiadomień do prokuratury, dopatrując się w działaniach badanych podmiotów oszustw, m.in. finansowych. W dwóch przypadkach zgłoszenia obejmowały podejrzenie udziału handlowców w zorganizowanych grupach przestępczych.
- Na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach szczególnie narażone są osoby starsze. Nieuczciwi handlowcy często wykorzystują ich problemy zdrowotne. Seniorzy zapraszani są na spotkania pod fałszywym pretekstem, np. darmowych badań wzroku czy płuc. Tak było w przypadku firm, wobec których prowadziliśmy postępowania w ostatnim czasie. Większość umów jest zawierana z konsumentami powyżej 60. roku życia - podkreślił w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Grzywny od UOKiK za pokazy handlowe
"Jak do tej pory trzy z postępowań zakończyły się decyzjami o nałożeniu kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Ich łączna suma przekracza 3,6 mln zł i obejmuje kary dla członków zarządu. Ponadto prezesi zarządów dwóch firm, którymi zainteresował się Prezes Urzędu, mają odpowiedzieć finansowo za utrudnianie kontroli" - podano.
CZYTAJ TEŻ: UOKiK znów karze za fałszywe opinie w internecie
Do ukaranych spółek należy firma Redice (1,8 mln zł kary nałożonej na firmę oraz 325 tys. zł na jej prezesa), Healthy Life (550 tys. zł kary na firmę, oraz 100 tys. zł na prezesa) oraz Better Life Technology (400 tys. zł na firmę oraz 375 tys. zł na członków zarządu firmy). Decyzje nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do sądu - poinformował UOKiK.
UOKiK: jak wprowadzano w błąd na pokazach handlowych
Firma Redice oferuje m.in. artykuły AGD, produkty wełniane, naczynia i noże kuchenne. Według ustaleń UOKiK telemarketerzy działający na zlecenie firmy zapraszali konsumentów na bezpłatne badania płuc, ukrywając sprzedażowy charakter spotkań. Na miejscu przedstawiciele spółki sugerowali, że możliwość zakupu prezentowanych produktów to oferta specjalna, dostępna po okazyjnej cenie, wyłącznie dla wylosowanych szczęśliwców. Przedstawiciele spółki sugerowali przy tym, że skorzystanie z oferty promocyjnej wyłącza prawo odstąpienia od umowy.
- Jeśli umowa jest zawierana poza siedzibą przedsiębiorcy, np. podczas pokazu, konsument może odstąpić od niej bez konsekwencji w ciągu 14 dni, tak jak w przypadku każdej innej formy sprzedaży na odległość, np. przez internet. W przypadku, kiedy umowa zostanie podpisana podczas wycieczki, albo nieumówionej wizyty do domy konsumenta, czas na odstąpienie od niej jest wydłużony do 30 dni - komentuje Tomasz Chróstny.
W komunikacie dodano, że osoby, które dały się skusić na „okazyjne zakupy” były nakłaniane do podpisania umów o kredyt konsumencki, co jest zakazane w trakcie tego typu sprzedaży. Spółce zarzucono też przyjmowanie płatności od klientów przed upływem ustawowego terminu na odstąpienie od umowy, co jest prawnie zakazane.
Z kolei w trakcie pokazów organizowanych przez Healthy Life sprzedawano m.in. sprzęty AGD, kremy oraz produkty wełniane - zgłoszone do rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych jako wyroby medyczne. UOKiK podkreśla, że sprzedaż takich wyrobów poza lokalem przedsiębiorstwa jest niedozwolona.
- Do zakupów miały zachęcać nieprawdziwe informacje sugerujące, że konsumenci będą mieli okazję kupić produkty po cenach znacznie niższych niż katalogowe. Tymczasem spółka w rzeczywistości nigdy nie sprzedawała oferowanych towarów po cenach określanych jako katalogowe. Podobnie jak w przypadku spółki Redice, przedstawiciele firmy Healthy Life nakłaniali swoich klientów do podpisania umów o kredyt konsumencki oraz przyjmowali od nich płatności przed upływem ustawowego terminu na odstąpienie od umowy - opisano w komunikacie Urzędu.
Jeśli chodzi o firmę Better Life Technology, to według ustaleń UOKiK zawierała na pokazach z konsumentami umowy sprzedaży m.in. wyrobów medycznych. Podobnie jak dwie inne ukarane spółki Better Life Technology doprowadzała do zawarcia z uczestnikami pokazów umów kredytu konsumenckiego i przyjmowała od konsumentów płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
We wrześniu 2022 roku prezes UOKiK nałożył na firmę Expectes ponad 2,3 mln zł kary za wprowadzanie klientów w błąd. Spółka zapraszała konsumentów na pokazy pod pretekstem udziału w akcji „Polska Przedsiębiorcom” i obiecywała prezenty za udział w spotkaniach. W rzeczywistości akcja nie istniała, a upominki nie były darmowe.
Dołącz do dyskusji: Kolejne grzywny za nieuczciwe pokazy handlowe. UOKiK zawiadomił prokuraturę