RMF FM, Radio Zet i Polsat News najbardziej zaufanymi mediami w Polsce
Radio RMF FM siódmy raz z rzędu zajęło pierwsze miejsce w rankingu mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków, w badaniu prowadzonym przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Na podium znalazły się także Radio Zet oraz Polsat News. Najbardziej wiarygodny wśród portali internetowych jest Onet.
Reuters Institute for the Study of Journalism opublikował swój coroczny raport poświęcony kondycji mediów w 47 krajach świata, w tym USA, Francji, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Niemczech czy Polsce.
Spośród przebadanych przez Reuters Institute w tym roku mediów, najbardziej wiarygodną redakcją jest RMF FM – aż 54 proc. Polaków zadeklarowało, że ufa stacji i uznaje ją za wiarygodne źródło informacji. RMF FM jako jedyna redakcja przekroczyła 50-procentowy poziom zaufania.
Jednocześnie RMF FM ma najmniejszy odsetek osób deklarujących nieufność – zaledwie 16 proc.
– To kolejny dowód na to, że Polacy oceniają nasze dziennikarstwo jako wiarygodne, bezstronne i obiektywne. To największy komplement, jaki możemy otrzymać od słuchaczy. Cieszymy się, że w ich ocenie dostarczamy najrzetelniejsze informacje i najciekawszą publicystykę. Gratuluję całemu zespołowi »Faktów RMF FM«, internetowego Radia RMF24 i portalu RMF24.pl” – mówi Tadeusz Sołtys, prezes RMF FM.
Zobacz: Tylko 14 proc. Polaków płaci za cyfrowe treści mediów. Liderem „Gazeta Wyborcza”
W kategorii najbardziej wiarygodnych w oczach Polaków mediów są także Radio Zet (49 proc.), Polsat News (48 proc.), TVN (45 proc.), media lokalne oraz Onet (po 44 proc. wskazań). W zestawieniu debiutuje Oko.press, której ufa tyle samo respondentów, co nie ufa, 32 proc.
Największy poziom braku zaufania odbiorców notują za to TVP Info i tabloidy „Super Express” oraz „Fakt” – tym redakcjom nie ufa aż 39 proc. respondentów.
Autorzy opracowania w części poświęconej Polsce zauważają, że poziom zaufania opinii publicznej do mediów informacyjnych spadł od 2015 roku aż o 17 punktów procentowych.
Średni poziom zaufania do mediów informacyjnych w Polsce to 39 proc., co stanowi 21. wynik na 47 badanych rynków.
Spada konsumpcja newsów na Facebooku
Polacy na przestrzeni ostatnich lat konsumują coraz mniej treści informacyjnych. Z prasy jako źródła informacji korzysta w 2024 roku tylko co dziesiąty ankietowany, podczas gdy w 2015 roku było to 28 proc. Spadki widoczne są także w pozostałych typach mediów: telewizja 81 proc. w 2015 vs. 54 proc. w 2024, radio 52 proc. w 2015 vs. 48 proc., online (z wyłączeniem social mediów) 84 proc. w 2015r. vs. 72 proc. w 2024 roku.
Zobacz: Facebook usuwa wpisy lokalnych mediów. Błąd algorytmu?
W opisanym wyżej okresie, wzrosła za to konsumpcja informacji na smartfonach – z 52 proc. w 2015r. do 76 proc. w roku 2024.
Spada informacyjna rola mediów społecznościowych, zwłaszcza Facebooka. Choć platforma Marka Zuckerberga jest dalej najpopularniejszą spośród nich, gdy idzie o konsumpcję informacji, to rok do roku wskaźnik ten spadł o 6 punktów procentowych do 42 proc. Dalej są YouTube (31 proc.) Messenger (15 proc.), WhatsApp i Instagram (po 12 proc.) oraz TikTok (10 proc.).
W raporcie wskazano też, że konsumpcja newsów na Facebooku spada w wielu krajach, zwłaszcza tych poza Europą i USA, na rzecz alternatywnych komunikatorów i aplikacji. Konsumpcja wiadomości na Facebooku spadła w ciągu ostatniego roku o 4 punkty procentowe we wszystkich badanych krajach. Po raz pierwszy jako źródło informacji w skali globalnej TikTok wyprzedził X (13 vs. 10 proc.)
Dołącz do dyskusji: RMF FM, Radio Zet i Polsat News najbardziej zaufanymi mediami w Polsce