Mniej reklam samochodów w telewizji i na outdoorze, liderem Volkswagen mocno w górę BMW (analiza)
W 2016 roku importerzy samochodów osobowych zredukowali wydatki reklamowe o kilka procent. Zredukowali je w telewizji i na reklamę zewnętrzną przesuwając część budżetów do gazet, kin i indooru. Liderem pod tym względem jest Volkswagen Group Polska, a największą dynamikę zanotowało BMW Polska.
W okresie od stycznia do grudnia 2016 roku importerzy samochodów osobowych wydali na reklamy w tradycyjnych mediach ponad 1,2 mld zł. Było to 2,3 proc. mniej w stosunku do roku 2015 - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (wg danych cennikowych netto, bez rabatów).
W tym okresie wzrosły wydatki reklamowe na wszystkie, poza telewizją i outdoorem media. Reklamy aut w telewizji pochłonęły ponad połowę wydatków na wszystkie media. Wydatki na nie wyniosły 645,7 mln zł i były niższe w skali roku o 4,2 proc. Importerzy samochodów osobowych mniej wydali też na reklamę zewnętrzną – zredukowali budżety o 24,7 proc., z 54,8 do 41,3 mln zł.
W reklamę radiową branża ta zainwestowała w ub.r. blisko 301 mln zł (wzrost o 0,4 proc.). w gazetach zwiększyła wydatki o 19,7 proc. (do 19,3 mln zł), a w magazynach - o 0,3 proc. (do 96,9 mln zł). Więcej wydano też na reklamy samochodów w kinach (100,3 mln zł, wzrost o 9,4 proc.) oraz na indoorze.
Cennikowe wydatki reklamowe importerów aut osobowych (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2015 | 2016 | zmiana proc. |
Telewizja | 673 849 604 zł | 645 687 007 zł | -4,2 |
Radio | 299 899 283 zł | 300 988 095 zł | 0,4 |
Gazety | 16 101 893 zł | 19 280 166 zł | 19,7 |
Magazyny | 96 621 133 zł | 96 943 262 zł | 0,3 |
Outdoor | 54 842 529 zł | 41 297 393 zł | -24,7 |
Kina | 91 662 841 zł | 100 269 508 zł | 9,4 |
Indoor | 13 650 zł | 64 400 zł | 371,8 |
Razem | 1 232 990 933 zł | 1 204 529 831 zł | -2,3 |
Najwięcej na reklamy swoich marek wydawał w ub.r., podobnie jak rok wcześniej, Volkswagen Group Polska (właściciel takich marek, jak Volkswagen, Skoda, Audi). Ta firma w mediach tradycyjnych zostawiła w ub.r. 337,2 mln zł. Było to jednak 6,4 proc. mniej niż w 2015 roku, ale mimo spadku wydatków firmie udało się utrzymać pozycję reklamowego lidera wśród importerów samochodów osobowych.
Volkswagen Group niemal bez przerwy promuje należące do niej marki samochodów. W jednej z ostatnich kampanii Audi, jesienią ub.r. marka dzięki aplikacji Shazam pozwalała poprzez mural zajrzeć do wnętrza samochodu. Z kolei Skoda podkreślała w reklamach, że łączy Polaków.
Drugim największym reklamodawcą w tej branży była Toyota Motor Poland z wydatkami w wysokości 123,4 mln zł - wyższymi w skali roku o 12,4 proc.
O 9,5 proc. więcej niż rok wcześniej wydało Renault Polska – trzecia firma na reklamowym podium. Ten francuski koncern zostawił w mediach tradycyjnych w ub.r. 107,2 mln zł. Ten importer w jednej z ostatnich swoich kampanii promował model Clio jako auto, które uwodzi bez końca.
Kolejne miejsca w czołówce największych samochodowych reklamodawców zajęły koncerny: BMW Polska i General Motors Poland. BMW zwiększyło wydatki w skali o 26,2 proc. do 68,7 mln zł. Z kolei GM zredukował je o 15,1 proc., do 63,9 mln zł. Polski oddział BMW prowadził jesienią ub.r. dość nietypową kampanię - w reklamach z pytaniami o swoje samochody szukał pracowników.
Najwięksi reklamodawcy wśród importerów samochodów osobowych | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2015 | 2016 | zmiana proc. |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA | 360 416 558 zł | 337 233 694 zł | -6,4 |
TOYOTA MOTOR POLAND | 109 812 179 zł | 123 412 786 zł | 12,4 |
RENAULT POLSKA | 97 908 642 zł | 107 195 665 zł | 9,5 |
BMW POLSKA | 54 486 237 zł | 68 739 537 zł | 26,2 |
GENERAL MOTORS POLAND | 75 184 618 zł | 63 867 591 zł | -15,1 |
Razem | 1 232 990 933 zł | 1 204 529 831 zł | -2,3 |
Dołącz do dyskusji: Mniej reklam samochodów w telewizji i na outdoorze, liderem Volkswagen mocno w górę BMW (analiza)