Przyjaciele, zdrowie, rodzina i tradycja to najważniejsze dla Polaków atrybuty tożsamości. Spada zaufanie do treści w social mediach
Najbliżsi, zdrowie i tradycja to wciąż najważniejsze wartości, którymi Polacy najczęściej określają swoją relację ze światem. Jednak szerokie spektrum inspiracji, wiara w siłę nauki oraz rozumu ujawniają, że Polaków nie można postrzegać jedynie poprzez stereotypowy obraz tradycjonalistów - wynika z najnowszej, dziesiątej fali badania Wave, zrealizowanego przez agencję mediową UM.
Wyniki raportu Wave X – Remix Culture potwierdzają, że dla Polaków najważniejszymi atrybutami tożsamości, przez które określają swoją relację ze światem są: przyjaciele, zdrowie, rodzina i tradycja. Równie ważne są także takie wartości jak: realizowanie własnych pasji, edukacja oraz wiara w znaczenie nauki i rozumu.
- Dla Polaków mało istotne okazuje się patrzenie na świat przez pryzmat przekonań politycznych oraz akcentowanie pochodzenia etnicznego. Być może jest to sygnał, że coraz większa grupa rodaków zaczyna akceptować fakt, iż Polska staje się społeczeństwem różnorodnym i wielkokulturowym - mówi Anna Niemczyk, senior research specialist w IPG Mediabrands.
Otwartość na wpływy z zewnątrz
Analizując źródła inspiracji Polaków badanie Wave X pokazuje, że rodacy najchętniej otwierają się na wpływy z Stanów Zjednoczonych (23 proc.), Wielkiej Brytanii (15 proc.), Włoch (8proc.) i Japonii (8 proc.). Niezwykle atrakcyjne dla Polaków są: amerykańskie kino (57 proc.), technologie (51 proc.) i popkultura (47 proc.). W dziedzinie motoryzacji inspiracją są niemieckie (44 proc.) oraz japońskie (21 proc.) technologie.
Podsumowując - prawie 70 proc. respondentów z Polski deklaruje otwartość i zainteresowanie treściami (np. muzykę, programy TV) oraz produktami z innych krajów.
Spada zaufanie do treści w social mediach
W badaniu Wave X tradycyjnie przeanalizowano również obszar social mediów i zapytano respondentów m.in. o ich wiarygodność. Raport pokazuje, że w obecnych czasach użytkownicy internetu są coraz mniej ufni wobec tego, co widzą i czytają w social mediach. Blisko 70 proc. polskich respondentów wierzy, że większość informacji w social mediach to fake newsy Maleje również zaufanie do Facebooka. - Wyniki badania Wave X pokazują, że dla 43 proc. respondentów z Polski afera Cambridge Analytica miała wpływy na spadek zaufania wobec tej platformy social mediowej - podkreśla Paweł Orkwiszewski, chief strategy officer w IPG Mediabrands.
Badanie Wave X - Remix Culture zostało przeprowadzone w 81 krajach. Łącznie w badaniu wzięło udział 56 tys. aktywnych użytkowników internetu. Polska próba wyniosła ponad 1500 osób. Uczestnicy badania samodzielnie wypełniają ankiety, opracowane według autorskiej metodologii UM.
Nowym elementem najnowszego badania „Remix Culture” jest analiza wzajemnych wpływów i inspiracji międzykulturowych. Wave X pokazuje m.in.: jakie kraje są dla nas inspiracją, na które obszary naszego życia wpływają inne kultury. Szczególnym analizom poddano tematy związane z obszarami zainteresowań respondentów, kultywowanych wartości, sposobów wyrażania własnej tożsamości. Poza inspiracjami kulturowymi przebadano również fascynacje historią oraz ich wpływ na muzykę, modę i styl.
Dołącz do dyskusji: Przyjaciele, zdrowie, rodzina i tradycja to najważniejsze dla Polaków atrybuty tożsamości. Spada zaufanie do treści w social mediach
Komentarz powyżej przypomina bohaterska odwagę wczesnodwudziestowiecznych teoretyków, udawadniajacych, że kino jest sztuką. Zapewne też w epoce Gutenberga byli i tacy, którzy widzieli tragiczny wpływ druku na życie ludzkie. Internet jest bardzo świeżym wynalazkiem, wciąż na rozwojowym etapie przedszkola - to każdy użytkownik korzysta i kształtuje go wg siebie. Trochę szkoda czasu i energii na dyskusje o jego wycofywaniu - znacznie bardziej konstruktywne zdaje się znalezienie sposobu na sprawdzanie wiarygodności treści tam publikowanych. Na pewno ktoś już zresztą nad tym pracuje i zważywszy na jednak wielką inteligencję ludzką, rozwiązanie problemu prędzej czy później się pojawi.