Przychody reklamowe mediów wzrosły o 9,4% r/r w III kw.
Przychody reklamowe mediów w III kw. wzrosły o 9,4% r/r do 1,5 mld zł, wynika z Ad.media Raport przedstawionego przez CR Media Consulting, spółkę zależną Internet Group. Analitycy spodziewają się, że w skali całego roku wzrost wyniesie 10,5%.
Przychody reklamowe mediów wzrosły o 9,4% r/r w III kw.
Przychody reklamowe mediów w III kw. wzrosły o 9,4% r/r do 1,5 mld zł, wynika z Ad.media Raport przedstawionego przez CR Media Consulting, spółkę zależną Internet Group. Analitycy spodziewają się, że w skali całego roku wzrost wyniesie 10,5%.
"Trzeci kwartał, wraz z pojawiającymi się pierwszymi objawami kryzysu na światowych rynkach, pokazał spowolnienie wzrostu względem bardzo wysokiej, kilkunastoprocentowej dynamiki obserwowanej w pierwszej połowie roku. Jednak niezależnie od malejącej dynamiki, polski rynek reklamowy prezentował się wciąż ze swojej silnej strony uzyskując wysoki wzrost" - czytamy w raporcie. Analitycy podkreślili, że III kw. roku jest tradycyjnie najsłabszym dla rynku reklamowego.
Analitycy spodziewają się, że w IV kw. tempo wzrostu rynku reklamowego spadnie do 5,7% r/r. W całym roku tempo wzrostu może wynieść 10,5%, oznacza to, że w 2008 r. przychody reklamowe mediów wyniosą 7468 mln zł wobec 6757 mln zł w 2007 r.
CR Media Consulting spodziewa się, że w przyszłym roku przychody reklamowe mediów wyniosą 7594 mln zł, co będzie oznaczało wzrost zaledwie o 1,7% r/r.
"Skala niepewności co do rozwoju sytuacji w roku następnym jest bardzo duża. Znajduje to odzwierciedlenie chociażby w prognozach wzrostu PKB wahających się aktualnie od 1,5 do 4,8%. Dla bardzo czułego na wahania koniunktury rynku reklamy, te skrajne wartości oznaczają znaczny spadek przychodów lub kontynuację silnego wzrostu. Niekorzystny rozwój sytuacji na rynkach zachodnich oraz pogarszające się nastroje konsumentów i przedsiębiorców w kraju zmuszają jednak do znacznego obniżenia prognoz dla rynku reklamy" - powiedział autor raportu i członek zarządu CR Media Consulting Maciej Chodorowski, cytowany w komunikacie prasowym.
W poprzednim Ad.media Raport, przedstawionym w październiku, analitycy podali, że w 2008 r. spodziewają się 10,2-proc. wzrostu rynku reklamowego. Zakładali, że w 2009 r. wzrost wyniesie 6,9% r/r.
W III kw. pogorszenie koniunktury odczuła prasa - jej przychody reklamowe w III kw. pozostały na poziomie sprzed roku. Najwyższą dynamikę wzrostu zanotował internet. Ok. połowa z 1,5 mld zł przychodów reklamowym mediów w III kw. przypadła na telewizję.
W połowie października grupa medialna Agora podała, że spodziewa się, że w II półroczu wydatki na reklamę w prasie codziennej będą niższe o ok. 3-5% niż ubiegłoroczne. W sierpniu Agora podwyższyła prognozę wzrostu polskiego rynku reklamowego do 13% z 11-12%. Zakładała wtedy, że wydatki na reklamę w dziennikach wzrosną o 4-5% w skali całego roku.
Dołącz do dyskusji: Przychody reklamowe mediów wzrosły o 9,4% r/r w III kw.