Rynek IT w Polsce 2004/2005
Rynek IT w Polsce uległ znaczącej transformacji w roku 2004 oraz na początku 2005. Przedstawiamy najnowsze wyniki badań.
Najbardziej istotnym czynnikiem mającym wpływ na rynek IT było wejście Polski do Unii Europejskiej w maju 2004 roku. Oznaczało ono konieczność uzyskania znaku CE (certyfikat zgodności urządzenia z unijnymi dyrektywami dotyczącymi bezpieczeństwa) dla każdego sprzętu komputerowego. Zapoczątkowało to zmniejszanie się udziału komputerów tzw. niemarkowych w ogólnej sprzedaży komputerów PC - wynika z analizy firmy GfK Polonia.
Sytuację wykorzystali nie tylko producenci sprzętu markowego. Również najwięksi dystrybutorzy i producenci zaczęli promować montowane przez nich gotowe zestawy komputerowe posiadające znak CE.
Poza tym rok 2004 to okres poważnych zmian na scenie handlu detalicznego. Dystrybutorzy rozpoczęli grupowanie wokół siebie sklepów oferując wsparcie marketingowe w zamian za lojalność zakupową. Powstało kilka dużych "sieci" niebędących jednolitymi organizmami gospodarczymi, a często nawet niemających wspólnego szyldu. Są to zapewne sygnały postępującej konsolidacji polskiego handlu sprzętem komputerowym.
Wprowadzenie do sprzedaży atrakcyjnych cenowo urządzeń wielofunkcyjnych (MFD - multifunctional devices) musiało spowodować spadek rynku drukarek. W roku 2004 zmniejszył się on o ponad 14 proc. w sztukach i o blisko 20 proc. w kategoriach wartości. Trend ten utrzymał się także w pierwszych miesiącach 2005 roku.
Mimo, że drukarki są zastępowane przez urządzenia MFD, to jednak łączna ilość urządzeń umożliwiających drukowanie (tzw. "printing devices", czyli drukarki oraz MFD z funkcją drukowania) nie ulega znaczącej zmianie.
Na tle spadków rynku drukarek nastąpił silny wzrost segmentu drukarek laserowych, szczególnie w ostatnim kwartale 2004 roku. Wzrósł on o blisko 30 proc. w sztukach i 10 proc. w kategoriach wartości, co wynika m.in. ze spadku ceny o blisko 20 proc. w skali roku. Silne spadki cen zapoczątkowało wejście do tego segmentu produktów bardzo atrakcyjnych cenowo.
Większość sprzedawanych w 2004 roku MFD było urządzeniami technologii atramentowej. Około 80 proc. MFD posiadało funkcje drukarki, skanera oraz kopiarki.
Rynek urządzeń wielofunkcyjnych odnotował gwałtowny wzrost, o blisko 130 proc. w sztukach i 65 proc. w kategoriach wartości. Tak znaczące zwiększenie sprzedaży było spowodowane spadkiem cen MFD o 30 proc. przy jednoczesnym braku spadku średniej ceny drukarki atramentowej.
W tej grupie produktowej dane GfK Polonia wskazują na spadek rynku o 30 proc. zarówno w sztukach, jak i w kategoriach wartości. Wzrósł natomiast o około 30 proc. segment urządzeń przeznaczonych do skanowania filmów i przezroczy. Co prawda ten typ skanerów stanowi niecałe 5 proc. rynku, ale stale rośnie w wyniku spadku średniej ceny, popularyzacji cyfrowych technologii przechowywania zdjęć oraz tendencji do digitalizacji fotografii wykonanych technologią tradycyjną.
W porównaniu do roku 2003, w roku 2004 polski rynek monitorów odnotował wzrost dwudziestoprocentowy, zarówno w sztukach jak i w kategoriach wartości. Główną częścią tego rynku stał się segment monitorów LCD, których sprzedaż wzrosła o ponad 100 proc. w sztukach. Poza tym w najbardziej istotnym obecnie podsegmencie monitorów - 17'' LCD - można zaobserwować gigantyczny wzrost o ponad 300 proc., przy spadku ceny w tym okresie aż o 1/3. W roku 2004, co piątym sprzedawanym produktem w grupie monitorów był 17'' LCD (rok wcześniej co siedemnastym).
W 2004 roku rynek komputerów PC odnotował wzrost o 15 proc. w sztukach.
Szczególnie silnie rósł segment notebooków, który w połowie roku stanowił blisko 6 proc. rynku PC-tów, a na koniec roku przekroczył próg 10 proc. przy spadku średniej ceny o około 1000 PLN brutto. W chwili obecnej istnieje możliwość zakupu markowego notebooka już za 2400PLN brutto. Stanowi to poziom konkurencyjny do porównywalnego komputera typu desktop z monitorem 15'' LCD.
Od maja 2004 roku, czyli od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej, można zauważyć systematyczny wzrost sprzedaży komputerów markowych, wyposażonych w certyfikaty CE - w okresie czerwiec-lipiec - 15 proc., sierpień-wrzesień - 21 proc., październik-listopad 25 proc. i na początku 2005 roku - 30 proc.
Zdaniem Jacka Nowickiego, analityka rynku IT w GfK Polonia "rok 2005 przyniesie utrzymanie pozytywnych trendów w niektórych segmentach rynku IT. Z pewnością nadal będą rosły segmenty rynku monitorów, szczególnie LCD 17'' i 19'' oraz rynek urządzeń MFD, który będzie wchłaniał wciąż olbrzymi rynek drukarek. Wzrost odnotuje również rynek notebooków, których najtańsze modele być może zrównają się już ceną z komputerami stacjonarnymi".
Ponadto w 2005 roku będzie nadal postępować konsolidacja firm w celu ograniczenia kosztów marketingu oraz możliwości dokonywania przez nie tańszych zakupów u dostawców. Tym samym bardziej skuteczne stanie się ich konkurowanie z rosnącymi sieciami sklepów Media Markt, Saturn (jeszcze 6 sklepów w 2005 roku) oraz uruchamiającą w najbliższych miesiącach swoje pierwsze sklepy siecią Dixons (3 sklepy ElektroWorld).
Konsolidacja ułatwi też firmom sprostanie wymaganiom nowych przepisów. Dotyczą one konieczności zbierania przez sklepy i utylizacji przez producentów bardzo znaczących ilości zużytego sprzętu elektronicznego. Ustawa o recyklingu zacznie obowiązywać od 2006 roku.
Wzrostowi rynków sprzętu IT będzie wciąż sprzyjać możliwość uzyskania pomocy finansowej na modernizację i zakup sprzętu z unijnych funduszy strukturalnych.
Rosnąca oferta dostępu do Internetu również wpłynie pozytywnie na popyt na tym rynku.
Badanie Panelowe produktów IT jest badaniem stałej próby sklepów i firm detalicznych (sprzedających do odbiorcy końcowego), reprezentujących ich statystyczne uniwersum. Regularnie - co miesiąc - udostępniają one informacje o swoich sprzedażach, zapasach i cenach dla określonych grup produktowych na poziomie modeli. Badanie dostarcza regularnych, marketingowych informacji o strukturze i zmianach dotyczących "drogi" towaru od producenta, przez sklep/firmę, do konsumenta.
Obecnie w pomiarze rynku produktów komputerowych bierze udział ponad 2200 punktów sprzedaży, reprezentujących sklepy i firmy komputerowe, sklepy RTV, fotograficzne, biurowe, telekomunikacyjne, hipermarkety i cach&carry.
Dołącz do dyskusji: Rynek IT w Polsce 2004/2005