SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ubiegły rok rekordowy dla sponsoringu sportowego. 5,3 mld zł wartości, przeszło 7 tys. eksponowanych marek

W 2019 roku wartość mediowa rynku sponsoringu sportowego przekroczyła 5,3 mld zł - pokazują dane Pentagon Research. W tym roku jednak z uwagi na COVID-19 należy spodziewać się dużego spadku.

Ubiegły rok był dla rynku sponsoringu sportu rekordowy. Dobre wyniki polskich sportowców oraz rosnące wydatki na tę formę promocji firm spowodowały, że wartość mediowa tego rynku przekroczyła 5,3 mld zł - podaje Pentagon Research.

Lotos korzysta na sponsoringu sportowym najbardziej

W całym 2019 roku w sporcie wyeksponowano 7590 marek, które pojawiły się w relacjach kanałów telewizyjnych ponad 22 mln razy. Spośród marek najkorzystniej wypadła ekspozycja Grupy Lotos. Pozycję lidera paliwowy koncern zawdzięcza awansowi piłkarskiej reprezentacji Polski na Mistrzostwa Świata, a dodatkowo złotemu medalowi Dawida Kubackiego, srebrnemu Kamila Stocha na MŚ w Seefeld oraz zwycięstwie w klasyfikacji Pucharu Narodów w skokach narciarskich.

Druga w rankingu Grupa Azoty uzyskała wysoki wynik także w oparciu o świetne wyniki sponsorowanych skoczków narciarskich i Polskiego Związku Narciarskiego.

Trzecia marka w zestawieniu - PKN Orlen - oprócz wielu dyscyplin, które wspiera od lat zaangażował się, w sposób istotny w powrót Roberta Kubicy do Formuły 1, stając się sponsorem teamu Williams. Na ekspozycję marki wpłynęły transmisje F1 w Eleven i TVP Sport.

Jak wskazują eksperci Pentagon Reserach, duża część wartości marki Orlen wynika także z bardzo dobrego wyniku polskich lekkoatletów na Mistrzostwach Światach w Katarze, gdzie nasza reprezentacja zdobyła łącznie sześć medali, a także metodycznego zaangażowania w sponsoring indywidualnych zawodników reprezentujących różne dyscypliny.

Piłka nożna najcenniejsza dla sponsorów

Piłka nożna kolejny rok z rzędu otwiera otwiera ranking TOP 20 dyscyplin generujących najwyższe wartości dla sponsorów. Rynek futbolu w Polsce uzyskał 1,7 mld zł wartości mediowej i zdecydowanie wyprzedził znajdujące się na podium skoki narciarskie i siatkówkę mężczyzn. Liczba ekspozycji marek przy transmisjach piłki nożnej przekroczyła 7,6 mln.

Największy wpływ na silną pozycję piłki nożnej w Polsce miał awans reprezentacji Polski na turniej EURO 2020. Duży wpływ na ten wynik miała także mocniej eksponowana PKO BP Ekstraklasa - za sprawą transmisji w Telewizji Polskiej.

Drugie skoki narciarskie uzyskały 0,84 mln ekspozycji 1,1 mld zł wartości mediowej. W 2019 roku Dawid Kubacki zdobył złoty a Kamil Stoch srebrny medal podczas Mistrzostw Świata w Seefeld. Dodatkowo reprezentacja Polski pod wodzą Stefana Horngachera wygrała Puchar Narodów w sezonie 2018/2019. Niezwykle popularne zawody w Wiśle i Zakopanem tylko wzmocniły wysoki wynik tej dyscypliny w skali całego sportu - wskazują eksperci Pentagon Research.

Domykająca podium siatkówka uzyskała 4,1 mln ekspozycji marek sponsorów oraz 1 mld zł wartości mediowej. Siatkówka kobiet została sklasyfikowana na miejscu czwartym - uzyskała: 1,4 mln ekspozycji marek sponsorów oraz 0,5 mld zł wartości mediowej. Gdyby dodać wynik wygenerowany przez mężczyzn i kobiety w piłce siatkowej, dyscyplina ta znalazłaby się zaraz za piłką nożną.

Telewizja publiczna liderem wartości mediowej wśród nadawców

TVP ponownie zajęła najwyższe miejsce w rankingu grup telewizyjnych ze względu na wynik wartości mediowej. Udział publicznego nadawcy w generowaniu wartości mediowej w 2019 roku to 55 proc.

Jak wskazano w raporcie, taka popularność jest spowodowana przede wszystkim transmisjami eliminacji do Mistrzostw Europy 2020 a także zawodami w skokach narciarskich.

Autorzy raportu zauważają, że każda stacja z tak zwanej ,,wielkiej czwórki’’ odnotowała przyrost w porównaniu do poprzedniego roku. W 2019 roku pojawiła się nowa stacja w naszym zestawieniu – Eleven. Wszystko za sprawą wyścigów Formuły 1 i Roberta Kubicy, który swoimi występami podczas zawodów i wywiadów generował wartość mediową dla swoich sponsorów. Sponsorzy, których wartość mediowa była najwyższa w 2019 roku to Grupa Lotos, Grupa Azoty oraz Polski Koncern Naftowy Orlen.

Raport został wykonany w ramach stałego badania Pentagon Sponsor Track monitorującego wystąpienia marek sponsorów podczas wydarzeń sportowych transmitowanych przez polskie stacje telewizyjne w Polsce. Wartość mediowa wyliczana jest w oparciu o średnie cpt dla monitorowanych stacji oraz średnią oglądalność programów tv, podczas których eksponowane były marki. Zliczane są tzw. ekspozycje efektywne, a więc takie, które są dobrze widoczne (wyraźne), trwają co najmniej 1 sekundę i nie są fragmentaryczne (min. 80% widoczności). Liczba kontaktów jest sumą iloczynów wystąpień danej marki ze średnią liczbą oglądających program będący przedmiotem monitoringu. Wartość mediowa pokazuje szacunkowy koszt, jaki należałoby ponieść chcąc uzyskać podobne GRP z wykorzystaniem konwencjonalnej reklamy. Dane telemetryczne: NIELSEN MEDIA RESEARCH

Dołącz do dyskusji: Ubiegły rok rekordowy dla sponsoringu sportowego. 5,3 mld zł wartości, przeszło 7 tys. eksponowanych marek

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl