Rynek reklamy internetowej rośnie w tempie dwucyfrowym. Wart jest 1,9 mld zł
W pierwszym kwartale 2024 roku wydatki na reklamę online wyniosły 1,921 mld zł, co oznacza wzrost w skali roku o ponad 200 mln zł (+13,7 proc.) - wynika z cyklicznego raportu IAB Polska/PwC AdEx.
W pierwszym kwartale 2024 roku dynamika wzrostu reklamy cyfrowej, w porównaniu do indeksu odnotowanego na koniec 2023 roku, przyspieszyła o ponad 1 p.p., osiągając 13,7 proc. Dzięki temu, w porównaniu do porównywalnego okresu roku ubiegłego, wartość komunikacji cyfrowej wzrosła o 230 mln, osiągając poziom 1,9 mld zł.
Zobacz: Prawie 5,4 mld zł na reklamę online po trzech kwartałach 2023 roku
Rośnie rynek reklamy internetowej
„Biorąc pod uwagę, że wydatki na działania marketingowe w pierwszym kwartale roku osiągają zwykle umiarkowane indeksy, podczas gdy drugi i czwarty stanowią największy udział we wzroście, wyniki te są dobrym prognostykiem na cały rok” – podano w komunikacie IAB.
Cały czas dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), która pozyskała w badanym okresie 42 proc. Marketing w wyszukiwarkach (SEM) stanowi około jedną trzecią tortu reklamowego online.
Większość formatów i modeli/kanałów sprzedaży odnotowała dodatnie wskaźniki wzrostu, poza komunikacją e-mail marketingową oraz reklamą natywną, które zaliczyły spadki. Najmocniej rok do roku urosła reklama mobile (+25 proc. rdr.), social media (+16 proc. rdr.) oraz display+wideo (14 proc. rdr.).
Ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Niekwestionowanym liderem jest wciąż „handel”. Największe wzrosty odnotowały: „higiena i pielęgnacja” oraz „żywność”.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.
Dane zbierano do 31 lipca 2024 r.
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamy internetowej rośnie w tempie dwucyfrowym. Wart jest 1,9 mld zł