Polski internauta korzysta z 5,7 subskrypcji, za każdą płaci do 50 zł. Najpopularniejsze Netflix, Spotify i Wyborcza.pl
Polscy użytkownicy usług subskrypcyjnych korzystają średnio z 5,7 takich zobowiązań, płacąc po kilkadziesiąt zł miesięcznie. Najpopularniejsze są platformy z filmami i serialami, na czele z Netflixem.
W sondażu zrealizowanym przez Fundację Digital Poland 25 proc. polskich użytkowników usług subskrypcyjnych zadeklarowało, że korzysta obecnie z jednej takiej usługi. 21 proc. ma wykupione dwie, a 17 proc. - trzy.
Przeciętna liczba usług przypadająca na użytkownika wyniosła 5,7.
- Zakupy w modelu subskrypcyjnym w Polsce zyskują na popularności, szczególnie w obszarze rozrywki. Można się nawet pokusić o stwierdzenie, że cała rozrywka idzie w tę stronę w takiej formule oglądamy zarówno filmy i seriale, słuchamy muzyki, oraz audiobooków, gramy w gry komputerowe, jak i kupujemy abonamenty do kina czy teatru. Nawet drona można mieć już w subskrypcji. Niezmiennie najczęściej wybieranymi usługami w tym modelu są serwisy VOD. To pokazuje, że rynek wideo na żądanie nad Wisłą rośnie i ma się dobrze - komentuje Maciej Gozdowski, dyrektor zarządzający Playera w TVN Grupie Discovery.
Platformy VoD popularniejsze od telekomów
53 proc. użytkowników subskrypcji korzysta z platform z filmami i serialami. 48 proc. ma wykupione usługi telekomunikacyjne i telewizyjne, 38 proc. - usługi dla domu typu prąd, gaz i czynsz, a 28 proc. - różnego rodzaju ubezpieczenia.
26 proc. deklaruje używanie muzycznych serwisów streamingowych, 10 proc. - płatnych gier i aplikacji mobilnych, 9 proc. - platform z audiobookami, a 6 proc. - prasy w formie cyfrowej.
Największy udział osób najmłodszych (w wieku 18-24 lat) jest wśród subskrybentów platform muzycznych (44 proc.) i z grami wideo (27 proc.), a tych najstarszych (50-65 lat) - wśród użytkowników usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych (58 proc.) i usług dla domu (48 proc.).
Netflix, Spofity i Wyborcza.pl najpopularniejsze
Aż 86 proc. wszystkich respondentów zna Netflixa. Wśród platform VoD kolejne pozycje zajmują platformy nadawców telewizyjnych: HBO GO (71 proc. wskazań), Ipla (70 proc.), Player (65 proc.) i Canal+ (62 proc.).
Ipla zniknęła z końcem sierpnia w ramach rebrandingu kluczowych marek Grupy Polsat Plus, zastąpiły ją darmowa platforma Polsat Go i subskrypcyjna Polsat Box Go.
Z portali tytułów prasowych w modelu subskrypcyjnym najbardziej znana jest Wyborcza.pl (60 proc.) przed Newsweek.pl (48 proc.) i serwisem „Rzeczpospolitej” (41 proc.).
- O tym, że przed tym modelem biznesowym rysuje się dobra przyszłość, świadczy też fakt, jak wiele osób deklaruje chęć korzystania z nowych usług w formie abonamentu. Tutaj szczególnie otwarte są kobiety. Odpowiedzi na pytanie dlaczego tak jest można szukać w głównych powodach wyboru takich rozwiązań tj. wygoda, ochrona środowiska oraz atrakcyjna cena. Użytkownicy cenią sobie także łatwość rezygnacji z usługi, co potwierdzają także nasze doświadczenia. Finalnie cieszyć może fakt, że sam model biznesowy jest oceniany przez Polaków bardzo dobrze, według badania, aż 46% spośród nas nie widzi żadnych wad - zauważa Dorota Adamczyk, chief revenue officer Wyborcza.pl w Agorze.
