Polska e-reklama: ARBO wyprzedza Google
W listopadzie ub.r. ARBOinteractive było największą siecią reklamową w polskim internecie. Liderujące wcześniej w tym zestawieniu Google spadło na drugie miejsce.
Serwisy Grupy ARBOinteractive w listopadzie ub.r. odwiedziło prawie 17 mln użytkowników, zapewniając im zasięg wynoszący niecałe 93 proc. Dzięki temu ARBOinteractive wyprzedziło Google, stając się największą siecią reklamową w polskim internecie. Google straciło pozycję lidera po raz pierwszy od października 2007 roku.
Ten wzrost zasięgu ARBOinteractive wynika przede wszystkim z przejęcia przez tę sieć sprzedaży reklam w serwisach z Grupy Pino.pl, które odwiedza miesięcznie ok. miliona użytkowników (więcej na ten temat).
Największe sieci reklamowe w polskim internecie (dane Megapanel PBI/Gemius z listopada 2010) | |||
nazwa | użytkownicy (real users) | zasięg | |
1 | Grupa ARBOinteractive | 16 962 998 | 92,97% |
2 | Grupa Google | 16 783 567 | 91,99% |
3 | sieć reklamowa ARBOnetwork | 16 448 516 | 90,15% |
4 | sieć reklamowa IDMnet | 15 887 855 | 87,08% |
5 | Grupa Onet.pl | 13 317 518 | 72,99% |
6 | Grupa Wirtualna Polska | 12 180 800 | 66,76% |
7 | Grupa nasza-klasa.pl | 11 908 007 | 65,27% |
8 | Grupa Gazeta.pl | 11 752 874 | 64,42% |
9 | sieć reklamowa Ad-vice | 11 721 067 | 64,24% |
10 | Grupa Allegro.pl | 11 603 882 | 63,60% |
11 | youtube.com | 11 513 177 | 63,10% |
12 | Grupa Interia.pl | 11 440 665 | 62,71% |
13 | Grupa O2.pl | 10 209 094 | 55,96% |
14 | facebook.com | 9 145 442 | 50,13% |
15 | sieć reklamowa BizOn media | 7 833 291 | 42,93% |
Jeszcze w czerwcu ub.r. to Google oferowało reklamodawcom największy zasięg w polskim internecie (zobacz całe zestawienie z tego okresu). Jednak w ciągu pięciu miesięcy serwisy giganta z Mountain View zyskały ok. 500 tys. użytkowników w naszym kraju, podczas gdy witryny Grupy ARBOinteractive – ok. 900 tys.
Z czołówki internetowych sieci reklamowych wypadł Ad.net, należący do będącej w stanie upadłości Internet Group (więcej o tej firmie). Pod koniec roku z Ad.netu odeszli zarządzający nim Maciej Mincer i Maciej Musioł, którzy objęli kierownictwo w nowej sieci reklamowej – Evolution Media Net (więcej o niej).