SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polski handel mobilny rośnie trzy razy szybciej niż cały e-commerce

Handel mobilny rośnie w Polsce trzykrotnie szybciej niż cały sektor e-commerce - wynika z badania firmy Ipsos.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Od 2013 do 2016 roku średnia roczna stopa wzrostu handlu mobilnego w Polsce ma wynieść 32,8%, w porównaniu do 10,4% wzrostu w przypadku e-handlu ogółem (uwzględniającego już handel mobilny).

Przez ostatnie kilka lat obserwowano stabilny wzrost obu sektorów. W przypadku rynku mobilnego, od 2013 roku widoczne jest stałe zwiększanie się poziomu zaangażowania konsumentów - od prawie 1,5 mld zł wydanych w 2013 roku, do prawie 3,5 mld zł przewidywanych na rok 2016.

Zgodnie z wynikami badania, 26% polskich kupujących online w ciągu 12 miesięcy robiło zakupy za pomocą smartfona, a 16% na tablecie.

Urządzenia mobilne nie służą konsumentom tylko do zakupów, ale także do poszukiwania dodatkowych informacji z nimi związanych. 37% polskich użytkowników smartfonów poszukiwało informacji o sklepie lub firmie, 27% czytało na telefonach recenzje lub opinie innych klientów, a 22% porównywało na nim ceny będąc już w sklepie.

Największą zaletą płacenia przez aplikacje służące do dokonywania płatności mobilnych jest wygoda - stwierdziło tak 46% respondentów. 39% wybiera szybkość, a dla 26% największą wygodą jest brak konieczności noszenia ze sobą fizycznego portfela. Innymi atrybutami aplikacji postrzeganymi jako zalety są: możliwość przypomnienia o zniżkach i kuponach (opcja wybrana przez 22% użytkowników smartfonów lub tabletów), otrzymywanie natychmiastowego potwierdzenia płatności (21%) oraz trzymania w jednym miejscu wszystkich dowodów zakupu niezbędnych do ewentualnych zwrotów (20%).

59% globalnych zakupowiczów mobilnych ma od 18 do 34 lat. W przypadku wszystkich nabywców online stanowią oni 44%.

Wśród opcji umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych, najpopularniejszym sposobem płatności w Polsce jest PayPal, wybierany przez 28% użytkowników smartfonów i 16% właścicieli tabletów.

Jako główną wadę zakupów i płatności mobilnych, użytkownicy smartfonów w Polsce postrzegają niewygodę samego procesu i dlatego do zakupów wybierają chętniej takie urządzenia jak komputer czy laptop (twierdzi tak 52% kupujących online, którzy posiadają smartfona, ale nie używają go do zakupów online). Tacy użytkownicy rzadko mają potrzebę kupienia czegoś "po drodze" (32% stwierdza, że jest to główny powód nie kupowania online), a 25% z nich nie postrzega procesu zakupów mobilnych na swoim urządzeniu jako przyjaznego użytkownikowi.

Najpopularniejsze medium dla e-zakupów stanowią strony internetowe. W ciągu ostatnich 12 miesięcy 69% polskich kupujących przez smartfony kupowało online posługując się przeglądarką, podczas gdy aplikacją - 35%.

Badanie zostało przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie PayPal na reprezentatywnej próbie 800 (łącznie 17 519) dorosłych użytkowników (w wieku 18+), którzy posiadają/korzystają z urządzenia z dostępem do internetu, w 22 krajach (Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Austria, Szwajcaria, Włochy, Hiszpania, Holandia, Szwecja, Norwegia, Dania, Polska, Turcja, Rosja, Izrael, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Stany Zjednoczone, Kanada, Brazylia, Meksyk, Chiny, Australia). Wywiady zostały przeprowadzone internetowo, w dniach 9 września - 3 listopada 2014 r. (w Polsce pomiędzy 7 i 31 października na próbie 787 użytkowników). Metodologia obejmowała internetowy kwestionariusz ilościowy. Dane zostały zważone pod kątem znanej częstotliwości zakupów kupujących online we wszystkich krajach i profilu demograficznego użytkowników internetu w 7 krajach. Ipsos przeanalizował relacje pomiędzy wskaźnikami makroekonomicznymi, takimi jak rozwój populacji całkowitej i internetowej (źródło: Bank Światowy), rozwój PKB (źródło: Bank Światowy), rozwój sprzedaży detalicznej i online (źródło: prognozy gospodarcze OECD i PWC) oraz dane z badań (penetrację i średnie wydatki na osobę), aby oszacować przewidywaną wielkość przyszłych kategorii wydatków.

Dołącz do dyskusji: Polski handel mobilny rośnie trzy razy szybciej niż cały e-commerce

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl