Rośnie optymizm Polaków
Na tle stabilnego współczynnika optymizmu konsumentów w Europie (93%), wskaźnik dla Polski wyraźnie rośnie.
Wynika z najnowszego badania Global Online Conusmer Survey przeprowadzonego przez ACNielsen w czerwcu tego roku. Na tle innych krajów europejskich Polacy deklarują dość duży optymizm (107%), który wynika z bardzo pozytywnej oceny takich aspektów naszego życia jak perspektywy pracy, stan osobistych finansów, czy swoboda wydatków.
Z czego Polacy są zadowoleni?
Aż 71% badanych respondentów z Polski ocenia perspektywy na polskim rynku pracy jako bardzo dobre lub dobre, wyprzedzając 16 spośród 20 innych krajów biorących udział w badaniu, w tym również naszych sąsiadów – Czechów i Węgrów. Podobnie pozytywnie polscy respondenci odbierają stan swoich finansów – tu aż 64% osób oceniło je jako dobre lub bardzo dobre. Nieco mniej optymizmu Polacy wykazują w ocenie obecnej sytuacji jako sprzyjającej wydawaniu pieniędzy – w ocenie tego parametru wyprzedzają nas Czechy, jednak nadal na tle Europy plasujemy się wyżej niż średnio. Bardziej pozytywnie niż Polska nastawione do życia narody w Europie to Norwegia, Dania, Irlandia i Hiszpania.
Nieco mniej zaskakujące wydają się być wyniki badania użytkowników internetu w odniesieniu do celów na jakie wydajemy nasze pieniądze. Numerem jeden wśród wydatków Polaków, podobnie zresztą jak Węgrów, była ogólnie pojęta poprawa warunków mieszkaniowych (wskazana przez 47% respondentów). Kolejne, to wydatki na ubrania (43%) i wyjazdy wakacyjne (42%).
Czego najbardziej się obawiamy?
Polacy znacznie częściej niż statystyczny Europejczyk obawiają się o zdrowie (24%) czy stabilność zatrudnienia (23%). Ważnym źródłem niepokoju Polaków jest też sytuacja polityczna. Ten czynnik wskazywany jest przez 16% respondentów z Polski - wyraźnie częściej niż średnio w Europie (8%). Ciekawe, że mimo iż Polska jest krajem o bardzo wysokim wskaźniku bezrobocia i jednym z niższych średnich dochodów na mieszkańca, stosunkowo mało obaw Polaków rodzi sytuacja ekonomiczna w kraju - ekonomia należy do największych obaw tylko 10% Polaków, co stawia Polskę na czwartym miejscu od końca wśród uczestników czerwcowego badania.
Zarówno średnio w Europie, w Polsce jak i u naszych sąsiadów z Europy środkowo-wschodniej, zewnętrzne źródła zagrożeń jak wojna czy ataki terrorystyczne są wskazywane dość rzadko: w Polsce to największa obawa 2% respondentów, w Europie odsetek ten jest niewiele wyższy - tylko 6%.
Global Online Conusmer Survey jest badaniem międzynarodowym prowadzonym na próbie ponad 23,500 użytkowników internetu w 41 krajach. Dotyczy opinii respondentów na temat ekonomii, zwyczajów zakupowych, finansów i największych obaw. Badanie odbywa się dwa razy w roku – ostatnia fala miała miejsce w czerwcu 2006. Przy doborze reprezentatywnej próby dorosłych użytkowników Internetu w każdym kraju wykorzystano kryteria demograficzne. Kwoty weryfikowane są przez ACNielsen na poziomie danego kraju, dla części krajów zostały dobrane szacunkowo.
Dołącz do dyskusji: Rośnie optymizm Polaków