Ponad 18 milionów Polaków korzysta z serwisów społecznościowych
Ponad 18 milionów Polaków korzysta z serwisów społecznościowych. W internetowe społeczności zaangażowani są niemal wszyscy – w przeciągu miesiąca zagląda na nie 99 proc. internautów. Większość z nich zostawia w sieci swoje prywatne dane - wynika z raportu opublikowanego przez Polskie Badania Internetu.
Według badania Megapanel PBI/Gemius, w ciągu ostatnich kilku lat wyraźnie wzrosło zainteresowanie internautów serwisami społecznościowymi. W styczniu 2006 roku serwisy te odwiedzało niewiele ponad połowa internautów (57,5 proc.). W styczniu 2011 roku serwis z tej kategorii odwiedził już prawie każdy internauta (99,3 proc.).
Na najpopularniejszą witrynę społecznościową nk.pl w ciągu miesiąca zagląda 68 proc. internautów, czyli ponad 12 mln osób. Podobny wynik odnotowuje witryna youtube.com, na którą w ciągu miesiąca zagląda 65 proc. internautów. Na trzecim miejscu uplasował się Facebook, którego zasięg w ciągu roku wzrósł o 36 pkt. proc., z 18 proc. w styczniu 2010 r. do 54 proc. w styczniu 2011 r.
Z przeprowadzanego przez Polskie Badania Internetu sondażu wynika, że respondenci intensywnie korzystają z internetu w celu podtrzymania relacji z innymi osobami. 72 proc. osób deklaruje korzystanie z serwisu społecznościowego w ciągu ostatniego miesiąca, a 70 proc. deklaruje przeglądanie profili innych osób na tychże stronach. Aktywności w social media nie ograniczają się jednak tylko do biernego przeglądania zastanych treści – 58 proc. respondentów komentuje aktywności innych osób, 52 proc. wysyła linki, a 49 proc. bierze udział w dyskusjach on-line.
94 proc. internautów deklaruje posiadanie konta pocztowego. Niewiele mniej – 93 proc. - ma profl w serwisie społecznościowym, a 89 proc. konto w co najmniej jednym komunikatorów. Dużą popularnością cieszą się również serwisy e-commerce - 3/4 respondentów zadeklarowało posiadanie konta w takim serwisie. Najmniejszą popularnością spośród wymienionych w pytaniu rodzajów serwisów cieszą się serwisy mikroblogowe – jedynie 8 proc. respondentów deklaruje posiadanie profilu na mikroblogu.
Respondenci najczęściej deklarują posiadanie konta na nk.pl (78 proc.) i na facebook.com (68 proc.). Pozostałe portale społecznościowe znacznie odbiegają poziomem popularności od liderów. Średnio badani mają konta w co najmniej dwóch serwisach społecznościowych.
Rejestracja w portalach społecznościowych często wymaga podania podstawowych danych, takich jak imię, nazwisko, e-mail. Internauci jednak często zostawiają w sieci o wiele więcej. Jak wynika z sondażu PBI, 86 proc. respondentów ujawniło w internecie swoje imię i nazwisko, a 83 proc. miejsce zamieszkania. Niewiele mniej (75 proc.) udostępniła także informacje o swojej dacie urodzenia, a 68 proc. swoje zdjęcie.
Jednocześnie 72 proc. respondentów deklaruje ograniczenia w dostępie do informacji publikowanych na swoim profilu – najczęściej poprzez niepodawanie nieobowiązkowych danych oraz poprzez ograniczenie dostępu do profilu jedynie znajomym.
Internauci są też ciekawi co na ich temat można znaleźć w internecie. 80 proc. respondentów przynajmniej czasem sprawdza informacje na swój temat. 16 proc. deklaruje, że czyni to często, a 35 proc. czasami. – najczęściej poprzez wygooglowanie takich informacji.
Według respondentów, kontrolowanie wizerunku w internecie utrudnia przede wszystkim ogromna ilość witryn, for, które należałoby przejrzeć (kolejno 63 proc. i 47 proc.) oraz nadmiar informacji (52 proc.). Respondenci jako utrudnienia wskazywali głównie czynniki wymagające zaangażowania czasu i energii, nie zaś te związane z ograniczeniami technicznymi uniemożliwiającymi przeprowadzenie takiej operacji.
Dane pochodzą z badania Megapanel PBI/Gemius oraz sondażu zrealizowanego przez PBI w marcu 2011 roku na próbie 510 internautów w wieku 18-54 lata (Omnibus Online IMAS International).
Dołącz do dyskusji: Ponad 18 milionów Polaków korzysta z serwisów społecznościowych