Wśród subskrypcyjnych platform muzycznych najpopularniejsze są Spotify (66 proc. wskazań) i YouTube Premium Music (65 proc.).
W kategorii platform z grami wideo PlayStation Plus z 40 proc. wskazań nieznacznie wyprzedza Xbox Game Pass (38 proc.).
Żadnej platformy edukacyjnej w modelu subskrypcyjnym nie zna dwie trzecie respondentów. Natomiast po 13 proc. wskazało Udemy i Strefakursow.pl.
W przypadku usług subskrypcyjnych dla biznesu zdecydowanie najpopularniejszy jest Microsoft (64 proc. wskazań), a dalej są Symfonia (Sage) i Comarch (po 20 proc.).
Wśród użytkowników subskrypcji 12 proc. w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce wykupić dostęp do platformy muzycznej, 11 proc. - do platformy VoD, a 8 proc. - do zajęć sportowych.
Wygoda i filmy największymi atutami platform VoD
28 proc. respondentów jako motywację do skorzystania z subskrypcyjnych platform VoD w ciągu najbliższych 6 miesięcy podało szeroką i interesującą ofertę filmową, 15 proc. - ciekawą ofertę programów, a 13 proc. - to że lubią telewizję. Natomiast tylko 1 proc. wskazał brak czasu na tradycyjną telewizję.
Z kolei dla 29 proc. ankietowanych największą korzyścią z usług subskrypcyjnych jest wygoda w korzystaniu z nich (także przy realizacji płatności). Wysoką jakość obrazu wskazało tylko 2 proc., a brak reklam - 4 proc.
46 proc. użytkowników subskrypcji uważa, że takie usługi nie mają żadnych wad. Dla 19 proc. mankamentem są zbyt wysokie ceny i mniej korzystne warunki dla stałych niż nowych subskrybentów.
Właśnie niższe ceny jako najważniejszą z pożądanych zmian wskazało prawie trzy czwarte ankietowanych.
Subskrypcje kosztują po kilkadziesiąt tys. zł
W przypadku większości kategorii usług subskrypcyjnych użytkownicy zadeklarowali, że płacą miesięcznie do 50 zł. Przy platformach muzycznych 51 proc. wskazało przedział 11-30 zł, a przy platformach edukacyjnych - 37 proc.
Największy udział wskazań przedziału 0-10 zł jest w przypadku aplikacji i gier mobilnych (32 proc.) i platform edukacyjnych (24 proc.).
47 proc. użytkowników samodzielnie płaci za platformy VoD, 43 proc. - za usługi telekomunikacyjne i telewizyjne, a 33 proc. - za usługi dla domu.
Jak Polacy płacą za usługi subskrypcyjne
W sumie 72 proc. użytkowników usług subskrypcyjnych zdarza się płacić za nie kartą płatniczą. Główną przyczyną jest wygoda (27 proc. wskazań), a wśród innych są łatwość zapisania danych karty w systemie (13 proc.) i wysoki poziom bezpieczeństwa (10 proc.).
Najpopularniejszymi metodami płatności za subskrypcje internetowe są przelewy: internetowe, tradycyjne i zlecenia stałe, a także systemy Blik i Peo Pay.
W przypadku usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, usług dla domu i ubezpieczeń najczęściej wybierane są przelewy tradycyjne.
Sondaż został przeprowadzony od 16 do 23 lipca br. na reprezentatywnej grupie 1 tys. Polaków w wieku 18-65 lat, którzy przez ostatnie 12 miesięcy kupili coś w internecie. Badanie zrealizowano metodą CAWI na panelistach GfK Access Panel.
Dołącz do dyskusji: Polski internauta korzysta z 5,7 subskrypcji, za każdą płaci do 50 zł. Najpopularniejsze Netflix, Spotify i Wyborcza.pl