Rynek reklamy zewnętrznej rośnie o 5,6 proc., wart ponad 115 mln zł
W pierwszym kwartale 2023 roku rynek reklamy zewnętrznej zanotował wzrost wartości o 5,6 proc. do 115,80 mln - wynika z danych Izby Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej i domu mediowego Starcom (Publicis Group).
Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej - klasyczne OOH + city transport + reklama DOOH zamknęła się kwotą w wysokości 115,8 mln zł i była wyższa aniżeli w pierwszym kwartale 2022 roku o 5,6 proc.
Wzrost sprzedaży OOH w raportowanym okresie na poziomie ponad 5% odpowiada estymowanemu wzrostowi wszystkich mediów w pierwszym kwartale roku. Wpływ na ten wynik mają: utrzymanie dobrej koniunktury dla reklamy OOH, zmiany cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy OOH w związku z inflacją i większymi kosztami eksploatacji oraz rosnące udziały sprzedaży na nośnikach cyfrowych - wyliczają Starcom i Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej.
Zainteresowanie reklamą zewnętrzną w spółkach skarbu państwa
Patrząc na wydatki promocyjno-reklamowe w poszczególnych sektorach, w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku mamy kontynuację ich udziałów w sprzedaży na rynku OOH z całego ubiegłego roku. Dotyczy to zarówno głównych klientów reklamy OOH („handel”, „telekomunikacja”, „media”, „żywność”, „czas wolny”), jak i powracających z dużą intensywnością na rynek OOH sektorów: „podróże i turystyka”, „finanse”, „odzież i dodatki”, „napoje i alkohole”.
Największe udziały w sprzedaży na rynku OOH ma sektor handlu (21 proc.), dalej kampanie społeczne i telekomunikacja (po 15 proc.) oraz media (13 proc.).
W raportowanym okresie, podaje IGRZ, pozostaje zainteresowanie rynkiem reklamy OOH grup i organizacji społecznych, organizacji non-profit, lokalnych i miejskich oraz wspomaganych przez jednostki samorządowe oraz rządowe.
Od początku tego roku obserwujemy wzmożone kampanie związane z ochroną środowiska naturalnego i pozyskiwaniem energii ze źródeł odnawialnych oraz propagujących niektóre inicjatywy rządu i spółek skarbu państwa.
Rynek reklamy zewnętrznej - podział na sektory
W pierwszym kwartale 2023 roku wielkość sprzedaży klasycznego OOH wyniosła 80,70 mln zł i była niższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 6,5 proc.
W klasycznym OOH główne przychody generują tradycyjnie dwa rodzaje nośników: Citylight (w grupie nośników podświetlanych) oraz Billboard 18 m² (w grupie nośników tradycyjnych). W Q1 2023 sprzedaż powierzchni ekspozycyjnych na tych nośnikach stanowiła ponad 65 proc. przychodów.
Mniejsza sprzedaż w klasycznym OOH jest związana ze spadkiem podaży powierzchni ekspozycyjnych tradycyjnych nośników, zwłaszcza w formacie 12 m². Jednym z tego powodów jest ograniczenie ich liczby wskutek wejścia w życie uchwał krajobrazowych. Ponadto wydatki klientów w większym stopniu lokowane są na nośnikach podświetlanych oraz należących do DOOH - podano w analizie IGRZ i Starcomu.
W pierwszym kwartale 2023 roku wielkość sprzedaży w City Transporcie wyniosła 7,20 mln zł i była wyższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 27,6 proc.
Reklama w środkach komunikacji miejskiej, wykorzystująca zewnętrzne powierzchnie oraz wewnętrzne przestrzenie pojazdów, trafia zwłaszcza do ludzi najbardziej mobilnych, dla których rozwiązania ekologiczne są ważne. Istotną i atrakcyjną grupą odbiorców reklam na autobusach są też kierowcy i ich współpasażerowie. Dlatego obserwujemy wzrost akcji informacyjnych, promocyjnych i reklamowych skierowanych do tych właśnie grup konsumentów - wyjaśniono w komunikacie.
Z informacji opublikowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie wynika, że w ubiegłym roku liczba przewiezionych pasażerów wzrosła o blisko 37 proc. w porównaniu do roku 2021. Trend ten utrzymywać się będzie także w 2023 roku - wskazuje IGRZ.
Od stycznia do marca 2023 roku sprzedaż DOOH wyniosła 27,90 mln zł, co oznacza wzrost aż o 57,4 proc. rok do roku.
Udział reklamy cyfrowej w rynku OOH wyniósł w Q1 2023 ponad 24 proc.. W tym samym okresie 2022 roku był na poziomie 16,2 proc., a w całym ubiegłym roku 19,3 proc.
Trend wzrostowy w tym segmencie wynika z rosnącej liczby nośników cyfrowych dostępnych na rynku OOH oraz upowszechniania procesu automatyzacji zakupu i emisji reklam, w tym zastosowania programatycznego modelu zakupu - podaje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej i Starcom.
Branża OOH czeka na wybory
Według Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i Starcomu, oczekuje się w tym roku stabilizacji udziałów reklamy OOH na rynku mediów oraz dynamiki wzrostu na poziomie jednocyfrowym.
- Liczymy także, że w roku wyborczym nieznaczny, ale pozytywny wpływ na wynik sprzedaży będzie mieć kampania wyborcza do parlamentu - prognozują IGRZ i Starcom.
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamy zewnętrznej rośnie o 5,6 proc., wart ponad 115 mln zł